ظهور پديده اي نو در ميان خانواده هاي ايراني

افزايش خانوارهاي تک نفره پديده اي نو که در ميان برخي از خانواده هاي ايراني رسوخ کرده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران، ببر خلاف پيش بيني ها پيشرفت هايي در زمينه هاي مختلف در کشور صورت گرفته که بايد سبب رفاه و آسايش در زندگي افراد مي شد اما گويا کاملا تاثير عکس داشته چرا که در چند سال اخير و براساس آمار ميل به ازدواج و تشکيل زندگي کمرنگ تر شد و بسياري از جوانان با وجود امکاناتي که در اختيار دارند ترجيح مي‌دهند مجرد بمانند و عطاي زندگي مشترک را به لقاي آن مي بخشند و گويا از سال ۹۰ تا ۹۳ با کاهش آمار ازدواج در کشور مواجه بوديم به طوري که در سال گذشته ۷۲۴ هزار و ۳۲۴ ازدواج ثبت شد که نسبت به سال قبل ۶.۵ درصد کاهش داشته است.

و حالا ضرب المثل هردم از اين باغ بري مي‌رسد کاملا مصداق پيدا کرده چرا که روش جديدي از زندگي به نام خانوارهاي تک نفره در ميان برخي از خانواده ها رسوخ کرده و در حال افزايش است.

*ايجاد تحولي نوين در تشکيل خانواده ها

علي اکبر محزون مديرکل اطلاعات، آمار و مهاجرت سازمان ثبت احوال، درخصوص ظهور پديده اي نو در خانواده معاصر ايراني مي گويد: روند تشکيل خانواده هاي تک نفره و زوجي نسبت به گذشته افزايش داشته است.

براساس آمارهاي سازمان ثبت احوال و همچنين جديدترين سرشماري مرکز آمار نشان مي‌دهد که تحولي در نوع خانواده و ساختار جمعيت ايجاد شده؛ به طوري که مشخص شد ۶۱ درصد خانواده‌ها به صورت هسته‌اي (زن، شوهر و فرزند)، ۱۴.۶ درصد زوجي (فقط زن و شوهر) و ۳.۸۴ درصد نيز به صورت خانواده گسترده (چند نسل با هم) زندگي مي‌کنند.

وي با تاکيد بر اينکه چند پديده نوظهور در خانواده‌ها در حال شکل‌گيري است، اظهار داشت: خانواده تک نفره در حال افزايش است؛ به طوري که آمار اين خانواده‌ها از ۵.۲ درصد در سال ۸۵ به ۷.۱ درصد در آخرين سرشماري رسيده است.البته در ميان تغيير و تحولات در حوزه خانواده ناشي از ازدواج و طلاق را نبايد و نمي توان ناديده گرفت چرا که آمارهاي طلاق و ازدواج باعث شده که نوع‌شناسي خانواده‌ها بروز پيدا کند که به تبع آن خانواده‌هاي تک‌والد، تک نفره و زن سرپرست افزايش يافته است.

گفتني است؛ درصورت تفکر صحيح و اخذ تصميم مناسب قبل از ازدواج و البته تشويق جوانان به تشکيل زندگي و فرزندآوري شايد آمارخانواده هاي گسترده که از ۱۰ درصد به کمتر از چهار درصد رسيده است، بهبود يابد .

/انتهای متن/

درج نظر