جنبش اعتراضی زنان عربستان علیه دولت ریاض در پروژه سعودی – امریکایی ‘اوبر’

یک فعال عربستانی می گوید: دولت این کشور با سرکوب زنان از جمله محروم کردن آن ها از حق رانندگی، جیب خود و شرکای تجاری شان را پر می کند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایرنا، مجله اینترنتی انگلیسی زبان ‘گود’ روزگذشته(جمعه) نوشت: زنان درعربستان سعودی در مخالفت با سرمایه گذاری سه و نیم میلیارد دلاری این کشور در شرکت تاکسیرانی (آمریکایی) ‘اوبر’ به پا خاسته اند.

عربستان تنها کشور جهان است که زنان را از حق رانندگی منع کرده است و به نظر می رسد که سرمایه گذاری در شرکت اوبر نیز برای ریاض و این شرکت راه بهره برداری مالی از این سرکوب باشد.
زنان برای تردد درعربستان یا باید سوار خودرویی باشند که راننده اش یکی از بستگان مردشان است یا آن که از شرکت هایی مانند اوبر تاکسی بگیرند و هزینه اش را بپردازند.
‘هتون الفاسی’، فعال عربستانی حقوق زنان و استاد تاریخ دانشگاه قطر گفت: آن ها در درد و رنج ما سرمایه گذاری کرده اند. این کار آن ها وابستگی و زیر دست بودن زنان را نهادینه می کند و باعث می شود که زنان به ابزاری برای سرمایه گذاری تبدیل شوند.
براساس این گزارش، اگر زنی در پشت فرمان خودرو مشاهده شود، جریمه و در برخی موارد به شلاق محکوم می شود.
زنان سعودی دراعتراض به مشارکت عربستان با اوبر، تصاویر خود را درحال حذف اپلیکیشن اوبر از تلفن های هوشمندشان در رسانه های اجتماعی منتشر کردند.
‘جیل هزلبیکر’ سخنگوی اوبر چندی پیش در گفت و گو با روزنامه نیویوک تایمز اذعان کرد که زنان باید اجازه رانندگی کردن داشته باشند.
وی درعین حال گفت: ما به خاطر نبود این حق، توانسته ایم قدرت تحرک قابل توجهی را ایجاد کنیم که تا پیش از این وجود نداشت، ما به این نقش خود افتخار می کنیم.
این گزارش افزود: با این حال، از زاویه ای بازتر به نظر می رسد دولت عربستان و اوبر باهم تبانی کرده اند تا از بازار اسیرانی منتفع شوند که نامش ‘زنان سرکوب شده’ است.

/انتهای متن/

درج نظر