چطور بلوغ جسمانی را برای دخترم توضیح دهم؟

توضیح بلوغ برای دختران کار مهمی است که بر عهده مادر است. زمان مناسب برای این توضیح چه وقت است؟ در اینجا سرنخ هایی از آنچه شما بایددر مور دبلوغ به دخترتان بگویید، آورده شده است.

0

مریم فرهنگ/

اگر دخترتان کم کم به اخلاق و رفتارهای زنانه علاقه پیدا کرده است، زمان مناسبی برای آغاز توضیحات شماست. معمولا کودکان و نوجوانان در مدرسه درباره ی علائم بلوغ حرف می زنند اما اطلاعاتی که از بلوغ دارند، معمولا ناقص و دارای خطاهای بسیاری است.

 بنابراین وقتی این اطلاعات غلط را دریافت می کنند، از ایجاد تغییرات می ترسند و یا اگر این اطلاعات را توسط همسالان دریافت نکنند، اصلا هیچ ایده ای از تغییرات بدنی، خلقی و عاطفی خود ندارند و نتیجتا با تغییرات راحت کنار نمی آیند. به همین دلیل بهتر است قبل از اینکه بلوغ در دختر دلبندتان اتفاق افتد و او بدون آمادگی این روند را طی کند، توسط شما که مادر و دوست فرزندتان هستید، اطلاعات صحیح را دریافت نماید. پس زمانی که علایق او به رفتارهای زنانه آشکار شدند، زمان مناسبی برای گفتگو و گپ زدن های شما با دخترتان در ابن باره به نظر می رسد.

 

گوش نکردن بدترین راه است

سر و کله زدن با نوجوانی که دروه بلوغش را طی می کند، دشوار است و ممکن است این ذهنیت در شما ایجاد شود که دختر کوچک و عزیزتان را از دست داده اید؛ دختری که روزی برای وقت گذرانی و بازی با شما التماس می کرد، اکنون می خواهد  تنها باشد و یا وقتش را با دوستانش بگذراند و وقت گذرانی با شما برایش مشکل به نظر می رسد. اما در واقع این فقط آغاز ماجراست. دخترتان هنوز به شما وابسته است حتی اگر در رفتار اینطور نشان ندهد. درواقع بدترین راهی که شما می توانید انتخاب کنید، گوش نکردن و قطع ارتباط دوستانه با اوست.

اما گام هایی که برای ارتباط درست در این مورد با دخترتان باید بردارید:

 

گام اول: خودتان اطلاعات صحیح داشته باشید

برای هر دختری آغاز دوران قاعدگی متفاوت است. ممکن است برای بعضی از دختران از 9 سالگی آغاز شود و برای برخی نیز نهایتا در 16 سالگی اتفاق می افتد. بلوغ زمانی آغاز می شود که غده ی هیپوفیز (غده ی کوچکی به اندازه یک نخود در مغز) به بدن دستور آزاد کردن مواد شیمیایی که هورمون نامیده می شوند، را می دهد. سپس این هورومون ها، رشد اعضای بدن را آغاز کرده و باعث می شوند سایر نشانگان بلوغ مانند تغییرات خلقی و رفتاری در وی نمایان شوند. هورمون های غده هیپوفیز باعث می شوند تخمدان ها هورمون استروژن را آزاد کنند. استروژن برای رشد نشانگان اولیه ی بلوغ لازم است و وقتی تخمدان ها شروع به کار می کنند یک تخمک آزاد می کنند و این یعنی امکان بارداری در دختران ایجاد می شود.

در این حین، نوسان هورمون ها ممکن است باعث نوسان خلقی در نوجوانان شود. ولی یادتان باشد، تحمل این بالا و پایین های خلقی، همان طور که برای شما سخت است، برای دخترتان نیز دشوار است!

اما چه چیزهایی را باید انتظار داشته باشیم و چه زمانی؟ چه راهی برای کنار آمدن با این تغییرات وجود دارد؟

/انتهای متن/

درج نظر