اعجاز رمضان در هند

 کشورهند در ماه رمضان صحنه ای از نمایش عشق، صلح، هماهنگی و با هم بودن است؛ با هم بودن پیروان ادیان مختلف با مسلمان ها در روزه گرفتن، مهمانی افطاری و … 

0

مشکات سخاوتی/

این عمل ( عمل روزه داری) توسط همه مسلمانان صرف نظر از جایی که در آن زندگی می‌کنند، اجرا می‌شود. اما روش روزه داری، وقتی که از سرزمینی به سرزمینی دیگر پا می‌نهیم، کمی متفاوت می‌شود.  شیوه عربی تجلیل رمضان  احتمالا  نسبت به کشورهای غیرعربی کمی متفاوت است.

ارزش اصلی رمضان، یعنی عمل مقدس روزه داری جهت کمک کردن به مردم برای این که یاد بگیرند که چطور در برابر وسوسه های بی پروا مقاومت کنند ، در حال عالمگیر شدن است. معتقدان از صبح تا غروب بدون تجربه لذت غذا و نوشیدنی روزه می‌گیرند. این عمل ( عمل روزه داری) توسط همه مسلمانان صرف نظر از جایی که در آن زندگی می‌کنند، اجرا می‌شود. اما روش روزه داری، وقتی که از سرزمینی به سرزمینی دیگر پا می‌نهیم، کمی متفاوت می‌شود.  شیوه عربی تجلیل رمضان  احتمالا  نسبت به کشورهای غیرعربی کمی متفاوت است.

 

روزه داری غیرمسلمانان

علاوه برغالب بودن هندوئیسم، هند همچنین دومین و بزرگترین جمعیت مسلمین جهان بعد از اندونزی است. همچنین علی‌رغم نفوذ هندوها، رمضان در هندوستان با رغبت شدید مانند کشورهای با اکثریت مسلمان جشن گرفته می‌شود.  ماه روزه‌داری، خیرات و تفکر، به عنوان ماه رمضان در کشورهای آسیای جنوبی شناخته می‌شود.  بهترین بخش رمضان درهند،  روزه‌داری تعدادی از غیرمسلمانان برای چند روز است تا قدرت اراده‌شان را در این چند روزآزمایش کنند. علی رغم  مذاهب متفاوت در هند، در طول این زمان احساس می‌شود همه یکی هستند. این وسعت اعجاز رمضان در هند است.

مردم هند با به پایان رسیدن تابستان و شروع فصل بارانی با  ١٥ ساعت روزه‌داری، به استقبال رمضان می‌روند. بنابراین اقلیم و آب و هوا مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند.

 

حال و هوای زنان و کودکان

اغلب مردمی که روزه می‌گیرند، برنامه‌ی منظم انجام خدمات و وظایف را حفظ می‌کنند. فعالیت تجاری در طول روز بدون تغییر باقی می‌ماند و مردم با خوابیدن در نیمه شب استراحت می‌کنند. مردان، زنان و بچه‌ها تا زمان افطار در غروب آفتاب، مشغول کارشان هستند. زنان، به علت برنامه‌ی زمانی پرجنب و جوش تعهدات کاری شان، مانند امور خانه‌داری و آماده کردن سحر و افطار، زمان زیادی را برای عبادت کردن  صرف نمی‌کنند. همچنین وقتی دیگر بچه‌ها در مدرسه غذا می‌خورند ، بچه‌های روزه دار با مشکلاتی روبرو می شوند، چون گاهی اوقات آنها وسوسه می‌شوند.

 

در مهمانی افطاری همه هستند

 مسلمانان و غیر مسلمانان، همگی در طبقات اجتماعی مختلف در طول این ماه دور هم جمع می‌شوند. مسلمانان، همسایه‌های شان و غیرمسلمانان را برای افطار دعوت می‌کنند و همینطور غیر مسلمانان به مسلمانان افطار می‌دهند. جایگاه‌های ویژه‌ای در خیابان‌ها برای خدمات دادن آب رایگان، خرما و میوه‌هایی برای مردمی که استطاعت دارند یا استطاعت ندارند چه مسلمان چه غیرمسلمان‌، قرار داده می‌شود. هتل‌ها در هند برای عموم باز هستند. رستوران‌ها همچنین در جاهایی که اکثرا مسلمانان ساکن هستند،  با پرده‌هایی نیمه آویزان در درب ورودی، باز هستند. در این ماه آزادی برای خوردن و یا آشامیدن در هند  محدود نمی شود؛ یعنی برخلاف کشورهای مسلمان یک قانون و اجبار مذهبی در امر نخوردن و نیاشامیدن وجود ندارد.

