آمار فزاینده قتل‌های ناموسی در پاکستان طی سال ۲۰۱۲

در بسیاری موارد عاملین قتل‌ها شناسایی می‌شوند، که اغلب شوهر، برادر، پدر و … هستند که یا دستگیر شده یا فرار آن ها بلامانع تلقی می‌شود و درصد محکومیت ایشان بسیار پایین است.

0

سرویس خبر به دخت/

کمیسیون حقوق بشر پاکستان اعلان کرده که سال گذشته صدها زن در قتل‌های ناموسی (کشته‌های افتخار) کشته شدند. ۹۱۳ دختر و زن که ۹۹ نفر از ایشان زیر سن قانونی ازدواج بوده‌اند، در سال ۲۰۱۲ در پاکستان به دلایل ناموسی به قتل رسیدند.

 

در این گزارش اعلان شده که ۶۰۴ نفر از ایشان پس از اتهام به داشتن روابط جنسی با مردان و حدود ۱۹۱ نفر به علت آزادی در گزینش همسر و مقاومت در برابر خانواده‌هایشان برای ازدواج تحمیلی کشته شده‌اند.

زهره یوسف، رییس کمیسیون حقوق بشر پاکستان، طی مصاحبه‌ای در رادیو مشعل (رادیو ملی پاکستان) اعلان کرده که تعداد قابل توجهی از عاملین قتل از خویشاوندان نزدیک این زنان بوده‌اند. وی در ادامه گفته: در بسیاری موارد عاملین قتل‌ها شناسایی می‌شوند، که اغلب شوهر، برادر، پدر و … هستند که یا دستگیر شده یا فرار آن ها بلامانع تلقی می‌شود و درصد محکومیت ایشان بسیار پایین است. وی همچنین افزوده که: قتل‌های ناموسی در پاکستان غیر قانونی است، اما همچنان در مناطق قبیله‌ای صورت می گیرد. در واقع قتل های ناموسی نتیجه‌ی تصمیم‌گیری دادگاه قبیله ای است.

زهره یوسف معتقد است: قتل‌های ناموسی هم همچون دیگر قتل‌ها باید جرم و جنایت علیه دولت در نظر گرفته شود. این مسئله، مسئله‌ی میان دو گروه یا دو قبیله نیست، بلکه یک جرم قانونی است؛ بنابراین نظام عدالت قبیله‌ای جهت اداره کردن قانون نیاز به بررسی دارد.

بنا به گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر، قتل‌های ناموسی محدود به طیف‌های مسلمان نمی‌شود. در میان این تعداد حدود هشت زن هندو و شش زن مسیحی نیز به چشم می‌خورند. همچنین این کمیسیون در گزارش سالانه خود با رسم نمودارهای رنگی گزارش کرده که خشونت‌های سیاسی، فرقه‌ای و قومی در سال ۲۰۱۲ سبب کشته شدن حدود ۸۰۰۰ نفر در پاکستان شده است.

منبع:جهان نيوز/ انتهای متن/

درج نظر