دو سوم کودکان فلسطینی زیر خط فقر هستند

کارشناس مسائل فلسطین گفت: از نظر وضعیت اقتصادی دوسوم فلسطینیان زیر خط فقر هستند. دلیل این فقر نگاه نژادپرستانۀ صهیونیست است که باعث می‌شود رژیم، شک وجودی به اینها داشته باشد. یعنی رژیم این اعراب را به‌عنوان خطر وجودی می‌شناسد.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ نشست «بررسی وضعیت اقتصادی و اجتماعی و سیاسی عرب‌های۱۹۴۸» با حضور طاهره گودرزی، کارشناس و پژوهشگر مطالعات فلسطین، در سالن یاس سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

گودرزی دربارۀ عرب‌های ساکن نقب گفت: فلسطینی‌های ۱۹۴۸ در واقع بومیان اصلی آن سرزمین‌اند و نمی‌توانیم به آن‌ها اقلیت اراضی ۱۹۴۸ اطلاق کنیم. اما به دلیل اینکه شرایطی پیش آمده که در اقلیت قرار گرفته‌اند، با مساحمت واژۀ اقلیت را به کار می‌بریم. چون صهیونیست‌ها کلاً از هویت فلسطینی بیم دارند و آن را در تعارض با هویت خودشان می‌دانند، سعی می‌کنند که به آن‌ها عرب‌های ۱۹۴۸ اطلاق کنند.

وی افزود: اینها بازماندگان ۱۵۰هزار فلسطینی هستند که در ۱۹۴۸ در اراضی اشغالی باقی مانده‌اند. با وجود جو ترور و وحشتی که صهیونیستها علیه آنه به راه انداختند و با وجود تمام محرومیت‌ها، ۱۵۰هزار نفر باقی ماندند که در طول سالیان متمادی ادارۀ مرکزی آمار هم تعدادشان را یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر عنوان کرده است. این جمعیت شامل مسلمانان، مسیحیان و دروزیان هستند. مسلمانان ۷۷درصد، مسیحیان ۱۹۴۸ درصد و دروزیان ۹ درصد این اعراب را تشکیل می‌دهند.

گودرزی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در تعامل با این جمعیت آنها را از هم تفکیک کرده و به‌عنوان یک کل واحد قلمدادشان نکرده. چون این کار باعث می‌شود تعامل با آن‌ها آسان‌تر شود.

پژوهشگر مطالعات فلسطین گفت: رفتار سیاسی متفاوتی وجود دارد. یک قشر به اسرائیل دست دوستی داده و فکر می‌کند اسرائیل خواستار استقلال اینان است. قشر دیگر، خود را واقعاً فلسطینی می‌دانند و کمپینی راه انداخته برای مبارزه با ثبت‌نام اجباری در ارتش. ثبت‌نام در ارتش برای مسلمانان و مسیحیان یعنی ساکنان اراضی ۱۹۴۸ اجباری نیست؛ اما بسیاری از خدمات اجتماعی که برای صهیونیست‌ها ارائه می‌شود، با ارائۀ کارت پایان خدمت حاصل می‌شود. چون این گروه این کارت را ندارند، از مزایای اجتماعی بی‌بهره می‌مانند.

گودرزی با اشاره به تدابیر رژیم برای مهار کردن جمعیت عربهای ۱۹۴۸ گفت: سعی کرده‌اند جامعۀ فلسطینی‌های ۱۹۴۸ را تحت تأثیر فضای لیبرال صهیونیستی قرار دهند. این فضا یعنی بی‌تقیدی باعث می‌شود آمار ازدواج‌های پایدار میان عربهای ۱۹۴۸ کاهش پیدا کند. قانونی پیشنهاد شده برای ممنوعیت تردد زوجات عرب که هدف اصلی این قانون ساکنان اراضی نقب هستند.

وی دربارۀ گرایشات جوانان عرب گفت: موضوع دیگر این است که بسیاری از جوانان عرب ۱۹۴۸ گرایش به ازدواج با دختران یهودی پیدا کرده‌اند که این موضوع بر کاهش تعداد افرادی که عرب محسوب می‌شوند، تأثیرگذار است.

گودرزی دربارۀ وضعیت اقتصادی عرب‌های ساکن نقب افزود: از نظر وضعیت اقتصادی، دوسوم کودکانشان زیر خط فقر هستند. دلیل این فقر نگاه نژادپرستانۀ صهیونیست است که باعث می‌شود رژیم، شک وجودی به اینها داشته باشد. یعنی رژیم این عربها را به‌عنوان خطر وجودی می‌شناسد. دلیل دیگر هم امنیتی است. دلیل سوم هم کمبود بودجۀ اختصاص‌یافته به مناطق عربی‌نشین است. طوری مدیریت کرده‌اند که اینان از هر توسعه‌ای بی‌بهره‌اند. دلیل چهارم هم مصادرۀ اراضی‌شان است.

این پژوهشگر مطالعات فلسطین در تشریح وضعیت سیاسی این افراد گفت: سیستم حکومتی اسرائیل پارلمانی است. اعراب ۱۹۴۸ در حاشیۀ قدرت یهودیان هستند. هیچ حزبی از یهودیان حاضر به ائتلاف با اعراب ۱۹۴۸ نیست. حتی چپ‌گراترین حزب هم حاضر به ائتلاف نیست.

گودرزی در پایان با اشاره به نحوۀ حضور عربهای ۱۹۴۸ در پارلمان گفت: این اعراب در کمیته‌های مهم پارلمان حضور ندارند. و با حضور در کمیته‌های پیش‌پا‌افتاده فعالیت‌های مختصری دارند. یکی از کمیته‌هایی که عربها خیلی در آن حضور دارند، کمیتۀ امور داخلی و محیط زیست است و آنها سعی می‌کنند در محیط زیست و آموزش آن خودی نشان دهند.

/انتهای متن/

درج نظر