تجلیل از مادر محیط زیست ایران

70 سال مطالعه من نشان می دهد که زنان نقش اساسی در توجه به محیط زیست دارند. زنان مربیان بالفطره ای هستند، آن ها زباله های زیادی تولید می کنند و زباله سازند، و از همه مهم تر اینکه ملعبه دست سرمایه داری شده اند.

0

سرویس خبر به دخت/

“انجمن زنان پژوهشگر تاریخ” به رسم در ساله درمراسمی در پایان سال به تجلیل تجلیل از «مه لقا ملاح» فعال محیط زیست پرداخت.
در این مراسم که  در فرهنگسرای «سرو» در حضور اعضای انجمن و برخی شخصیت های علمی و سیاسی برگزار شد، سخنرانان به بیان تاریخچه ای از زندگی بی بی خانم استرآبادی مادربزرگ مه لقا ملاح و مؤسس اولین مدرسه دختران پرداختند.
فخرالسادات محتشمی پور هم در مورد خانم مه لقا ملاح اظهار کرد: مه لقا هنگامی که پدر و مادرش با کاروان برای زیارت به مشهد می رفتند، در بک کاروانسرای عباسی در حوالی شاهرود به دنیا آمد. مادرش خدیجه افضل وزیری از زنان پیشگام عصر خود بوده و پدرش نیز به دلیل داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف ساکن می شد و در تمام این شهرها موقعیت تحصیل مه لقا را فراهم می کرد. وی پس از تحصیل در رشته فلسفه و علوم اجتماعی در دانشگاه تهران تا مقطع فوق لیسانس، برای ادامه تحصیل پاریس را برگزید و در دانشگاه سوربن فرانسه مدرک دکترای خود را در رشته جامعه شناسی دریافت کرد.

وی افزود: او در فرانسه در کنار تحصیل در رشته جامعه شناسی، دوره کتابداری را نیز در کتابخانه ملی فرانسه گذرانده بود و کمی پس از بازگشتش به ایران به ریاست کتابخانه مؤسسه تحقیقات روانشناسی برگزیده شد.

وی به دوران پس از بازنشستگی مه لقا ملاح اشاره کرد و افزود: وی در سال 1352 بازنشسته شد و در آن زمان فهمید که دغدغه عشق به محیط زیست دارد و در سال 73 با مشارکت همسر و چند استاد دانشگاه سازمان غیردولتی زیست محیطی جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست را بنیان گذاشت و دهم اردبیهشت 1374 رسماً این سازمان اعلام موجودیت کرد. مه لقا ملاح به عنوان بهترین شخصیت میراث طبیعی در سال 1390 شناخته شده و عنوان مادر محیط زیست را به همراه دارد.

در ادامه معصومه ابتکار عضو شورای شهر به بیان خاطراتی از مه لقا ملاح پرداخت و گفت: ایشان فعالیت های زیادی در زمینه محیط زیست داشتند و تنها کسی بودند که تاکنون از این فعالیت ها خسته نشده اند و در سن 95 سالگی نیز دغدغه محیط زیست را دارند.
وی صراحت بیان مه لقا ملاح را به عنوان مهم ترین ویژگی وی عنوان کرد و گفت: ما در شورای شهر جلسات متعددی را با ایشان داشته ایم و رفتار ایشان در پیگیری امور، می تواند الگویی برای سازمان های مردم نهاد باشد.
در ادامه مه لقا ملاح به بیان سخنانی در زمینه توجه زنان به محیط زیست پرداخت و گفت: 70 سال مطالعه من نشان می دهد که زنان نقش اساسی در توجه به محیط زیست دارند. وی به چهار دلیل برای این اظهارنظر خود اشاره کرد و گفت: تکثر، در اختیار زن است، زنان مربیان بالفطره ای هستند، آنها زباله های زیادی تولید می کنند و زباله سازند، و از همه مهم تر اینکه ملعبه دست سرمایه داری شده اند و سرمایه داری منابع طبیعی را تبدیل به اشیای زیبا برای زنان می کند و آنها با استقبال از خرید این وسایل، به طبیعت ضزبه می زنند.

وی ادامه داد: روز به روز داریم حریصانه و نامعقول طبیعت مان را نابود می کنیم و به اعتقاد من بهترین راه حل برای برون رفت از این بحران، این است که اقتصاد جامعه را به روستاها ببریم و از ظرفیت های موجود در روستاها استفاده کنیم. در حالیکه امروزه همانطور که می بینبیم همه روستانشینان ساکن شهر شده اند و روستاها خالی از سکنه افتاده اند.

در پایان این نشست سه ساعته، معصومه ابتکار مراسم تجلیل از این بانوی عرصه محیط زیست را به عمل آورد و از او تقدیر کرد.

برگرفته و خلاصه از:مهرخانه/ انتهای متن/

درج نظر