“ابتکار” با نخبگان و نهادهای مدنی حامی محیط‌ زیست استان قم دیدار کرد

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در نشستی با نخبگان و نهادهای مدنی حامی محیط‌زیست استان قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم،از قم معصومه ابتکار در نشست با نخبگان و نهادهای مدنی حامی محیط‌زیست استان قم در تالار امام رضا(ع) فرمانداری دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست در این مراسم با اشاره به رویکرد دولت مبنی بر توجه به منشور حقوق شهروندی اظهار داشت: این مهم از شعارهای انتخاباتی آقای روحانی بود که به‌حمدالله محقق شده است، چراکه دولت یازدهم به اصل تأثیرگذاری و تعیین‌کننده بودن نقش مردم اعتقاد دارد.

معصومه ابتکار بابیان اینکه مهم‌ترین مسئله محیط‌زیست کشور، مشکلات گذشته بوده است، عنوان کرد: باید با اقدامات صحیح و برنامه‌ریزی‌شده مشکلات گذشته را حل کرد و از تکرار آن‌ها در آینده جلوگیری کرد، که در این راستا به مشارکت اقشار مختلف مردم و بخش خصوصی نیازمندیم.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد سازمان حفاظت از محیط‌زیست، جلب مشارکت آحاد ملت است، افزود: این سازمان با بانک‌ها تعامل خوبی داشته، و طرح‌های زیست‌محیطی خوبی را در این زمینه انجام‌داده است، که سبب ارتقا سطح عمومی زندگی مردم شده‌است.

مدیرکل دفتر اقتصاد محیط‌زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمینهٔ مباحث اسلام و محیط‌زیست اظهار داشت: نخستین بار و در سال 77 همایش‌هایی با این موضوع برگزار شد که پایه‌ای برای اقدامات اسلامی محیط زیستی و دیگر اقدامات حاشیه‌ای شد.

زهرا جواهریان بابیان اینکه در سال 80 همایش دین، فرهنگ و محیط‌زیست برگزارشده است، افزود: این همایش باهدف کاربردی و عملیاتی ساختن راهکارها برگزار شد که نمایندگانی از 9 دین جهان در آن حضور داشتند، همچنین این همایش 14 سخنران داخلی و 30 سخنران خارجی داشت.

وی بابیان اینکه همایش‌های دیگری نیز در سال 84 و 92 برگزارشده است، خاطرنشان کرد: این همایش‌ها با اهدافی از قبیل توسعه پایدار محیط‌زیست در جهان برگزار شد که دستاوردهای آن در دو جلد کتاب فارسی و انگلیسی آماده چاپ است، همچنین از دیگر دستاوردهای این همایش نیز می‌توان به ایجاد مشارکت میان ادیان اشاره کرد.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم نیز در این مراسم با اشاره به‌ضرورت چاره‌اندیشی درزمینهٔ پایدار محیط‌زیست، اظهار داشت: در این راستا ورود بنزین‌های پتروشیمی ممنوع شده است و کل بنزین یورو 4 تأمین می‌شود.

احد جمالی بابیان اینکه مسئولان باید همراهی‌های لازم را درزمینهٔ اجرایی شدن طرح‌های محیط زیستی داشته باشند، تصریح کرد: مسئولیت تخلف دستگاه‌های اجرایی بر عهده ماست، و ما هیچ رودربایستی با مدیران نداریم، بنابراین اگر سندی مبنی بر تخلف آن‌ها وجود داشته باشد با آن‌ها مقابله می‌کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم نیز در این مراسم با اشاره به افزایش‌های واحدهای صنعتی در استان، اظهار داشت: افزایش این واحدها، عامل تغییر استانداردها در قم است، عامل دیگر نیز انتقال پسماند ویژه به استان است، که حتماً با آن‌ها مقابله می‌شود.

سید رحمان دانیالی با تأکید بر اینکه قم ازنظر تولید گردوغبار وضعیت نامطلوبی دارد ، افزود: 90 درصد اثرگذاری کانون‌های تولید گردوغبار استان دامن استان قم را گرفته است، همچنین اداره حفاظت محیط‌زیست استان از استفاده نادرست از پساب‌ها در استان جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه قم به 10 ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیاز دارد، گفت: در این زمینه تفاهم‌های لازم با شهرداری قم منعقدشده اما تعداد این ایستگاه‌ها همچنان مشخص نیست که به همراهی مسئولان استانی دراین‌باره نیازمند است.

رییس شورای شهر قم نیز دراین مراسم با اشاره به مسائل و مشکلات زیست‌محیطی استان قم، اظهار داشت: در شورای اسلامی شهر قم و شورای استان کمیته محیط‌زیست تشکیل‌شده تا به بهبود وضعیت محیط زیستی بپردازد.

حسن بختیاری بابیان اینکه برخی مسائل زیست‌محیطی نیازمند تصمیم‌گیری‌های کلان در کشور است، تصریح کرد: در صورت تحقق این تصمیمات، فعالیت ما نیز در استان ارتقا میابد درحالی‌که در غیر این صورت، این فعالیتها بهصورت محدود انجام میشود.

