17 درصد مادرانی که در سن باروری هستند دخانیات مصرف می‌کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: زنان باردار بسیار آسیب‌پذیر هستند که آسیب مصرف دخانیات هم بر روی مادر و هم بر روی جنین تاثیرگذار است و حدود 17 درصد مادرانی که در سن باروری هستند دخانیات مصرف می‌کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرگزاری فارس از زاهدان، مهدی طباطبایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان اظهار کرد: دنیا در حال گذار و جمعیت دنیا به سرعت در حال پیر شدن است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: با توجه به رشد شهرنشینی و پیر شدن جمعیت دنیا، مصرف دخانیات نیز یک عامل خطر در جهان است.

این مسؤول با بیان اینکه نیمی از افراد کره زمین با دود دخانی مواجه هستند که اکثر آنها مصرف‌کننده نیستند، گفت: از آسیب‌های مصرف دخانیات بیماری‌های قلبی و عروقی، 13 نوع سرطان، دیابت و غیره است.

طباطبایی ادامه داد: الگوی مصرف قلیان در جامعه و در مکان‌های عمومی و رستوران‌ها گسترش یافته و اگر این روند ادامه پیدا کند اثرات آن را به صورت جدی در یک یا دو دهه آینده مشاهده می‌کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: زنان باردار بسیار آسیب‌پذیر هستند که آسیب مصرف دخانیات هم بر روی مادر و هم بر روی جنین تاثیرگذار است و حدود 17 درصد مادرانی که در سن باروری هستند دخانیات مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات در کشور ما ریشه تاریخی و فرهنگی دارد که در کوتاه مدت قابل رفع نیست و باید فرهنگ‌سازی شود، گفت: باید میزان تقاضا و عرضه پایین بیاید و این مورد نیازمند همکاری قوه مجریه، قضائیه و به یک عزم ملی در تمامی سطوح جامعه است.

طباطبایی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از منازل مردم تبدیل به قلیان سرا شده، این موضوع یک هشدار و آسیب جدی است که فرهنگ‌سازی برای از بین بردن این معضل وظیفه همه نهادها و دستگاه‌هایی است که کار فرهنگی انجام می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: اگر به این باور نرسیم که این یک چالش بزرگ است، باید در آینده هزینه گزافی را بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری تنباکوی معطر، ممنوعیت قلیان در اماکن عمومی از جمله برنامه‌های ما در این هفته است، گفت: در سه ماه نخست امسال 50 تا 55 واحد عرضه قلیان را جمع‌آوری کردیم.

/انتهای متن/

درج نظر