ازدواج زود هنگام در گلپایگان زیاد انجام می شود

رییس دادگستری شهرستان گلپایگان گفت: به اعتقاد من ازدواج دختران کمتر از 18 سال و پسران کمتر از 23 سال یک ازدواج زود هنگام است در حالی که در شهرستان زیاد شاهد ازدواج‌های زودهنگام هستیم.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین حسینی وردنجانی در جلسه کارگروه اجتماعی شهرستان گلپایگان با بیان اینکه کشور از ابتدای انقلاب اسلامی روند روبه رشدی در طلاق و اختلافات خانوادگی داشته است، اظهار کرد: در سال 57، 10 هزار طلاق به ثبت رسیده است و این آمار در سال 94 به بیش از 160 هزار طلاق در سال رسیده است.

وی با بیان اینکه کشور در رتبه چهارم طلاق در دنیا قرار دارد و از هر سه تا پنج ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شود، گفت: اگر درصدد رفع این معضل برنیاییم در آینده‌ای نه چندان دور با یک سونامی طلاق، معضلات خانوادگی و گسست خانواده مواجه خواهیم بود به گونه‌ای که پیش بینی شده است در سال 1404 به ازای هر ازدواج شاهد دو طلاق هستیم.

رییس دادگستری شهرستان گلپایگان اضافه کرد: در سال 94 حدود دو هزار پرونده مربوط به دعاوی خانوادگی در دادگستری شهرستان گلپایگان مطرح شد که در مقایسه با سال 93 افزایشی در حدود 10 درصد داشته است. همچنین در سال گذشته 330 حکم طلاق در دادگستری شهرستان صادر شده است البته دفتر طلاق در گلپایگان وجود ندارد و نمی‌توان آمار دقیقی در این زمینه ارائه کرد.

حسینی وردنجانی با مقایسه آمار پرونده‌های طلاق و اختلافات خانوادگی بین نیمه اول سال گذشته و نیمه اول سال جاری در شهرستان گفت: در نیمه اول سال گذشته 181 پرونده مربوط به مهریه، 115 طلاق توافقی، 87 پرونده نفقه، 77 پرونده تمکین، 57 پرونده طلاق به درخواست زوجه و 10 پرونده طلاق به درخواست زوج در دادگستری گلپایگان مطرح شده است. این آمار در مدت مشابه در سال جاری 195 پرونده مربوط به مهریه، 115 طلاق توافقی، 144 پرونده نفقه، 81 پرونده تمکین، 72 پرونده طلاق به درخواست زوجه و 13 پرونده طلاق به درخواست زوج است.

وی خاطر نشان کرد: مجموعا در نیمه اول سال گذشته 805 پرونده در بحث دعاوی خانواده داشتیم که در مدت مشابه سال جاری 900 پرونده است. همچنین نیمه اول سال 94، 182 طلاق و امسال نیز در نیمه اول سال، 200 طلاق در دادگستری گلپایگان به ثبت رسیده است.

رییس دادگستری شهرستان گلپایگان تصریح کرد: مسائل اقتصادی، اجتماعی، ارتباطی، شخصیتی، جنسی و عاطفی از جمله عوامل طلاق در شهرستان گلپایگان است.

حسینی وردنجانی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان زیاد شاهد ازدواج‌های زودهنگام هستیم، افزود: آموزه‌های دینی را قبول داریم اما این آموزه‌ها باید با توجه به زمان و مکان تغییر کند، به نظر من ازدواج دختران کمتر از 18 سال و پسران کمتر از 23 سال یک ازدواج زود هنگام است و وقتی شاهد ازدواج دخترهای 13 یا 15 ساله هستم نمی‌دانم خانواده‌ها چه تفکری دارند.

وی با اشاره به آسیب های فضای مجازی گفت: حدود 90 درصد گلایه‌های زوجین در مباحث خانوادگی مربوط به فضای مجازی است. هم چنین ازدواج‌های تحمیلی در شهرستان زیاد رخ می‌دهد.

رییس دادگستری شهرستان گلپایگان اظهار کرد: توقعی که از بهزیستی برای مشاوره‌های قبل از طلاق داریم، برآورده نمی‌شود. حدود یک ساعت مشاوره انجام می‌شود که غالباً بی نتیجه است و انتظار ما را برآورده نمی‌کند.

حسینی وردنجانی با بیان اینکه الگو گرفتن از آموزه‌های دینی در جامعه مثمر ثمر است، تصریح کرد: مطمئنا اگر موضوع اختلافات خانوادگی را جدی نگیریم هیچ کدام از ما از سونامی طلاق مصون نیستیم.

/انتهای متن/

درج نظر