«چین‌چینی»؛ پوششی شاد و دخترانه برای فضاهای معمول زندگی

دختربچه‌ای که می‌خواهد پرحرکت و پرهیجان باشد و کارهای مختلفی انجام دهد، باید در حفظ حجابش راحت باشد. به این معنا که این حجاب اصلاً نباید فانتزی و غیرعملی باشد. بعضی وقت‌ها طراحی‌هایی مانند چادرهای ویژه و… می‌بینیم که به لحاظ بصری زیبا هستند، اما عنصر راحتی و قابل استفاده بودن در فضاهای معمول زندگی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، طراح برند «چین‌چینی» گفت: داشتن طرح دخترانه و شاد بودن طرح‌ها نکته بسیار مهمی برای ما بود. از سوی دیگر، راحت‌بودن دخترها در حفظ حجاب را هم در طرح‌ها لحاظ کردیم. به این معنا که در طراحی‌ها فضای رئال زندگی یک دختر را در نظر گرفتیم.

لیلا بوستانی؛ طراح برند «چین‌چینی» که به تولید محصولات ویژه حجاب برای نوجوانان می‌پردازد در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در رابطه با انگیزه خود از ورود به این عرصه گفت: برنامه‌ها و بودجه‌های که در جامعه برای حجاب و عفاف اختصاص پیدا کرده، خبر از وجود یک بحران در این حوزه می‌دهد؛ درحالی‌که بهترین کار، پیشگیری از بحران است.

جای خالی لباس مناسب برای دختران نوجوان در بازار
او افزود: وقتی با گروهی از خانم‌ها مواجه می‌شویم که اصلاً گرایشی به سمت حجاب و عفاف ندارند و برمی‌گردیم به عقب و این موضوع را واکاوی می‌کنیم، می‌رسیم به سنینی که این مسأله برای آن‌ها شروع شده و زمانی که باید یک دختر 9 ساله حجاب می‌گذاشت. انواع دلایل برای عدم تمایل به حجاب در آن سن وجود دارد؛ به اضافه این‌که بازار برای دختری در این سن خالی است و نیاز او به پوشش مناسب نادیده گرفته شده است. به‌طورکل دخترهای این سن در خرید لباس مشکل دارند، چه برسد به دخترانی که مقید به حجاب هم هستند. یک دختر با همه حس زیبایی‌شناختی خود وقتی می‌خواهد محجبه شود اختلاف فاحشی با هم‌سن‌وسالان خود پیدا می‌کند و خیلی سخت لباس‌هایی با این معیارها پیدا می‌کند. بعضاً می‌بینیم تونیک مادر به اسم مانتو تن بچه می‌شود و همین مسایل است که بحران را به‌وجود می‌آورد.

بوستانی خاطرنشان کرد: اگر مادرها اهل خیاطی باشند، فکری برای دخترشان می‌کنند، اما سایر دخترها خیلی به سختی و معمولاً با اختلاف فاحشی در ظاهر نسبت به هم‌سن‌و‌سال‌های خود حجاب را حفظ می‌کنند. من خودم دختر دارم و این انگیزه کاملاً برای من ملموس بود که باید در این زمینه برای این گروه سنی کاری انجام داد. به همین دلیل شروع به طراحی‌هایی با یک‌سری از اصول کردم.

در نظر گرفتن اصل راحتی و ذائقه دخترانه در طراحی‌ها
او با اشاره به در نظر گرفتن ذائقه دخترانه در طراحی‌های خود بیان داشت: ما اسم برندمان را چین‌چینی گذاشتیم که اشاره به نوستالژی دخترانه لباس‌های چین‌چینی دارد. داشتن طرح دخترانه و شادبودن طرح‌ها نکته بسیار مهمی برای ما بود. از سوی دیگر، راحت‌بودن دخترها در حفظ حجاب را هم در طرح‌ها لحاظ کردیم. به این معنا که در طراحی‌ها فضای رئال زندگی یک دختر را در نظر گرفتیم. دختربچه‌ای که می‌خواهد پرحرکت و پرهیجان باشد و کارهای مختلفی انجام دهد، باید در حفظ حجابش راحت باشد. به این معنا که این حجاب اصلاً نباید فانتزی و غیرعملی باشد. بعضی وقت‌ها طراحی‌هایی مانند چادرهای ویژه و… می‌بینیم که به لحاظ بصری زیبا هستند، اما عنصر راحتی و قابل استفاده بودن در فضاهای معمول زندگی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

