کمسیون اتحادیه بانوان مسلمان جهان در سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی و تقریب مذاهب

کمسیون اتحادیه بانوان مسلمان جهان در سی و یکمین کنفرانس وحدت اسلامی و تقریب مذاهب….بایدها و نبایدها را به بحث گذاشت.

1

به گزارش به دخت به نقل از ایران زنان، گزارش زیر توسط زاهره سادات میرجعفری مدیر اداره ارتقای طلاب نخبه و استعداد برتر تهیه شده است.

دراین کمیسیون آیت الله اراکی، خانم دکتر کرمانی ریس اتحادیه بانوان مسلمان جهان، خانم دکتر افتخاری و خانم دکتر  شریعتی و تعدادی از زنان اندیشمند جهان اسلام از کشورهای مختلف جهان چون اندونزی، امریکای شمالی، السالوادور، سوریه، لبنان، عراق حضور داشته و به ارایه مقالات پرداختند.
خانم دکتر شریعتی مدیر کل امور بانوان مجمع به اهمیت نقش خانواده به عنوان مربی نسل در خودباوری واحیای تمدن نوین اسلامی پرداختند. سپس خانم دکتر کرمانی اولین ویژگی تمدن نوین اسلامی را این نکته دانستند که  این تمدن، تمدن نوین غربی را هرگز رد نمیکند و بر خلاف تمدن غربی صفر و صد نیست. حکمت و دانایی مهمترین خصلت تمدن نوین اسلامی است و انسان را کامل و چند بعدی فرض میکند. تمدن غربی و دنیای مجازی که دنیای محو اسایش است برخلاف تمدن اسلام است که جامع نگری وصلحی پایدار دارد. شاکله مهم تمدن نوین اسلام، خانواده است که میتواند بهترین تمدن سازان را در آن تشکیل دهد.

خانم دکتر منال فنجان از کشورعراق بر مولفه قسط وعدل وحقوق اولیه مسلمانان در جوامع اسلامی تاکید نمود که این امر نیاز به افراد شجاع بخصوص زنانی شجاع دارد که کلیشه ها را بشکنند و به حقوق اصلی خود برسند. جناب اقای ایت الله اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب به زبان عربی به مشکلات فقهی جهت فهم عموم مردم پرداختند و وظیفه دانشمندان جهان اسلام دانستند که اصول فقه شیعه را باید به اطلاع تمامی دنیا برسانند.

از زیبایی های این کمیسیون، همدردی خانم سخا العدوس بود که همراه خود هدیه ای برای زلزله زدگان اورده بودند. همچنین خانم دیانی کار آفرین نمونه زنان مسلمان، برپایی نمایشگاه مد اسلامی جهانی را نوید دادند و عبای نفیس دست دوزی را که حاصل زحمات فراوان چندین ماهه بانوان اهوازی بوده، را به ایت الله اقای اراکی هدیه دادند. 
در ادامه خانم دکتر افتخاری درمورد نگاه ابزاری غرب به زن و مقایسه با دیدگاه قران در این زمینه پرداخته و به ضرورت  بررسی سند ۲۰۳۰ و مغایرت آن با هدف این اتحادیه اشاره داشته و چند مورد ازمعضلات اجرای این طرح در جوامع اسلامی را بیان نمودند.

ارتقای شخصیت و خودباوری زنان در راستای تمدن اسلامی، تشکیل تمدن اسلامی از طریق برجسته سازی اندیشه ناب محمدی، نقش بی بدیل زن جهت فراهم کردن زمینه اخلاق در خانواده، نیازبه تشکیل تمدن نوین اسلام با مشارکت زنان خلاصه مباحث ارایه شده در برنامه اختتامیه کمسیون اتحادیه زنان مسلمان جهان بود.
هرچند هم اندیشی هرساله زنان نخبه جوامع اسلامی فارغ از مساله قومیت و مذهب فرصت مناسبی است برای بهره بردن از نظرات و تجربیات این اندیشمندان، اما اینگونه محافل میتواند فرصت مناسبی برای آگاه سازی بیشتر جوامع اسلامی از مشکلات زنان مسلمان جهان همچون مشکلات زنان در کشورهای سوریه، فلسطین، یمن، روهینگا و چاره اندیشی دراین مورد باشد.

همچنین با وجود زحمات بی شائبه مسئولین امر، نظر به حساسیت نحوه برخورد با نخبگان جهانی باید بر روی انتخاب و حسن وجه برخی مدیران اجرایی  و رضایت حداکثری مدعوین اینگونه محافل بیشتر تاکید نمود.

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (1)