9نکته ای که در مورد موهای سفید نمی دانید

چه عواملی باعث پدید آمدن تارهای سفیدیا خاکستری در میان موهای شما می شود؟ در حالی که برخی از خانم ها به داشتن موهای خاکستری خود می بالند، گروهی دیگر از بابت داشتن تارهای جدید خاکستری موی خود ناراحت هستند.

0

بسیاری از دانشمندان  در باره  پیشگیری از سفید شدن موها تحقیق و مطالعه کرده اند.

اکنون شما با آنچه که در مورد موها ی خود نمی دانید اما کارشناسان و محققان آگاهی دارند، آشنا خواهید شد:

  • سیر طبیعی عمر از بزرگترین عوامل سفیدی موها به شمار می رود:

بله، هیچ جای تعجبی وجود ندارد. متخصصان پوست و مو سیر گذر عمر را قانون 50-50-50 می نامند.

دکتر آنتونی ارو، پروفسور  و استاد دانشگاه استنفورد، متخصص پوست و مو می گوید: 50 درصد افراد حدود 50 درصد موی سفید را به هنگام 50 سالگی دارند.

به گفته دکتر هیتر وولری لیود، رئیس بخش مراقبت های پوستی در دانشگاه میامی، مانند پوست، با بالا رفتن سن ، بافت مو نیز تغییر می کند.

  • خانواده و قومیت شما باعث تغییراتی در مو می شود:

قفقازی ها، زود تر موی سرشان سفید می شود. در مجموع افرادی که موی سرخ دارند، زودتر از دیگران رنگ موی آنها سفید می شود. سپس به ترتیب آسیایی ها، آفریقایی ها و آمریکایی ها موی سرشان به سفیدی می گراید.

دانشمندان هنوز علت این پدیده را نمی دانند.

  • استرس هم در به وجود آوردن موی سفید بی تاثیر نیست:

دکتر روپال کوندو، متخصص پوست و مو در مدرسه پزشکی شمال غربی فینبرگ می گوید: استرس خود بطور مستقیم نقشی در بوجود آمدن موهای سفید ندارد. اما استرس نقشی در بسیاری از مشکلات پوست و مو دارد. برای مثال به هنگام بیماری موهای فرد بیمار می ریزد. در صورتی که پس از شیمی درمانی شما موهای خود را در اثر یک حادثه استرس زا از دست بدهید، موها به هنگام رشد شاید به رنگ اول خود نباشند.

  • سبک زندگی شما باعث تغییرات می شود:

برای مثال سیگار کشیدن روی پوست و مو اثر می گذارد. کمبود ویتامین B12  به گفته دکتر کارتیک منجر به کاهش رنگ دانه های مو می شود.(دکتر کارتیک مورتی، رئیس بخش مرکزی کلینیک آرایشی بهداشتی در مرکز پزشکی مونته فیور برونکس نیویورک است.)

دکتر ویلما برگفلد، متخصص ارشد در کلینیک کلولاند می گوید: غذاهایی مانند جگرو هویج بخورید. غذاهایی که شامل ویتامین های خاص و مواد مغذی،آنتی اکسیدان هستند می توانند از سلول ها در برابر مواد سمی محافظت کرده و از بیماری هایی مانند سکته قلبی، سرطان و شاید سفیدی موها جلوگیری کنند.

  • مو و رنگ آن دو چیز کاملا مجزا هستند:

سلول های بنیادی مو، مو را می سازند و سلول های بنیادی سازنده رنگدانه ها، vنگدانه مو را می سازند. به طور معمول این دو فرHیند با یکدیگر عمل می کنند. اما گاهی این دو می توانند کمی زودتر از زمان خاص از بین بروند.

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا یک دارو یا چیزی که شما می توانید روی پوست سر خود بگذارید، می تواند روند سفید شدن مو را کند تر کند؟ رنگ مو فقط می تواند موی شما را بپوشاند و آن را رنگ کند اما بافت و ساختار مو را عوض نمی کند.

  • موی شما بطور کلی سفید می شود:

حتما شما با هیدروژن پر اکسید آشنا هستید که ماده ای برای بور کردن موها است. اما با استفاده این ماده در واقع موها به سفیدی می گرایند. بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 توسط انجمن آمریکا انجام شد، معلوم شد که هیدروژن پر اکسید به طور طبیعی در فولیکول های مو به وجود می آید.

معمولا هیدروژن پر اکسید در سلولهای فولیکول موی سر ما به وجود می آیند و با افزایش سن ساختن هیدروژن پراکسید بیشتر می شود. این ساختارهای هیدروژن پراکسید، از تولید ملانین که رنگدانه موی سر است جلوگیری می کند.

  • موی شما خاکستری نمی شود بلکه با این رنگ رشد می کند:

یک تار مو به مدت یک تا سه سال رشد می کند. بعد می ریزد و تارهای موی دیگری رشد می کنند. با بالا رفتن سن شما تارهای جدید موی سرتان بیشتر مستعد سفید شدن هستند.

  • موی سفید نسبت به موی رنگ شده زبرتر و خشن تر نیست:

موی خاکستری در حقیقت نسبت به موی رنگ شده بهتر است. اما شاید خشک تر به نظر آید. زیرا پوست سر با افزایش سن چربی کمتری تولید می کند. به گفته دکتر فیلیپ کینگسلی متخصص مو، اگر شما تارهای اولیه سفید سرتان را از دست بدهید شاید موی شما زبرتر بنظر آید. زیرا ریزش دائمی مو می تواند باعث تغییر شکل فولیکول ها شود.

  • موهای سفید می توانند بخوبی رنگ نشوند:

اگر شما تصمیم به رنگ کردن موی خود گرفته اید، شاید موی شما قبل از اینکه رو به سفیدی می گرایید، اکنون در برابر رنگ کردن مقاوم است. به گفته متخصص و کارشناسان مادیسون رید: برخی از تارهای سفید مو نسبت به رنگ کردن مقاوم هستند.

اگر این مسئله در مورد شما صدق می کند، می توان از چیزی تیره تر روی ریشه موی خود برای پوشش بهتر استفاده کنید.

منبع: ام اس ان

/انتهای متن/

درج نظر