شیک‌پوشی حق بانوان محجبه است

یک طراح مد و لباس اسلامی گفت: شیک‌پوشی حق بانوان محجبه است و این قشر به طور قطع در جامعه مظلوم واقع شدند و چون خودم در بین این قشر بودم؛ می‌خواهم برای آنان خدمات ارزنده‌ای را ارائه دهم.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، سحر تلقانی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: از سال 2001 مقیم کشور امارات بودم و در آنجا به فعالیت می‌پرداختم، اما اکنون 5 سال است که در ایران فعالیتم را آغاز کردم و در حال حاضر نیز مدیریت اولین مرکز تخصصی در زمینه طراحی چادر و متعلقات حجاب را بر عهده دارم و این یک اتفاق بسیار خوبی بود که توانستم، در اجلاس سراسری حجاب و عفاف نشان «عین» طلایی و رتبه برتر در بخش چادر را دریافت کنم.
وی ادامه داد: حوزه کاری من حجاب است؛ محصولات این عرصه پس از طی مراحل مختلف طراحی، نشان طرح شیما و مالکیت معنوی گرفته و در نهایت به خط تولید وارد می‌شود و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد و روند کاری من نیز به این صورت است که با بنیاد مد و لباس اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد که ساماندهی مد و لباس را بر عهده دارند همکاری می‌کنم.
این طراح برگزیده در ایران و امارات خاطرنشان کرد: طرح ارائه شده در اجلاس سراسری حجاب و عفاف طرح چادر قجری مدرن شماره یک و دارای المان‌های کاملا ایرانی بود، کاری تلفیقی از لباس‌های ادوار تاریخی ایران و ویژگی آن مانتو، چادر بودن آن است، در واقع یک ست کامل را شامل می‌شود و زمانی که یک خانم این لباس را می‌پوشد، پوشیدگی کامل دارد و دارای راحتی است؛ به گونه‌ای که وزن چادر بر روی اندام تقسیم شده و می‌تواند مورد استفاده بانوان جوان نیز قرار گیرد.
وی افزود: نوع طرح چادر به‌صورت شماره یک و دو عرضه می‌شود، چرا که سعی بر آن شد، مخاطب را به این فضا نزدیک کنم و به همین دلیل اسامی آن نیز نزدیک به هم برگزیده شد.
این طراح مد و لباس اسلامی اظهار کرد: با توجه به مخاطبانی که در شبکه‌های اجتماعی دارم، قصد نداشتم، آن‌ها را به گونه‌ای گمراه کنم و در واقع به نوعی آموزش در صفحات مجازی نیز پرداختم که تقریبا با این نوع تلفیق آشنا شوند که این نوع طرح‌ها، چادر ایرانی هستند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر این‌گونه چادر به ثبت رسیده و دارای نشان شیما و در حال تولید است گفت: زمانی که طرحی نشان شیما و مالکیت معنوی می‌گیرد، کارشناسی مذهبی شده و بعد از این مرحله امتیازات لازم را نیز کسب می‌کند و در نهایت وارد خط تولید می‌شود اما در این میان، در بحث تولید حامی نداریم و به صورت شخصی به تولید می‌پردازم.
تلقانی عنوان کرد: اصل موضوع حیطه فعالیت من، زنان ایرانی نیستند، بلکه همه زنان مسلمان جهان هستند که به دلیل جنگ و مهاجرت‌هایی که در حال اتفاق افتادن است، از لحاظ پوشش اسلامی دچار مشکل شده و نمی‌توانند، این نوع نیاز خود را که در واقع همان لباس است را تامین نمایند.
ایران می‌تواند به عنوان صادر کننده قوی مد اسلامی در دنیا ظاهر شود
این طراح برگزیده در ایران و امارت تصریح کرد: در بحث مد اسلامی، طرح‌های مختلفی ارایه کردم که در این میان اگر حمایت‌هایی به‌صورت پررنگ وجود داشته باشد، حتی امکان موفق‌تر عمل کردن در این حوزه نیز وجود دارد، چرا که ایران می‌تواند به عنوان صادر کننده‌ای بسیار قوی در دنیا ظاهر شود، به این شرط که این فعالیت‌ها به خوبی هدایت شود.
تلقانی ادامه داد: من تنها یک طراح هستم و بیشتر از این در توانم نیست و امیدوارم مسئولین صدای من را بشنوند چرا که من 5 سال است در ایران به‌طور مداوم در حال فعالیت هستم و باید شرایطی فراهم شود که این نوع طرح‌ها به گونه‌ مطلوب دیده شوند چرا که این فضا آنقدر گسترده است که هر اندازه نیز در عرصه تولید، ورود پیدا کنیم، بازار باز هم تشنه این‌ فعالیت‌هاست.
