مسمومیت حاملگی یکی از سه علت اصلي مرگ زنان باردار است

“پره اکلامپسی” یا مسمومیت حاملگی که معمولا عوارض جبران ناپذیری برای مادر و جنین به همراه دارد. تاکنون روش قطعی برای تشخیص این بیماری، ارائه نشده است و با توجه به اينكه در ایران مطالعات زیادی به منظور بررسی اثر همزمان متغیرهای مختلف برای پیشبینی و جدا سازی افراد مبتلا به پره اکلامپسی انجام نشده؛ لذا هدف این مطالعه بررسي تأثیر همزمان این متغیرها در بروز پرهاکلامپسی یا عوارض حاملگی است.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش به دخت به نقل از  شفقنا دکتر زیبا تقی زاده، دکتر عباس رحیمی فروشانی و همکاران در پژوهشی تحت عنوان “تعیین مدلی برای پیشگویی زودرس بروز پره اکلامپسی” دریافتند پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی یکی از سه علت اصلي مرگ زنان باردار است.

قابل ذکر است؛ روش بررسی: این مطالعه روی ۴۶۶ نفر از زنان نخست زاي به تصادف انتخاب شده انجام گرفت که جهت دريافت خدمات پرهناتال در سال ۱٣۸۶-۱٣۸۷ به درمانگاه پرهناتال بيمارستان مريم تهران مراجعه کرده، فاقد بیماریهای زمینه اي بودند و به طور منظم قرص آهن مصرف می کردند.

در این پژوهش؛ متغیرهای سن، شغل، تحصیلات، وضعیت درآمد، تعداد ازدواج، شاخص توده بدنی در سه ماهه اول بارداری، سن بارداري افراد در زمان ورود به مطالعه، تغییرات میزان هماتوکریت در شروع بارداری و هفته ۲۴-۲۸ بارداری، فشار خون و آزمون غلتیدن در هفته ٣۲-۲۸ و سن بارداري افراد در زمان انجام این دو آزمون به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده و بروز پره اکلامپسی به عنوان متغیر وابسته دو حالتی وارد مدل شدند.

بر اساس نتایج حاصله در این پژوهش، مشاهده شد که متغیرهای نتیجه مثبت آزمون غلتیدن، داشتن تحصیلات دانشگاهی، تعداد ازدواج بیشتر از یک بار، افزایش فشار خون در هفته ۲۸-۲۴ بارداري، خانه دار بودن، رضایت از وضع درآمد، انجام دیرترآزمون غلتیدن و افزایش شاخص توده بدنی به ترتیب می توانند شانس ابتلا به پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی را به ترتیب ۶۱/۸، ۹۸/۷، ۶۵/۲، ۸۴/۱ و ۵۶/۱ و ۲۸/۱ و ۲۱/۱ و۱۱/۱ برابر افزایش می دهد.

قابل ذکر است؛ مدل رگرسیون لجستیک پیشنهادی برای غربالگری پره اکلامپسی با حضور همه متغیرهای فوق دارای حساسیت ۸٣ درصد و ویژگی ۷۶ درصد بود.

طبق نتایج حاصل از این پژوهش؛ با توجه به عوارض جبران ناپذیر این بیماری برای مادر و جنین و بالا بودن میزان حساسیت مدل رگرسیون لجستیک پیشنهادی و اینکه اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه هزینه های را به فرد تحمیل نمی کند این مدل برای غربالگری مناسب به نظر می رسد.

گفتنی است این پژوهش در فصلنامه باروری و ناباروری پژوهشگاه رویان به چاپ رسیده است.

 /انتهای متن/

درج نظر