گفتگو با معلمی که آرزوی پرواز دانش آموز معلولش را برآورده کرد

آزیتا صیامی معلم دانش آموزان توان یاب جزیره کیش است در حرکتی انسان دوستانه آرزوی یکی از دانش آموزان معلولشرا با همکاری یک شرکت های هواپیمایی برآورده کند.

0

آزیتا صیامی، معلمی که ۱۸ سال از عمر خود را وقف کودکان توان یاب کرده است در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما گفت: معلمی یک حرفه نیست، معلمی عشقی است که از عمق جان نشأت می گیرد و چون چشمه ای زلال جاری می شود تا تیرگی ها را به نور و روشنایی بدل کند.

صیامی افزود: آموزش به کودکان توان یاب یا به اصطلاح کودکان با نیازهای ویژه که از یک زندگی عادی مانند دیگران برخوردار نیستند دنیایی متفاوت از آموزش را به روی انسان می گشاید، دنیایی که با تمام سختی ها و رنج هایش، لحظات شیرین و خاطره انگیزی دارد.

این معلم مهربان که سال هاست زندگی خود را وقف آموزش کودکان معلول، نابینا و ناشنوا کرده است اظهار کرد: کودکان توان یاب با محدودیت هایی نسبت به دیگر دانش آموزان مدارس روبرو هستند اما این محدودیت ها برای آن ها به معنای محرومیت و دوری از دسترسی به خواسته هایشان نیست.

وی در خصوص حضور در جزیره کیش و کار با دانش آموزان توان یاب اظهار کرد: سال ۱۳۹۰ وارد جزیره کیش شده واز همان سال به عنوان معلم در مدرسه کودکان استثنایی امید مشغول به کار شدم و پس از یکسال به عنوان رابط در مدارس عادی با کودکان استثنایی شروع به فعالیت کردم.

وی که به گفته خود با عشق و علاقه ای وصف ناپذیر به آموزش کودکان با نیازهای ویژه می پردازد به هیچ عنوان حاضر نیست شغل دیگری داشته باشد و در این رابطه گفت: هشت دانش آموز با مشکلات مختلف دارم و زندگی با آن ها برای من بسیار زیباست؛آن ها جزئی از زندگی من هستند.

این معلم سخت کوش چندی پیش در حرکتی بسیار زیبا وانسان دوستانه توانست با تلاش های فراوان آرزوی یکی از دانش آموزان خود را که دارای معلولیت حرکتی است با همکاری یکی از شرکت های هواپیمایی برآورده کند. وی در این رابطه بیان کرد: امیرحسین دانش آموزی است که مشکل حرکتی دارد و با استفاده از ویلچر و کمک خانواده حرکت کرده و کارهای روزانه خود را انجام می دهد.

وی ادامه داد: برحسب وظیفه در هفته یک روز را باید با امیرحسین که در مدرسه عادی ودر کنار دانش آموزان دیگر درس می خواند حضور داشته باشم و آموزش های لازم را به وی ارائه بدهم. من در این یک روز و چند ساعتی که با دانش آموزان هستم سعی می کنم به عنوان یک دوست به حرف ها و درد دل های آن ها گوش کنم.

صیامی افزود: در این صحبت ها امیرحسین از آرزوهایش برایم گفت و اینکه دوست دارد خلبان شود و این خواسته آنچنان بی آلایش، زیبا و صادقانه بیان شد که تصمیم گرفتم تمام تلاشم را برای به ثمر رسیدن این آرزوی امیرحسین به کار ببریم. به همین منظور با روابط عمومی کیش ایر مکاتبه کردم و در عین ناباوری دیدم که مسئولان روابط عمومی کیش ایر از این خواسته استقبال کردند و مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر شخصا به من تماس گرفت و گفت که مقدمات کار را به گونه ای انجام خواهند داد تا قبل از آغاز سال ۹۶ امیرحسین بتواند به آرزوی خود برسد تا عیدی خود را قبل از رسیدن نوروز دریافت کند.

امیر حسین به گفته این معلم توانست با همکاری شرکت کیش ایر و تلاش های معلم خود به آرزوی خود رسیده ودر لباس خلبانی در کاپین خلبان حضور یافته و تجربه ای زیبا را برای همیشه در خاطر خود حک کند. و این یعتی عشق به آنچه باور داریم.

این معلم کودکان استثنایی با بیان اینکه سال ها قبل نیز در حرکتی مشابه توانسته است با پارک دلفین های کیش ارتباط گرفته و دلفین درمانی رایگان به مدت دو هفته برای دانش آموزان استثنایی خود برگزار کند از مسئولان وقت پارک دلفین ها برای این اقدام خیرخواهانه تشکر کرد و افزود: انسان ها ی فداکاری در اطراف ما زندگی می کنند که با کوچکترین ندا از سوی ما برای کمک پیشقدم می شوند.

وی تاکید کرد: مهربانی متاعی بسیار با ارزش است که در قلب های ایرانیان به وفور یافت می شود و تنها کافی است از نیازهای ما آگاه شوند؛ آنگاه بی منت قدم های بعدی را خود برمی دارند.

صیامی با اشاره به اینکه باید نگاه این کودکان به روی زندگی باز شود ابراز کرد: آن ها باید پس از سال های درس و مدرسه وارد جامعه شوند و از همین امروز شناخت جامعه واطرافیان برای آن ها امری ضروری است.

صیامی حضور کودکان با نیازهای ویژه در کنار کودکان عادی را بسیار مهم ارزیابی کرد وافزود: بچه ها درکنار هم بسیار شاد هستند و از این همجواری  لذت برده و مشکلی ندارند این خانواده ها هستند که برخی فرهنگ زندگی با همنوعان را به خوبی یاد نگرفته اند. آن ها باید نگرش خود را نسبت به افراد توان یاب  تغییر دهند زیرا آن ها به خواست خود دچار مشکل نشده اند و هر یک از ما ممکن بود در جایگاهی متفاوت نسبت به امروز و جای آن ها باشیم.

وی تصریح کرد: محدودیت این کودکان در جامعه نباید برای آن ها محرومیت به همراه داشته باشد و در این مسیر همکاری خانواده ها، اولیاء مدرسه و دیگر افراد جامعه بسیار مهم است.

این معلم دانش آموزان استثنایی خاطر نشان کرد: باید مسئولان با تغییر نگرش بسترهای رشد اجتماعی و ورود این افراد به جامعه را آماده کنند و آن ها را انسان های محدودی نبینند که نمی توانند در اجتماع زندگی کنند و یا باری بر دوش جامعه هستند. آنها در برخی مواقع از افراد سالم بهتر کار می کنند و تنها نیاز به ابزار و تکنولوژی های روز دارند تا کار را برای ان ها ساده تر کند.

وی در پایان با تقدیر از خانواده های کودکان استثنایی که برای تربیت و پرورش آن ها زحمات بسیاری را متحمل می شوند افزود: باید دست این مادران را بوسید و بر همت بلند آنان در نگهداری از این کودکان آفرین گفت.

/انتهای متن/

درج نظر