وی به قشرخاکستری در جامعه اشاره و تصریح کرد: در واقع قشر خاکستری در جامعه وجود ندارد و مخاطبان من تنها بانوان محجبه نیستند، بلکه مخاطبان من افرادی را شامل می‌شود که وقتی از طریق صفحات اجتماعی با من در ارتباط هستند، عنوان می‌کنند اگر در بحث حجاب این اقدامات به طور واقعی و قطعی پیگیری می‌شود، ما حاضر به چادری شدن نیز هستیم که پوشش کامل‌تری داشته باشیم، در صورتی که حتی در پروفایل صفحات اجتماعی‌شان عکسی با حجاب به چشم نمی‌خورد و این تغییر رویکرد در حجاب می‌تواند بسیار خوشایند باشد
این طراح مد و لباس اسلامی اضافه کرد: در واقع می‌توان گفت، نیازی به هدایت این افراد نیست چرا که خودشان جذب این پوشش می‌شوند، این‌گونه طرح‌ها را مشاهده می‌کنند، حق انتخاب دارند و این اجازه به مخاطب داده می‌شود که طرح‌ها را دیده و در خصوص آنها فکر کرده و در ادامه انتخاب نماید.
تلقانی اظهار کرد: در واقع این معضلات و آسیب‌شناسی را من به تدریج از طریق نمایشگاه‌هایی که در ایران برپا می‌شد و شرکت‌کردم، توانستم کسب کنم، ما می‌توانیم مسائل و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد را رفع نماییم، اما به هر حال بایستی کمی مهندسی‌تر در این حوزه ورود پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: باید به تولیدات صنعتی روی آوریم، چرا که در حال حاضر تولیدات خانگی و در ابعاد محدود هستند و در این خصوص باید کارخانه‌های بزرگی ایجاد شود که طراحان با کسانی که در بحث تولید پارچه و نساجی به فعالیت می‌پردازند در ارتباط بوده و در صورت وجود شرایط لازم بتوانند بازار را به دست گرفته و به تولید لباس‌هایی که کاربردی هستند بپردازند.
این طراح مد و لباس اسلامی خاطرنشان کرد: در این بین وزارت فرهنگ و ارشاد نمی‌تواند حمایت مالی داشته باشد چرا که این شرایط برایش مهیا نیست و من به عنوان یک طراح این حمایت را توانسته‌ام از طریق نمایشگاه‌هایی که برپا می‌شود داشته باشم، در واقع افرادی که به برگزاری نمایشگاه‌‌ها می‌پردازند، هدایت‌گر هستند و من زمانی که به عنوان یک طراح و تولیدکننده در این نمایشگاه حضور می‌یابم، مخاطب در رسانه متوجه برپایی این نوع نمایشگاه‌ها می‌شود و می تواند حمایت‌های لازم را داشته باشد.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور امارات نیز به فعالیت می‌پردازم، در حوزه مد و لباس طرح‌هایی ارایه دادم، اما چون چادر متعلق به ایرانیان است، ملاحظاتی را در این خصوص اعمال کردم که به جایگاه ویژه چادر ایرانی تحت هیچ شرایطی خدشه‌ای وارد نشود، چرا که چادر لباس ملی ایران است.
تلقانی با بیان اینکه نیازمند تنوع و نیز استفاده از رنگ‌های بیشتری در طراحی هستیم که مطابق با شرایط روز باشد، اظهار کرد: در واقع باید با جوان امروزی سازگاری داشته باشد و با توجه به اینکه این قشر نادیده گرفته شده‌‌اند خوشبختانه رصدنمای ملی «عین» تحقیقی بر روی این قضیه انجام داده و به این قشر به صورت پررنگ‌تر پرداخته‌ ‌است.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به فعالیت گذشته خود در کشور امارات اشاره کرد و گفت: از طریق کشور امارات نیز رایزنی‌هایی در کشور ایتالیا و شهر میلان در حال انجام است که بحث پوشش اسلامی برای زنان مسلمان دنیا بتواند به صورت گسترده‌تری دنبال شود.
این طراح مد و لباس اسلامی در خصوص طراحی و ارائه لباس‌هایی متناسب با فصل تابستان برای بانوان گفت: هر زمان در بحث چادر، صنعت نساجی توانست تنوع پارچه‌های گوناگون با عرض و طولی که مدنظر ماست را به بازار ارائه و عرضه کند، ما نیز می‌توانیم طرح‌های متناسب با شرایط فصلی و اقلیمی مناطق مختلف را ارائه دهیم.
تلقانی عنوان کرد: امید است در بحث مد و لباس اسلامی در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی مطلوب به استان‌های مختلف به خصوص تهران صورت گیرد، چرا که مدسازی از شهر تهران آغاز می‌شود و بنابراین باید مرکز و قلب تولید محصولات و مدسازی نیز از این شهر دنبال شود.
این طراح برگزیده در ایران و امارت اضافه کرد: در واقع می‌توانیم هفته مد داشته باشیم و این شرایط و امکان وجود داشته باشد که حتی جشنواره‌های مدهای اسلامی برگزار و واژه مد در فرهنگ ما تعریف شود.

انتهای متن/

درج نظر