ما مدیران موفق در عرصه زنان مي‌خواهیم نه تنها صرف حضور و بودن‌

زهرا اشراقی نوه دختریِ امام خمینی (ره) در گفت و گويی با ” قانون” در حوزه مسائل زنان شرکت کرد.

0

سرویس خبر به دخت/

در این گفت و گو وی ضمن موفق دانستن زنان در  تحصیلات عالی در مورد مطالبات زنان گفت:

مشکلات بخش اصلی زنان جامعه ما وزیر و وکیل شدن نبود ، مشکل نقض و نقص قانون موجود بود و هست. شاید اگر این مشکلات را حل می کردیم وزارت و وکالت هم مشکلش برای حضور زنان حل می شد.

اشراقی راهکار اصلی این مشکل را فعال شدن زنان به صورت غیر دولتی و با یک برنامه بلند‌مدت برای 20 سال آینده دانست.

وی با اشاره به رشد آمار طلاق، بر فرهنگ سازی و آموزش مردان به عنوان چاره ای برای این مشکل تاکید کرد.

زهرا اشراقی در زمینه  نقش دولت  در پیشرفت مسائل زنان عنوان کرد:

 “بايد دولتی که مي‌گوید باب گفت و گو و اعتدال را گشوده است به نهادها اجازه فعالیت بدهد و نوعی دولت سایه برای دولت باشیم و یکی از مهم ترین کارهایی که مي‌شود انجام داد ایجاد بانک‌هاي اطلاعاتی از خانم‌هاي متخصص و تحصیل کرده از هر قشری از هنرمند تا صنعت گر و کشاورز و دانشجو را داشته باشیم و سعی کنیم برای آنان کلاس‌هاي مدیریتی ایجاد کنیم و بخواهیم آنان در کنار یک وزیر در سمت معاون وزیر یا مشاور وزیر حضور داشته باشند و نوعی کلاس وزارت و معاونت و مدیریت را بگذرانند و مرکز امور مشاورت زنان و معاونت زنان رئیس جمهور در این زمینه پیشگام شود تا بتوانیم از این پتانسیل ایجاد شده در زنان و البته دولت جدید نهایت استفاده را بکنیم‌.

اکنون یکی از بحث‌هايی که مطرح شده بحث سفارت و سفیر بودن زنان است و خب باید این زمینه را با حضور زنان در وزارتخانه‌ها و ایجاد کلاس‌هايی برایشان به وجود آوریم تا در یک برنامه درست و طولانی مدت به نتیجه مطلوب برسیم‌. این که بخواهیم با اصرار وزیر زن در کابینه باشد مشکلی از فعالان زنان یا مشکلی از جامعه زنان حل نمي‌کند.”

وی ضمن تایید تندروی  فعالان جامعه زنان بخصوص در قضایایی مثل كمپين يك ميليون، آن را حرکتی محکوم به شکست ارزیابی کرد و یکی از عوامل آن را اجبارها و تحمیل ها دانست و بر تغییر قوانین تبعیض آمیز تاکید کرد.

 اشراقی بکارگیری زنان متخصص سوای مسائلی مثل نوع پوشش را لازم دانست و به نقش خود زنان مخصوصا وقتی کسانی که به جاهایی از قدرت وصل هستند برای تغییر رویه ها اشاره کرد.

 وی در سخنان خود مشکل زندانیان مهریه را نوعی واکنش به ظلم مداوم و تاریخی به حقوق زنان توصیف کرد  وضمن گلایه از عدم حضور فعال زنان در حاکمیت، در پاسخ به علت نبود وزیر در کابینه آقای روحانی گفت:

“باید بجای  وزیر زن، بخواهیم گام به گام مدیر تربیت شود‌. مدیران قوی زن که از طیف‌هاي مختلف تربیت شود‌. نه این که نیروی متخصص را حذف کنیم تا نگاهمان تنها به یک طیف خاص باشد و باید اجازه بدهیم هوایی تازه و فضای نفس کشیدن برای مدیران لایق زن فراهم شود نه این که به هر قیمتی وزیر زن داشته باشیم و در نهایت حضور مدیر زن ناموفق موجب ایجاد تجربه ای تلخ از حضور زنان در عرصه مدیریت شود. این که به دنبال شناسایی و جذب زنان متخصص باشیم‌، متخصص نه با نگاه تکرار گرایانه و تنها از یک طیف خاص‌. شناسایی مدیران دانشگاهی‌، ورزشی و بسیاری دیگر در دستور کار باشد.”

زهرا اشراقی ضمن اشاره به اینکه تفاوت زیادی میان احزاب اصلاح طلب مثل مشارکت با احزاب اصولگرا و سنتی تر هم این تفاوت در مورد حضور زنان وجود ندارد‌، اظهار داشت:

” این که شما مي‌بینید زنان در دوران اصلاحات بیشتر در عرصه بودند به تلاش خودشان باز مي‌گردد و نه به تفاوت نگاه مردان دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب.

در حقیقت توانمندی زنان آنها را وارد عرصه کرد‌، آنها با توانمندی خود را به این دنیای سیاست مردانه تحمیل کردند‌.

اکنون هم آقای روحانی مخالف حضور زنان نیستند و به نظر من به دنبال استفاده تزئینی از زنان نیست بلکه به دنبال زن توانمند هستند‌. اکنون بحث بر سر حضور زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه است‌. خب آقای ظریف چه کسی را مي‌خواهند معرفی کنند؟ سفير يا سخنگوي وزارت خارجه بايد شيك پوش، خوش چهره و در عین حال با توانایی بالا و مدیري لایق باشد تا بتواند حافظ منافع ایران باشد‌. وگرنه شما الان نمایندگان زن مجلس را ببینید، اینها برای ما چه کردند؟

در نهایت قوانین خانواده هم که آن همه اعتراض به دنبال داشت حامیانش همین زنان مجلس بودند. مسئله بر سر کیفیت کار است نه فقط کمیت کار‌. … ما مدیران موفق در عرصه زنان مي‌خواهیم نه تنها صرف حضور و بودن‌.””…….

منبع: قانون/انتهای متن/

درج نظر