چرم دوزی ، هنر مردانه ای نیست/قسمت اول

هنر چرم دوزی برای خانم ها هنر مناسبی است مخصوصا که برای آموزش آن جاهای مناسب و خوبی را در سطح شهر می شود پیدا کرد. این را استاد چرم دوزی اعظم نیانی در گفت و گو با به دخت می گوید.

0

فاطمه قاسم آبادی/

خودتان را معرفی کنید و از زندگی کاری و هنری تان برای مان بگویید.

  • من اعظم نیانی هستم متولد سال 1356 دیپلم انسانی، متاهلم و یک فرزند هم دارم.

 

از چه زمانی احساس کردید که به هنر علاقه دارید؟

  • از کودکی و دقیق تر بخواهم بگویم از دوران راهنمایی و مخصوصا در دبیرستان متوجه شدم که هیچ علاقه ای به درس خواندن ندارم و بیشتر دوست دارم به امور هنری بپردازم. خوشبختانه پدرم هم مرا درک می کردند و مجبورم به ادامه ی تحصیل صرفا به خاطر پیروی از جو وفضای غالب در خانواده ها  آن دوران نکردند.

 

تا به حال سراغ چه هنر هایی رفته اید؟

  • اولین هنری که به سراغش رفتم هنر قالی بافی بود که در آن زمان جذابیت زیادی برایم داشت، بعد هم خوشنویسی .

 

به صورت خاص چه وقت به دنبال  هنر چرم دوزی رفتید؟

  • هنر چرم دوزی را اگر بخواهم دقیق بگویم حدود دو سه سالی است که به صورت جدی دنبال می کنم.

 

خانم نیانی کار با چرم در ذهن مردم به عنوان کاری مردانه جا افتاده. به نظر شما آیا زنها هم می توانند به راحتی در این زمینه کار کنند؟

  • بله قطعا، چرا که نه! البته قبلش این توضیح نیاز است که این کار خیلی هم آن طور که تبلیغش را می کنند کار مردانه ای نیست. به نظر من به دلیل ظریف کاری های بسیارش اتفاقا زن ها که دقت و ریزبینی خاصی دارند، می توانند در این کار بسیار موفق باشند و به نوعی انگیزه ی خانم ها در این کار بسیار بیشتر می تواند باشد.

 

الان استقبال هنرجویان خانم از این هنر چقدر است؟

  • البته همانطور که اول خودتان گفتید چون عده ی زیادی فکر می کنند که چرم هنری مردانه است، آنطور که خانم ها از هنرهایی مثل قالی بافی استقبال کرده اند، از این هنر استقبال نکرده اند. این در حالی است که این هنر بسیار کم خرج و زود بازده است و اگر خانم ها با آن آشنا بشوند مطمئننا از آن دست نمی کشند.

 

شما از درآمد چرم دوزی خود راضی هستید؟

  • خوب شما می دانید که کار دست همیشه گرانتر از کارهای ماشینی است و چرم هم که مشخص است قیمت بالاتری دارد مخصوصا در تهران به خاطر تمایل مردم به استفاده از چرم های برند و چشم و هم چشمی خرید آثار دستی اینچنینی در مقیاس بزرگ کمتر طرفدار دارد. البته حقیقتش تنها منبع درآمد من چرم دوزی نیست منتها اگر بخواهم درست تر توضیح بدهم به خاطر بازار فروش نه چندان خوب در تهران باید بگویم که ازدرآمدم از این رشته خیلی راضی نیستم.

 

یعنی به نظر شما یک خانم می تواند با این شغل به استقلال مالی برسد؟

  • بله منتها به شرطی که برای پیدا کردن بازار فروش بیشتر تلاش کند و بازارهای شهرستان ها را هم از دست ندهد.

 

محیط های آموزشی این هنر از نظر مناسبات و اخلاقیات برای خانم ها چطور است؟

  • از نظر من محل های آموزشی بسیارخوبی در هنر چرم وجود دارد؛ محیط های آرام و بدون تنشی که خانم ها می توانند در آن به یادگیری مشغول شوند. مثلا تا جایی که من اطلاع دارم در حال حاضر در خیلی از مساجد ، سرای محله ها و آموزشگاه های تحت نظارت این هنر آموزش داده می شود و این محل های مناسب که در این چند سال اخیر خیلی فراوان شده و بسیار هم قابل اطمینان هستند.

 

 آیا کتاب مخصوص یا دی وی دی آموزشی برای این هنر مثل بقیه ی هنر ها وجود دارد یا برای یادگیری هنرجویان حتما باید دوره ی آموزشی را تحت نظر استاد بگذرانند؟

  • کتاب و دی وی دی آموزشی وجود دارد منتها به نظر من در کتاب هایی که در این زمینه من تا به حال دیده امتاحدی کم لطفی کرده اند و آنطور که باید مطلب را باز نکرده اند و هنرجویان اگر زیر نظر استادی نباشند خیلی از نکات کلیدی را از دست می دهند و به اصطلاح چم و خم کار را یاد نمی گیرند. در واقع این گونه کتاب ها صرفا بعد از آموزش زیر دست استاد ها برای مخاطبین خود قابل درک می شوند.

 

 مراکز یادگیری و تهیه ی وسایل این هنر چقدر در دسترس است؟

  • همانطور که قبلا گفتم مراکز یادگیری بسیار زیادند و وسایل هم که به نظر من بازار بهترین مکان برای تهیه ی وسایل مخصوص چرم دوزی است؛ چرا که می توانیم وسایل را به صورت عمده بخریم که بسیار به صرفه تر هستند. برای مثال من برای شاگردانم به صورت کلی خرید می کردم و راضی هم بوده ام. من در سطح شهر خیلی مکان های فروش وسایل چرم دوزی را ندیده ام ولی به خاطر وجود بازار این مشکلی به حساب نمی آید.

 

چه مدت طول می کشد تا کسی در این هنر به استادی برسد؟

  • این هنر خیلی دوره ی طولانی برای یادگیری ندارد. به نوعی می توان گفت به شدت زود بازده است و اگر کسی همان دوره ی سطح یک (مبتدی) و دو (پیشرفته ) را، که هر کدام پنج تا هفت جلسه طول می کشند، بگذراند، کامل بر این هنر مسلط شده است و بقیه اش بر می گردد به میزان سلیقه و خلاقیت و همین است که کارها و آثار مختلف  را از هم جدا می کند.

/انتهای متن/

درج نظر