چه رشته ای را برای دانشگاه انتخاب کنم؟

این روزها، یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان پرتلاشی که توانسته اند از سد کنکور عبور کنند، موضوع انتخاب رشته دانشگاهی آن‌هاست؛ که برای اغلب شرکت‌کنندگان تعیین کننده سرنوشت علمی آن ها خواهد بود.

2

فرشته میرزا/

یکی از مشکلات این روزهای دانش آموزانی که از سد کنکور عبور کرده اند، انتخاب یک رشته و دانشگاه طبق علاقه‌مندی و اهداف زندگی آن‌هاست.

در حقیقت یک نوجوان هجده ساله، پس از دوازده سال دانش‌آموزی پشت نیمکت‌های مدرسه و تلاش مستمر در سال‌های پایانی تحصیلاتش برای شکست غول کنکور، وارد مرحله‌ای جدید و بسیار سرنوشت ساز می‌شود.

بسیاری از محصلانی که اکثر فرصت خود را برای کسب مهارت لازم برای پیروزی در کنکور صرف کرده اند، اکنون پس از گذر از این مرحله و در مرحله‌ی انتخاب رشته دچار یأس و سرخودگی می‌شوند.

چه رشته ای بخوانم؟ من می‌ترسم!

مهم ترین نکته در انتخاب مسیر درست در انتخاب دانشگاه مسئله علاقه شخصی فرد است. کمتر دیده شده که شخصی که بدون علاقه وارد یک رشته دانشگاهی شده است، بتواند موفقیتی در این مسیر کسب کند و یا بتواند به مدارج بالای آن رشته دست یابد.

داشتن هدف در زندگی هر شخصی تعیین کننده انتخاب های بعدی او خواهد بود. به جرأت می‌توان گفت که فرد بدون هدف هیچ گاه به سطحی از رضایتمندی از زندگی خود نخواهد رسید و ممکن است انتخابی انجام دهد که صددرصد با شخصیت و منش و روش زندگی و ابعاد روحی وی ناسازگار باشد و در این صورت در طول تحصیل دچار مشکل خواهد شد.

البته در کنار تمام این موارد، مسئله استعداد یابی باید مورد توجه زیادی قرار بگیرد. ممکن است که دانش آموز به یک رشته خاص علاقه داشته باشد اما توانمندی و استعداد او در آن رشته نباشد، بنابراین برای تعیین رشته پس از بررسی علاقه خود باید استعداد و مهارت هایش را ارزیابی کند تا بعدا دچار پشیمانی نشود.

بازار کار رشته دانشگاهی تان را بررسی کنید

باید بپذیریم که بازار کار برخی رشته های تحصیلی اشباع شده است؛ پس فراموش نشود که قبل از انتخاب رشته به بازار کار آن در کشور توجه شود.

نکته مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشیم این است که این روزها برای یافتن شغل، مهمتر از رشته تحصیلی، تخصص و مهارت های فرد است که مورد توجه کارفرمایان قرار می‌گیرد و دیگر مانند گذشته اینطور نیست که اگر فردی مثلا در یکی از رشته های علوم طبیعی تحصیل کرده باشد، برای یافتن شغل شانس بیشتری نسبت به فرد دیگری که در یکی از رشته های علوم انسانی درس خوانده ،  داشته باشد، بلکه نکته مهم، میزان قابلیت های فرد کارجوست.

در پایان باید گفت که حتماً از افراد موفق اطراف خود و همچنین از راهنمایی های کارشناسان مختلف در امور تحصیلی بهره ببرید  زیرا انتخاب رشته يکي از مهمترين انتخاب‌هاي هر فرد پس از پايان تحصيلات متوسطه است و اثر بسزایی در آینده دانش آموز دارد.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)