اختتامیه هفتمین دوره هم اندیشی بانوان مدیر قرآنی

هفتمین نشست هم اندیشی بانوان مدیر قرآنی صبح امروز به کار خود پایان داد. این نشست به مدت چهار روز برگزار شد و طی آن آموزش های قرآنی متعددی به اعضای انجمن بانوان قرآنی ارائه شد.

0
به گزارش به دخت به نقل از ایکنا، مراسم اختتامیه هفتمین نشست هم اندیشی بانوان مدیر قرآنی از سوی انجمن بانوان قرآنی امروز هشتم دی ماه، برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمد کریم پور، از قاریان ممتاز کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن نماهنگی به مناسبت سالروز وفات حضرت معصومه(س) پخش شد.

در ادامه نیز کلیپی از دیدار جمعی از بانوان قرآنی با مقام معظم رهبری پخش شد و پس از آن هم مریم قاسم احمد، مسئول جهاد دانشگاهی دانشکده الهیات دانشگاه تهران به بیان مطالبی در مورد اثربخشی و اثرگذاری فعالیت های قرآنی پرداخت و گفت: اولین نکته ای که برای اثرگذاری و اثربخشی فعالیت های قرآنی مورد نیاز است بحث نیازسنجی و آسیب شناسی فعالیت های قرآنی است.
وی با اشاره به اینکه تا به اهمیت نیازسنجی واقف نشویم نمی توانیم به پیشرفت و رشد برسیم، افزود: برای اثربخشی برنامه ها باید در جهت اهداف تعریف شده حرکت کنیم. پس اثربخشی فعالیت ها مبتنی بر تعریف اهداف است. اهداف نیز در هر دوره می تواند متغیر و متفاوت باشد.
قاسم احمد در ادامه به اهمیت برنامه هایی همچون تلاوت و نیاز به آن در زمان های مختلف اشاره و اظهار کرد: ما همچون ۳۰ سال قبل در حال حاضر نیز به تلاوت نیاز داریم اما این نیازها متفاوت از نیازهای ۲۰ سال پیش در این مورد است.
این فعال قرآنی اذعان کرد: ما می توانیم از حوزه های دیگر الگوهایی که موفق بوده است را احصاء کرده و آنها را مورد استفاده قرار دهیم. آگاهی از تنوع حوزه ها مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. کسی که کار قرآنی انجام می دهد باید از علوم اجتماعی و روانشناسی و … اطلاع داشته باشد. ما باید به موضوع مخاطب شناسی نیز توجه داشته باشیم; چرا که تا مخاطب را نشناسیم نمی توانیم برنامه اثرگذار برای آنها تعریف کنیم.
وی بیان کرد: کسی که کار قرآنی انجام می دهد باید هم سواد محتوایی داشته باشد و هم اینکه تشخیص دهد نیاز مخاطب چیست، در حال حاضر در دنیا و حتی در غرب کارهایی در زمینه قرآن صورت می گیرد، قرآنی ها باید از نوآوری هایی که حتی در کشورهای غربی صورت می گیرد آگاه باشند تا بتوانند بر اساس پیشرفت علم به روز باشند. باید نیاز مخاطب، جامعه، تکنولوژی های روز و …. در رشد فعالیت های قرآنی مورد توجه قرار گیرد. برای اجرا شدن این، نیاز مبرمی به داشتن نگاه جدی به فعالیت های قرآنی است.
در بخش دیگری از این مراسم عبدالرضا حاجیلری، مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی به بیان برخی موارد که انجمن قرآنی بانوان باید به آن بپردازد اشاره کرد و گفت: موضوعاتی که تاکنون در انجمن مطرح شده بسته مناسبی است که تامل جامع در آن می تواند دانش نسبی را در اختیار مخاطب قرار دهد.
وی با اشاره به تغییرات لحظه ای در دنیای علم و تکنولوژی و لزوم همراه شدن جامعه قرآنی با علم روز، افزود: ما چاره ای جز تطبیق دادن خودمان با جامعه نداریم. در گذشته منابع تولید دانش بر عهده یک نفر بود و او بود که دانش بیشتری داشت که آن را بیان می کرد اما با گذشت زمان منابع بسیار متکثر شده است که ما نیز یکی از آنها هستیم.
حاجیلری تصریح کرد: اگر از این منظر نگاه کنیم که قرآن پیام است، در اجزاء کنش و واکنش هایی که در انتقال پیام صورت می گیرد چند عنصر وجود دارد که یکی از آنها ابلاغ کننده پیام است. در گذشته منابع ابلاغ پیام کم بود اما امروزه بسیار زیاد شده است. نکته دیگر ابزار انتقال پیام است که امروز ابزار نیز همچون منابع ابلاغ پیام بسیار متنوع شده و همه می توانند این ابزار را داشته باشند.
مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: وقتی در این فضا کار کنیم مقداری وضعیت دشوار می شود; چرا که همه صاحبان اطلاعات تا حدودی در یک سطح هستند و دسترسی به منابع اطلاعاتی و راه های ابلاغ پیام ها نیز زیاد است.
حاجیلری در ادامه با طرح این سوال که در چنین وضعیتی باید چکار کنیم که نقش ارزشمند معنوی که به ما رسیده است حفظ و به خوبی انتقال داده شود، گفت: مخاطبان امروز ما از منابع متعدد پیام ها را دریافت می کنند، بنابر این ما وارد یک رقابت برای حضور در جریان انتقال پیام ها قرار می گیریم. با این پایه و اساس است که باید انجمن برنامه های خود را دنبال کند. حضور در فضای جدید نیازهای جدید را می طلبد و چاره ای نداریم جز اینکه از سبک های جدید مدیریتی استفاده کنیم. فعالان قرآنی برای دریافت این تکنیک ها باید به روز رسانی را دنبال کنند. اگر انجمن بتواند یک جمع بندی مکتوب از مطالب مطرح شده در گذشته را ارئه دهد می تواند کمک کننده باشد.
وی همچنین یکی از مهم ترین موارد در هر فعالیتی را تامین هزینه های مالی آن عنوان کرد و افزود: بحث مالی ادامه حیات انجمن را تحت الشعاع قرار می دهد. در این موضوع نیز بحث هایی در انجمن مطرح شده است و کارگاه هایی اجرا شده است. همچنین تحلیل محیط اطراف از دیگر موارد مورد نیاز است که باید در این زمینه نیازها و قوت های محیط اطراف مورد تحلیل قرار گیرد.
مدیرکل راهبری پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه در حوزه مدیریتی باید نظارت و ارزیابی صورت بگیرد، اذعان کرد: نظارت به معنای کنترل اجرای احسن برنامه است که باید مورد توجه قرار گیرد. در فعالیت های داوطلبانه قرآنی مشارکت در همه لایه ها وجود دارد و باید از این مورد استفاده لازم صورت بگیرد.
حاجیلری در بخش دیگری از صحبت های خود تأکید کرد: توصیه من این است که محتواهای ارائه شده در گذشته برای همه اعضا به اشتراک گذاشته شود; چرا که ضمن یادآوری برای تمامی اعضا، باعث می شود تا افرادی که در ادوار گذشته حضور نداشته اند، با مباحث مطرح شده آشنا شوند.
وی در پایان به در حال اجرا بودن طرح نیازسنجی در انجمن بانوان قرآنی اشاره و اظهار کرد: اگر خروجی آن به کار گرفته شود می توان کارگاه ها و نیازهای اصلی را استخراج کرد. حتی می توان یک بسته ویژه برای بانوان مدیر قرآنی داشته باشیم که گذراندن آنها باعث شود تا بانوی قرآنی با بایسته های این موضوع آشنا شود.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم گزارش هایی از فعالیت این انجمن در استان های مختلف کشور توسط نمایندگان استان ها ارائه شد.
عقبایی، مدیر اداره قرآن وزارت آموزش و پرورش یکی دیگر از سخنران های این مراسم بود. وی در ابتدای صحبت های کوتاه خود از انتشار اخبار انجمن در ایکنا تقدیر کرد و گفت: مدیران قرآنی باید خود را از لحاظ علمی تجهیز کنند. اگر کلاس هایی قرار است تشکیل داده شود باید در همه زمینه ها این کلاس ها تشکیل شود تا اعضا این انجمن نسبت به تمامی مسائل اطلاعات داشته باشند.
عقبایی همچنین بر لزوم رعایت حرمت ها در جامعه قرآنی تأکید و بیان کرد: ما شاهد برخی بی اخلاقی ها هستیم که اگر در جوامع دیگر باشد شاید حساسیت برانگیز نباشد اما چون انتظارات از جامعه قرآنی به گونه دیگری است لذا در این حد نیز نباید دیده شود. جامعه قرآنی باید وحدت خود را بیش از گذشته حفط کند. لذا مدیران قرآنی به خصوص در امور بانوان ابتدا مروج اخلاق قرآنی باشند.
وی در پایان به رشد انجمن بانوان قرآنی طی این سال ها اشاره کرد و گفت: حتماً اخبار و مطالب علمی را دنبال کنید و حیف است جامعه قرآنی از علم روز بی بهره باشد. وقتی می خواهیم کاری را انجام دهیم با موارد دیگر تلفیق نکنیم اگر برای قرآن کار می کنیم تنها برای قرآن باشد نه اینکه دنبال دیگر منافع نباشیم.
یادآور می شود هفتمین نشست هم اندیشی بانوان فعال قرآنی از روز پنجم دی ماه آغاز شده و طی آن کارگاه های آموزشی متعددی برای اعضای این انجمن برگزار شد.

/انتهای متن/

درج نظر