جهاد اقتصادی زنان در دوران جنگ

از اولین روزهایی که انقلاب اسلامی پیروز شد، تحریم اقتصادی ایران هم شروع شد تا امروز… زنان از همان سالها نقش مهمی در قضایای اقتصادی کشور داشتند، به روایت تاریخ این نقش بسیار مهم بوده است.

0

سرویس فرهنگی به دخت؛ میر مرعشی/

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وضعیت اقتصادی کشور در شرایط بسیار سختی قرار داشت. زیرا از یک طرف مسئولین و مردم با آثار به جا مانده از سیاست های اقتصادی رژیم پهلوی مواجه بودند و باید به سازندگی و عمران کشور به ویژه مناطق محروم می پرداختند و از طرف دیگر بعد از قضیه تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره)، غرب به رهبری آمریکا به خاطر از دست دادن پایگاه قدرت و منافع خود مخصوصا منابع نفتی ایران، تحریم اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده بود. در ضمن به این شرایط شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و هزینه های مالی آن  را هم اضافه کنید.

در این وضعیت اقتصادی زنان و دختران ایرانی، جهادی بزرگ را در عرصه سازندگی کشور و خودکفایی اقتصادی برعهده گرفتند. ردّپای این جهاد بزرگ را می توان در میان صفحات روزنامه ها و مجلات دوران دفاع مقدس دید. به عنوان نمونه گزارش مجله «سروشِ هفتگی» از تهیه مستندی با موضوع «زن و سازندگی» را باید خواند که در صفحه 58 شماره 240 این مجله –مورخ 12 خرداد 1363.ش- به چاپ رسیده است:

«برنامه “زن و سازندگی” که به تهیه کنندگی زهرا بادرامپور و در گروه اجتماعی شبکه 2 ساخته شده است، در مورد فعالیت زنان اقشار مختلف جامعه (اعم از ایلی، کشاورزان و زنان کارگر) میباشد. برنامه اول شامل مقدمه ای در مورد زنان کشور ایران و سپس زندگی یک زن کارگر کارخانه گونی بافی شهر رشت است. در این برنامه فعالیت یک روز وی در کارخانه و خانه بازگو میشود. مدت این برنامه 27 دقیقه است.

برنامه دوم، زندگی زنان عشایر ایل شاهسون به عنوان نمونه ای از زنان جامعه ایلی، به تصویر کشیده شده است؛ که در آن همه فعالیتهای زنان اعم از مادری، کمک در نگهداری گوسفندان، دوشیدن شیر، درست کردن انواع فراورده های دامی، فرش بافی و… به تصویر کشیده شده است.

و برنامه سوم درباره زنان روستایی است. در این برنامه گوشه ای از زندگی روزانه یک زن روستایی به تصویر کشیده شده است. زنی که دو فرزندش در اوائل انقلاب و ابتدای جنگ شهید شده اند ولی او همچنان مصمم، به فعالیت روزانه و کار کشاورزی مشغول است. زنی که تولیدگر است و مازاد تولیدش را هم برای جبهه ها ارسال میکند..»

در واقع این مطلب کوتاه نه تنها به معرفی یک مستند تلویزیونی در دهه 60 شمسی می پردازد، بلکه به نقش اقتصادی و سازندگی زنان را در دوران دفاع مقدس نشان می دهد. زنانی که با ایمانی راسخ در شرایطی بسیار سخت و حسّاس علاوه بر ایفای نقشهای همسری و مادری  در پشت جبهه ها با سلاح کار و تلاش برای خودکفایی کشور، نقشی سازنده داشتند و از این راه به جنگ با تحریم اقتصادی غرب رفته بودند…

/انتهای متن/

درج نظر