وی خواستار پیگیری بحث پایش محیط‌زیست استان شد و گفت: مواردی چون تأسیس نیروگاه حرارتی که آلودگی و گرما را برای استان به همراه داشته است نیز باید بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

یکی از اعضای گروه‌های مردم‌نهاد قم نیز در این مراسم با اشاره به وجود صنایع مختلف در استان و جانمایی نادرست آن‌ها، اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد به دنبال کاهش مشکلات استان است.

موسوی بابیان اینکه تالاب‌های استان وضعیتی نامناسب دارد، افزود: اگر حق واگذاری تالاب‌ها به مردم صورت گیرد از افزایش مشکلات این زمینه کاسته می‌شود، همچنین از دچار شدن قم به وضعیت نامناسب چون شهر خوزستان جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه قم استانی کوچک به نظر می‌رسد درحالی‌که این‌گونه نیست، تصریح کرد: ما فرای توان قم از آن توقع داریم، چراکه بحث‌های زیادی از قبیل تالاب‌ها، صنعت و تأسیس فرودگاه گریبان گیر قم شده است، بنابراین قم باید فراتر ازآنچه اکنون دیده می‌شود، دیده شود تا مشکلات آن کمتر شوند.

موسوی خواستار توجه بیشتر به دریاچه نمک شد و گفت: سازمان مردم‌نهاد قم، 8 تشکل رسمی دارد که به‌تازگی پویش دریاچه نمک نیز به آن افزوده‌شده است.

دبیر تشکل‌ آریایی کبیر قم نیز در این مراسم با اشاره به اینکه استان قم جدیداً دچار گردوغبار شده است، اظهار داشت: 90 درصد این گردوغبار عامل داخلی دارد، همچنین وضعیت دریاچه نمک قم نیز نامطلوب است، بنابراین سازمان‌های مردم‌نهاد با همکاری سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی استان، در راستای ملی کردن بحران دریاچه نمک و آگاهی مردم از این شرایط تلاش می‌کند.

پور صادقی بابیان اینکه قم درزمینهٔ تالاب‌ها نقش اول را در کشور میزند، افزود: در قم تالاب‌های متعدد وجود دارد که باید موردتوجه ویژه قرار گیرد، همچنین لازم است با توسعه کشاورزی در قم از تشدید بحران برای 26 درصد جمعیت کشور و به وجود آمدن پدیده ریزگرد برای 8 استان جلوگیری شود.

نماینده پارک علم و فناوری استان قم نیز در این مراسم با اشاره به مسائل محیط زیستی موجود در قم، اظهار داشت: مقوله خاک همچنان مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، باوجوداینکه عامل بروز بسیاری از مشکلات است، بنابراین امیدواریم موردتوجه و پیگیری بیشتر قرار گیرد.

فهیمی با تأکید بر ضرورت تحقق مدیریت یکپارچه شهری، تصریح کرد: ساماندهی مشاغل و فناوری سبز باید موردتوجه قرار گیرد، همچنین به مشاغل مزاحم شهری نیز پرداخته شود، چراکه قم آب ندارد اما از پساب‌ها نیز استفاده نمی‌شود، همچنین لازم است نگرش ملی و دینی در زمینهٔ محیط‌زیست تقویت شود.

وی بابیان اینکه قم اعتباراتی برای توسعه سنجش آلودگی نیاز دارد، افزود: مواردی چون آلودگی، گندزایی و افزایش اطلاع‌رسانی به مردم نیازمند اعتبارات گسترده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه مفید نیز در این مراسم با اشاره به‌ضرورت گسترش فرهنگ حمایت از محیط‌زیست، اظهار داشت: در منشور محیط‌زیست نیز به این مهم تأکید شده است اما مسئله مهم این است که فرهنگ حمایت از محیط‌زیست چیست و چگونه حاکم می‌شود.

حجت‌الاسلام رهایی بابیان اینکه مردم و دولت از فاجعه‌های محیط زیستی بی‌اطلاع هستند، افزود: به دلیل ناآگاهی مردم از مسائل محیط زیستی، مقابله لازم نیز در این زمینه از سوی مردم صورت نمی‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ‌ حمایت از محیط‌زیست باید برای مردم تشریح شود، افزود: راهکارهای حفظ محیط‌زیست باید برای مردم روشن شود و آموزش نیز باید به‌صورت گسترده و برای تمامی آحاد ملت و مسئولان صورت بگیرد.

نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع ،معادن و کشاورزی استان قم نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت آلودگی‌ در قم، اظهار داشت: سهم صنعت در ایجاد آلودگی بسیار است، بنابراین امیدواریم واحدهای تولیدکننده آلودگی با استفاده از روش‌هایی چون ایجاد فیلتر از انتشار آلودگی جلوگیری کنند.

غلامحسین اللهیاری با تأکید بر اینکه جلوگیری از انتشار آلودگی مسئله مهمی است که باید موردتوجه قرار گیرد، افزود: با توجه به اینکه واحدهای صنعتی در سال‌های اخیر مشکلات بسیاری را برای قم به وجود آورده است، باید برای آن‌ها راهکارهایی اساسی ارائه شود، چراکه انتقال آن‌ها به مکانی دیگر به‌صورت کلی مزایایی ندارد.

/انتهای متن/

درج نظر