«دادا» اولین کتاب در حوزه تاریخ شفاهی زنان رزمنده کرد می باشد+تصاویر

دادا، خانم قیصری، کتاب، حوزه شفاهی، بیجار، بهیار، داستان، تاریخ شفاهی، زن رزمنده کرد

0

کتاب دادا مجموعه خاطرات خانم عزت قیصری؛ اولین کتابی است که در حوزه تاریخ شفاهی زنان رزمنده کرد تدوین می شود.
به گزارش به دخت به نقل از کُردتودی، علی کلوندی نویسنده کتاب دادا گفت: کتاب دادا مجموعه خاطرات خانم عزت قیصری است که به عنوان بهیار در کنار نیروهای سپاه و بسیج در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه های غرب، شمال غرب و جنوب حضور مستمر داشته اند.

دادا، خانم قیصری، کتاب، حوزه شفاهی، بیجار، بهیار، داستان، تاریخ شفاهی، زن رزمنده کرد

نویسنده کتاب دادا با اشاره به زحمات دو ساله برای تدوین این کتاب ابراز داشت: تدوین کتاب دادا را با انجام مصاحبه و هم چنین کمک گرفتن از دست نوشته های خانم قیصری از تیرماه سال 1393 آغاز کردم و موفق شدم در بهار 95 تدوین کتاب را به پایان برسانم.

وی حضور خانم قیصری به عنوان بهیار در مناطق عملیاتی را یکی از نکات برجسته در بیان خاطرات عنوان کرد و اظهار داشت: خانم قیصری به عنوان بهیار سپاه در مناطق عملیاتی حاضر بوده اند و از نزدیک شاهد بسیاری از بمباران ها و عملیات ها بوده اند. ایشان علاوه بر حضور در بمباران 15 خرداد سال 1363 بانه، بمباران های پی در پی مریوان، عملیات های روح الله، محمد رسول الله، والفجر 4 و … و هم چنین حضور در خرمشهر، در عملیات مرصاد نیز حاضر بوده اند و از نزدیک شاهد وقایعی بوده اند که به عنوان خاطراتی ناب در این کتاب جمع آوری شده است.

کلوندی حضور خانم قیصری در محاصره پاوه را یکی دیگر از نقاط برجسته این کتاب عنوان کرد و اظهار داشت: ایشان در کنار شهید دکتر مصطفی چمران در عملیات شکست حصر پاوه حضور داشته اند و از نزدیک شاهد این عملیات غرور آفرین بوده اند. ایشان هم چنین محضر شهیدان محمد ابراهیم همت، ناصر کاظمی و شهید قاسم نصرالهی را از نزدیک درک کرده و خاطرات نابی را از این عزیزان نقل کرده اند.

دادا

نویسنده کتاب دادا با اشاره به شروع غائله کردستان قبل از آغاز جنگ تحمیلی عراق گفت: خانم قیصری از اولین روزهای اردیبهشت ماه سال 1358 به عنوان بهیار در کنار رزمندگان سپاه اسلام در غائله کردستان حضور داشته اند. حضور ایشان در جبهه های حق علیه باطل حتی بعد از جنگ تحمیلی نیز ادامه داشته است. ایشان علی رغم اینکه چندین بار در عملیات های مختلف مجروح می شوند، اما هیچگاه از راهی که انتخاب کرده اند، منصرف نمی شوند.

وی با اشاره به نامگذاری کتاب دادا گفت: در فرهنگ کردی دادا به معنی مادر می باشد. البته مردم کرد زبان، دادا را بیشتر برای خواهر بزرگتر که مسئولیت مراقبت و سرپرستی برادران و خواهران کوچکترش را بر عهده دارد به کار می برند. و از طرفی هم چون خانم قیصری به عنوان بهیار در مناطق عملیاتی حاضر بوده اند و مسئولیت پرستاری، مراقبت و سرپرستی از مجروحان را بر عهده داشته است، این عنوان را برای کتاب انتخاب کرده ام. البته خانم قیصر مادرشان را با اسم دادا مورد خطاب قرار می دهند.

کلوندی با اشاره به چاپ کتاب در حوزه تاریخ شفاهی زنان گفت: کتاب دادا اولین کتاب در حوزه تاریخ شفاهی زنان مسلمان کرد می باشد. این کتاب هم چنین در کل کشور نیز جزء اولین کتب چاپ شده در خاطرات بانوان می باشد.

کتاب دادا در 416 صفحه قطع رقعی در 2.000 نسخه توسط انتشارات فاتحان و به همت مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه بیت المقدس به چاپ رسیده است.

محل فروش این اثر: سنندج ـ خیابان جام جم ـ جنب صدا و سیمای مرکز کردستان ـ مجتمع شهدای بسیج ـ مرکز حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه بیت المقدس.

/انتهای متن/

درج نظر