 

توزیع رایگان غذا و لباس بین فقرا

مردم هند درست مانند سنت پیامبر (ص) روزه را با خرما و آب، یا گاهی اوقات با شیرهمراه با میوه‌های خشک باز می‌کنند. به غیر از خرما و شیر و میوه‌های خشک، مرسوم ترین اقلام افطار شامل چانادال، پاکداس، داهی وادا، میوه‌ها،  سمبوسه، فرنی، خامه و حلیم هستند. همچنین برای سحری، به طور سنتی، یک وعده غذایی سنگین شامل برنج پخته شده با عدس، گوشت چرخ کرده ، تخم مرغ و نان مسطح هندی درست شده از گندم می‌خورند.  

در این ماه هم‌چنین شاهد فعالیت‌های اقتصادی کلان هستیم. بخش‌هایی از شهرها مثل دهلی، حیدر آباد، کلکته یا مومبای با جمعیت مسلمان زیاد، خصوصا در عصرها فعال هستند. بازارها مملو از افرادی می‌شوند که خرما ، میوه و اقلام سرخ شده برای افطار یا روزه باز کردن می‌خرند. فرصت مناسبی برای اینکه مومنین در مساجد و افطارهای عمومی جمع شوند، ایجاد می‌گردد. همینطور ماه مقدس رمضان فرصت خاصی را برای پرورش وحدت و برادری ایجاد می‌کند.  اما در برخی شهرها، مساجد دور هستند بنابراین مردم نمی‌توانند اذان را بشنوند . آن‌ها از جداول زمانی خاصی برای زمان‌های سحر و افطار استفاده می‌کنند. ده‌ها سازمان جیره رایگان آب، لباس و حتی پول در بین خانواده‌های فقیر توزیع می کنند. هم‌چنین آن‌ا جشن‌هایی در طول این ماه برگزار می‌کنند.

خرید کردن تا دیروقت در شب همراه با مردمی که حلیم، خامه ، کباب و بریانی  آماده شده توسط  هتل های متعدد و غذاخوری‌های کنار جاده را مزمزه می‌کنند، ادامه دارد.  در کنار غذا، مردم شروع به خرید برای عید می‌کنند، مغازه‌ها تا نیمه‌های شب باز هستند. نمازگزاران در مساجد جهت عبادت کردن تا حدود نیمه‌های شب جمع می‌شوند. فعالیت در ساعات اندکی از روز با مردمی که برای سحر بیدار می‌مانند یا پیش از طلوع آفتاب غذا آماده می‌کنند تا نزدیک نماز صبح، ادامه می یابد .

 

همکاری با کارکنان مسلمان

شرکت‌ها و سازمان‌ها و ادارات، وعده‌هایی غذایی را برای کارکنان شان برای روزه‌داری ترتیب می‌دهند. این ترتیبات از اداره‌ای به اداره‌ای دیگر فرق دارد. برخی شرکت‌ها مقدماتی را برای غذا ایجاد می‌کنند در حالی که برخی دیگر اجازه می‌دهند کارکنان زودتر بروند.

اما در این قصه رقابتی شرکت‌ها، تعداد زیادی از کارکنان با سختی‌هایی برای رسیدن به خانه  قبل از افطار روبرو هستند. چیزی که اهمیت دارد این است که کار نباید مختل شود. بنابراین اگر برخی مسلمانان در بخشی مشغول هستند، آن‌ها باید خودشان را با زمان‌های کاری شان وفق دهند.

علی رغم اینکه کشور تحت سلطه هندوئیسم است، همکاری کامل بین مقامات مذهبی و دولت وجود دارد. از استفاده کردن از سخنرانان بیشتر از مهلت معین، یعنی ساعت ده و نیم شب  برای نمازگزاران  در نواحی عمومی تا باز نگه داشتن مغازه‌ها و غرفه‌های موقت در پیاده‌روها از غروب تا طلوع صبح با همکاری مردم که به مذاهب دیگری تعلق دارند، نمونه‌هایی از این همکاری‌ها می‌باشند.  

شما باید از هند در ماه رمضان دیدن کنید تا عشق، صلح، هماهنگی و با هم بودن را تجربه کنید، علی رغم اینکه این کشورآمیزشی از فرهنگ‌ها و  ادیان مختلف است.  

منبع:

By Jenifer Sayyed

http://mvslim.com/ramadan-in-india-fasting-feasting-and-shopping

 

/انتهای متن/

 

درج نظر