افتتاح مرکز ژنهای ایران به نام ایرانیوم

همزمان با دهه فجر امسال مرکز ژنهای ایران به نام ایرانیوم افتتاح می شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، رضا ملک‌زاده در حاشیه بازدید از مراکز پژوهشی دانشکده علوم پزشکی نیشابور اظهار داشت: مرکز ژن‌‌های ایرانی با نام ایرانیوم در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود و به این ترتیب پژوهش‌های مربوط به ژنتیک ایران در داخل کشور انجام می‌شود که البته قبلا مجبور بودیم نمونه‌ها را به خارج بفرستیم.

وی با اشاره به اینکه به این ترتیب می‌توانیم تحقیقات دقیق‌تری انجام دهیم از سرانجام تحقیقات مشترک ایران و کوبا درخصوص واکسن هپاتیتB و برنامه‌های مشترک تحقیقاتی با چین پس از سفر وزیر به چین، اظهار بی‌اطلاعی کرد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از عوامل مرگ زودرس در ایرانیان به‌ویژه افراد بالای ۶۰ سال، بیماری فشار خون است، افزود: به‌صورت پایلوت برنامه پیشگیری از فشار خون را در نیشابور اجرا می‌کنیم تا بتوانیم به وقت خود از نتایج آن در سطح ملی استفاده کنیم.

ملک‌زاده یادآور شد: مهم‌ترین برنامه‌های ما در سطح ملی باید بر اساس شواهد ملی باشد و برای خلق شواهد ملی و تصمیم‌گیری بر مبنای آنها باید پژوهش‌های دقیق، معتبر و طولانی‌مدت صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیشرفت‌های خوب دیده شده در برنامه‌های پژوهشی دانشکده علوم پزشکی نیشابور دستور ایجاد یک مرکز تحقیقاتی برای بررسی بیماری‌های غیر واگیردار را دادیم تا درخصوص بیماری‌های شایع منطقه اطلاعات لازم جمع‌آوری شود تا بتوان از آنها پیشگیری کرد و درمان آنها بهتر شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال ژن‌های ایرانی به مرکزی در فرانسه را صددرصد تکذیب کرد.

درج نظر