خانواده ایرانی نیازمند بازتعریف آرمان‌ها است

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم گفت:‌ باید آرمان خانواده را به سمت امدادهای اجتماعی سوق دهیم چرا که باعث ایجاد شخصیت اجتماعی در زنان و خانواده می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم با بیان اینکه خانواده ایرانی باید برای امدادهای اجتماعی آرمان پیدا کند، گفت: ما نیازمند اعطای یک شخصیت اجتماعی به زنان هستیم.

رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم ادامه داد:‌ در حال حاضر به دلیل نبود آرمان در نهاد خانواده افراد به دنبال ایجاد مسئله هستند.

وی در خصوص بروز رفتارهای جنسی در جامعه نیز گفت:‌این امر به دلیل نبود آرمان در جامعه فعلی ما است و افراد احساس می‌کنند با رفتارهای جنسی شخصیت پیدا می‌کنند.

زیبایی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا مقوله خانواده و زنان امری دولتی است، گفت: در حال حاضر نظام مدیریتی جهانی افلاطونی یعنی قائم به دولت ها است این شرایط را ما نیز در کشور خود شاهد هستیم و افراد در جریان تعلیم و تربیت تحت تعلیم وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرند و خانواده نقشی فرعی دارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اصول مبانی دینی ما حرفی متفاوت می‌زند و خانواده نقش اصلی تربیت را برعهده دارد.

در ادامه این نشست فریبا علاسوند استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جریان‌های سیاسی در حال حاضر متکلف بحث‌های انتخاباتی و تهییج مردم برای شرکت انتخابات هستند، گفت: اما مسئله زنان در میان هر دو جناح سیاسی موجود دارای آسیب‌های جدی است.

علاسوند اظهار داشت:‌ جریان اصلاحات در حوزه زنان با مشکل جدی روبه‌رو است آنان زنان را در متن خواسته‌های خود قرار نداده‌اند.

وی افزود: جریان اصلاحات در 4 سال گذشته با وجود امکاناتی که در اختیار داشته است رشدی در حوزه زنان نداشته و در حالی که جهان به دنبال نگاه‌های پست‌مدرن به زن است آنها همچنین بر روی مسئله تمامیت‌خواهی تأکید می‌کنند.

این استاد حوزه  عقب‌ماندگی و پست‌‌رفت جریان اصلاحات را به خاطر تأکید بر مسائلی مانند فقه پویا و قوانین حاکم بر کشور دانست و گفت: این جریان هیچ‌گاه به فکر پیشرفت مواضع خود در این زمینه نبوده است.

وی در خصوص آسیب‌های مهم جریان اصولگرا نیز تصریح کرد: فاصله انداختن میان صاحب‌نظران این جریان و مردم و توجه به طیف و سلایقی خاصی از مردم از جمله این آسیب‌ها است.

علاسوند بازنمایی غلط شرایط زن در غرب را هم آسیب مشترک میان این دو جناح عنوان کرد.

وی ادامه داد:‌ از آنجایی که هر دو جناح نگاه ایدئولوژیکی به مسائل زن و خانواده دارند به نظر می‌رسد می‌توانند درباره مسئله خانواده به اجماع برسند.

در نشست علمی زنان و خانواده در تبلیغات و رویکردهای ریاست جمهور منتخب دکتر محمدتقی کرمی مدیر تهران مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به نقش دولت‌ها و تحولات اجتماعی گفت: در دنیا دولت‌هایی که فعالیت خود را معطوف به مالیات می‌کنند به عنوان دولت‌هایی با خدمات اجتماعی شناخته می‌شوند. اما ابردولت‌ها که برپایه اقتصاد تک قطبی شکل می‌گیرند و دائم در حال گسترش خود هستند تنها مسائل اجتماعی را مانند یک کلاف سردرگم ارائه می‌دهند.

به گفته وی، بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی ایران در حال حاضر از منظر قیمت نفت و جایگاه آن در نزد دولت تعریف می‌شود در حالی که متولی اخلاقیات و ایدئولوژی در جامعه دولت نیست و نمی‌تواند برای حفظ خانواده به جامعه کمک کند.

کرمی تأکید کرد:‌ ورود دولت در عرصه فرهنگ باید در مقام خدمت‌گذاری باشد نه راهبردی.

وی ادامه داد: در بحث سیاست‌گذاری حوزه زنان مشکل اساسی ما ساحت دوگانه زن و خانواده است.

مدیر تهران مرکز تحقیقات زن و خانواده اظهار داشت: چه بخواهیم چه نخواهیم خشونت علیه زنان، ازدواج زودرس، تأخیر مسئله ازدواج، اشتغال زنان و… از مسائل حال حاضر کشور ما است.

وی ادامه داد: تنها با برهم زدن نگاه دو قطبی میان زن و خانواده می‌توانیم مسائل موجود را حل کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر