کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون

حاجی بیگی در خصوص مشارکت کمرنگ بانوان در اهدای خون گفت :امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان انتقال خون ایران در حوزه اهداکنندگان خون ،کاهش مشارکت بانوان در این امر خدا پسندانه است.

0

به گزارش به دخت به نقل از شفا آنلاین، سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در چند سال اخیر شاهد کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون بودیم و این در حالی است که در کشور 20 میلیون خانم واجد شرایط اهدای خون هستند.

بشیر حاجی بیگی افزود: بر اساس آمار، اهدای خون بانوان در کشور ما در سال 1382 از 12،75 درصد به 4،38 درصد از کل اهدا کنندگان خون کاهش یافته است. 

وی با اشاره به اینکه 20 میلیون نفر از بانوان، در کشور واجد شرایط اهدای خون هستند ،خاطر نشان کرد:اما آمارها نشان می دهد در سال 1394 تنها 91 هزار و 319 خانم خون اهدا کردند .
حاجی بیگی در خصوص مشارکت کمرنگ بانوان در اهدای خون گفت :امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های سازمان انتقال خون ایران در حوزه اهداکنندگان خون ،کاهش مشارکت بانوان در این امر خدا پسندانه است.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در حوزه طب انتقال خون نگاه ویژه ای به اهدای خون بانوان دارند به عنوان مثال در فرانسه آمار اهدای خون بانوان همانند اهدای خون آقایان 50 درصد است .
حاجی بیگی اضافه کرد: این در حالی است که در سال 1394در ایران، از 2میلیون 83 هزارو 914 واحد خونی که اهدا شد فقط 9 هزارو319 خانم خون اهدا کردند که نشان می دهد تنها 4،38 درصد از سهم اهدای خون در کشور مربوط به بانوان است. 
سخنگوی سازمان انتقال خون تصریح کرد: در حال حاضر در ایران در تمامی استان های کشور سهم اهدای خون بانوان زیر 10 درصد است.
وی اضافه کرد:به طور مثال استان لرستان با 9،63، ایلام با 7،83و مرکزی با 7،58سه استان برتر در اهدای خون بانوان در کشور در سال 1394 بودند .
وی تاکید کرد: این آمار در 10 ماهه 1395 بانوان استان سیستان و بلوچستان از استان ایلام پیشی گرفته اند.

**آقایان 4بار و خانم ها 3بار درسال می توانند خون اهدا کنند 
حاجی بیگی گفت :آقایان 4 بار و خانم ها به خاطر مسایل فیزیولوژیک 3 بار در سال می توانند اهدای خون داشته باشند.
وی با بیان اینکه با وجود اینکه نیمی از جمعیت کشور را خانم ها تشکیل داده اند، با این حال جمعیت خانم ها درصد کمی از اهداکنندگان خون در کل کشور را به خود اختصاص می دهند. سخنگوی انتقال خون گفت :این در حالی است که احتمال می رود جمعیت بانوان از لحاظ داشتن رفتارهای پر خطر در زمینه عفونت های قابل انتقال از راه انتقال خون (مانند سابقه اعتیاد تزریقی و تماس جنسی نامطمئن) در مقایسه با جمعیت مردان، جامعه سالم تری را تشکیل می دهند.

حاجی بیگی گفت: همچنین بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می توانند با مشارکت در اهدای خون علاوه بر ترویج نوع دوستی و رفتارهای انسان دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت های خدا پسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده در اهدای خون داشته باشند.

وی تاکید کرد:مطالعات گسترده در ایران و سایر کشورهای جهان نشان می دهد به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پر خطر و توجه بیشتر به داشتن زندگی سالم، خون اهدایی توسط بانوان از سالم ترین منابع خونی به شمار می روند.

**دلایل مشارکت کم رنگ اهدای خون توسط بانوان 
وی یاد آوری کرد: در کشور ما از مهمترین عوامل کاهش مشارکت بانوان در اهدای خون ترس از کم خونی و ترس از سوزن کیسه های اهدای خون است. 
وی ادامه داد: همچنین ترس از ابتلا به بیماری های عفونی مثل ایدز و هپاتیت وضعف قوای جسمی و ممانعت شوهران از اهدای خون همسران خود از عوامل دیگر کاهش مشارکت بانوان در امر اهدای خون در کشور است .
حاجی بیگی در ادامه عوامل ممانعت خانم برای اهدای خون گفت :داشتن ذهنیت منفی نسبت به اهدای خون در زنان، ترس از ضعیف شدن و عدم دسترسی آسان به مراکز اهدای خون از دیگر عوامل مهم کاهش مشارکت اهدای خون در بانوان است.
وی تاکید کرد: به نظر می رسد دانستن برخی نکات می تواند سبب کاهش دغدغه های بانوان و اطمینان از این که اهدای خون مشکلی را برای آنان ایجاد نمی کند،خواهد شد .
سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: در حال حاضر انجام تست هموگلوبین به منظور بررسی کم خونی و غلظت خون در اهداکنندگان پیش از اهدای خون و در اختیار قرار دادن مکمل های حاوی آهن برای اصلاح کم خونی به صورت رایگان به مراجعه کنندگان برای اهدای خون در همه مراکز انتقال خون انجام می شود.
وی اضافه کرد:هر واحد خون اهدایی حدود 450 میلی لیتر و معادل فقط 10 درصد حجم کل خون بدن است و پلاسما وگلبول های سفید و پلاکت ها ظرف فقط چند روز بطور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می شوند.
حاجی بیگی گفت :بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته به مرور طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد و بنابراین گلبول های قرمز خون حداکثر در 3 تا 4 هفته توسط بدن بازسازی می شوند .

**فاصله مجاز بین دفعات اهدای خون حداقل 8 هفته است
وی تاکید کرد:برای اطمینان از حفظ سلامت داوطلبان، فاصله مجاز بین دفعات اهدای خون حداقل 8 هفته است در نظر گرفته شده است.
این مسئول انتقال خون ادامه داد: با توجه به تفاوت های جسمانی موجود بین بانوان و آقایان، تعداد دفعات مجاز اهدای خون برای آقایان سالانه 4 نوبت و برای بانوان 3 نوبت تعیین شده است.

** بانوان نیمی از نیارمندان به تزریق خون را تشکیل می دهند 
وی افزود: نکته دیگری که دانستن آن می تواند انگیزه اهدای خون را در بانوان تقویت کند ،این است که در حال حاضر در دنیا بانوان در بسیاری از موارد از مصرف کنندگان خون و فرآورده های آن در مراکز درمانی و بیمارستانی بوده و نیمی از نیارمندان به تزریق خون را تشکیل می دهند. حاجی بیگی اضافه کرد: هر ساله در جهان شمار زیادی از بانوان در طی دوران حاملگی و یا در زمان زایمان جان خود را از دست می دهند که مهمترین علت مرگ این زنان خونریزی بوده است.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : امید است که با همکاری بیشتر رسانه ها و فرهنگ سازی برای اهدای خون بانوان و تبیین نقش آنان در افزایش سلامت خون های اهدایی توسط آنان، در آینده نزدیک شاهد حضور گسترده و مشارکت آنان برای تامین خون مورد نیاز جامعه باشیم.

 
/انتهای متن/
درج نظر