بوستانی در ادامه گفت: حجابی که ما طراحی کردیم، حجابی راحت است؛ به این معنا که یک دختر با هر شکلی که سلیقه او باشد و بخواهد روسریش را ببندد، نگران این نیست که گردن و سینه‌اش بیرون باشد و هر جوری که بخواهد بازی و ورزش کند، نگران این نیست که آستینش گشاد یا کوتاه است یا بالا می‌رود و پایین می‌آید. در واقع، برش‌ها اصلاً اندامی و تنگ نیستند. با وجود تنوع زیادی که طرح‌ها دارند، در تمام آن‌ها این موارد لحاظ شده است.

او با اشاره به تولید تونیک و مانتوی حجاب برای گروه سنی 9 تا 16 سال اظهار داشت: دوستان زیادی هستند که چادر طراحی می‌کنند، اما ما در حال حاضر این کار را انجام نمی‌دهیم. البته، با یکی از دوستان در فکر طراحی یک چادر خاص و متفاوت هم هستیم که ایده‌ها و طراحی‌های آن انجام شده است. حتی خانواده‌هایی که معتقد به این سبک پوشش هستند، عادت داشتند مانتو را برای بچه‌ها در سبک مانتوی مدرسه ببینند و عادت به دیدن مانتو برای فضاهای معمول زندگی برای بچه‌ها نداشتند. ابتدای ورود محصولات ما به بازار، این طراحی برای این قشر نامأنوس بود، اما به مرور جا افتاد و الان می‌شود گفت مانتوی دخترانه تولید می‌کنیم.

از شکست مالی تا سودآوری
بوستانی در رابطه سرمایه اولیه کار و نحوه عرضه محصولات خود عنوان داشت: ابتدا طراحی، تولید و عکاسی کردم و از شهرداری خواستم یک فرهنگسرا در اختیار من قرار دهد تا نمایشی داشته باشم و سفارش بگیرم، اما در اولین حضور من در شهرداری، استقبال بسیار زیادی شد و از من خواستند وارد تولید با تیراژ بالا شوم و در نمایشگاه شرکت کنم. این بود که همان ابتدا وارد تولید عمده شدیم. اولین تولید ما تیراژی بالای 2 هزار داشت و اولین‌بار در نمایشگاه زنان و تولید ملی حضور پیدا کردیم. در این نمایشگاه استقبال خوبی از طرح‌ها صورت گرفت، اما به دلیل ناواردی و ناآشنایی من، یک شکست مالی هم داشتم، اما به هر حال، نقص‌ها را برطرف کردیم و استقبال بیشتری از طراحی‌های بعدی شد. حضور اولیه ما در بازار با سرمایه‌ای در حدود 90 میلیون تومان انجام شد که بیشتر آن هم قرض و وام بود و به مرور در این سال‌ها توانستیم کار را به سودآوری برسانیم.

او افزود: من خودم تا امروز محل عرضه نداشتم و مهم‌ترین محل عرضه من نمایشگاه‌های مختلفی مانند نمایشگاه‌های بنیاد مد و لباس، نمایشگاه‌های شهرداری یا بنیادهای حجاب و عفاف بود، اما هستند دوستانی که نمایندگی پخش را برعهده گرفتند و در امر توزیع فعال هستند. الان به‌طور موازی با هم پیش می‌رویم و توزیع را انجام می‌دهیم.

بوستانی در خصوص افرادی که از این طرح‌ها استقبال می‌کنند، بیان داشت: در درجه اول خانواده‌های مذهبی هم استقبال می‌کردند، هم خرید می‌کردند، هم برایمان دعا می‌کردند، اما به هر حال جامعه ایران و پوشش رسمی مردم در جامعه ایران اقتضا می‌کند دخترخانم‌هایی که به مرحله نوجوانی پا می‌گذارند، مانتو داشته باشند؛ چون پوشش رسمی ماست. به مرور کسانی که وجهه مذهبی خیلی پررنگی هم نداشتند، مخاطب ما شدند؛ چون این گروه سنی نیاز به یک طراحی دخترانه داشت.

/انتهای متن/

درج نظر