زنان همواره نقش بسزایی در سپهر سیاسی ایران داشته‌اند

نماینده مردم سمیرم در مجلس گفت: موضوع مشارکت سیاسی زنان همواره مورد عنایت جدی رهبر انقلاب قرار داشته ‌است و همواره این نیمی از جمعیت موثر نقش بسزایی در سپهر سیاسی ایران ایفا کرده‌اند.

1

سرویس خبر به دخت/

سکینه عمرانی که جهت شرکت در اجلاس اتحادیه بین المجالس در خصوص امحاء خشونت علیه زنان که در چارچوب نشست سال جاری کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، به نیویورک سفر کرده است، در نشست مشترک اتحادیه بین‌المجالس با نهاد زنان سازمان ملل متحد گفت: خشونت نسبت به زنان یکی از انواع نقض حقوق بشر قلمداد شده و مانع بزرگی در مسیر اجرای عدالت، کسب رشد و کمال، ایجاد امنیت و پایداری صلح در جوامع است.

وی افزود: در کنار تاثیرات منفی فردی و خانوادگی بر افراد آسیب دیده از خشونت، مواردی همچون احساس عدم امنیت اجتماعی، نیازمندی به پشتیبانی و مراقبت به جهت ترس از خشونت‌های مختلف، صرف انرژی افراد جهت مقابله با خشونت به جای استفاده این پتانسیل در بهسازی اجتماعی، ایجاد اختلال در روابط سالم اجتماعی، وجود نیروهای انسانی رنجور و ناتوان، ایجاد روحیه عدم اطمینان و بی‌اعتمادی اجتماعی، غیبت از کار و کاهش بهره‌وری، ایجاد هزینه‌های سرسام‌آور درمان و غیره همگی از جمله پیامدهای ناگوار خشونت علیه زنان در سطح اجتماع می‌باشد.

وی تاکید کرد: از نکاتی که در راهکارهای جهانی مورد مقابله با خشونت مورد غفلت قرارگرفته است، عدم توجه به فطرت و کرامت انسانی زن، اخلاق و معنویت از نظر ادیان الهی، تحکیم نهاد خانواده، عزم بین‌المللی در جلوگیری از مداخلات قدرت‌های نظامی و اقتصادی از طریق لشکرکشی، اشغال، تحمیل تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه و در نهایت تأثیر رسانه‌های جمعی می‌باشد.

عمرانی افزود: در مورد ممنوعیت نمایش تصاویر خشونت‌بار مانند قتل و کشتارهای فجیع و تجاوزات و نیز صحنه‌هایی که به نوعی زمینه تحریک رفتارهای خشن را فراهم می‌نماید، هیچ توصیه‌ای ارائه نشده و اقدامات و تدابیر لازم نیز مورد توجه قرار نگرفته است. تجربه نشان داده است که کاهش نرخ خشونت نسبت به زنان مستلزم حرکت فرهنگی و طولانی مدت است که مبدأ آغازین آن در نهاد خانواده و توسط نقش تربیتی زنان قابل اجراست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیار واضح است که مشارکت سیاسی یکی از شاخه‌های توسعه در کنار سایر عوامل می‌باشد و لذا در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های ملی، منطقه‌ای و همچنین بین‌المللی ضروری می‌باشد که به این امر توجه کافی به عمل آید و راهکارهای تسهیل نیل به مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی ارائه گردد.

وی افزود: بر مبنای دیدگاه اسلام، انسان‌ها اعم از زن و مرد هر دو ازحق مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی برخوردار بوده و از این نظر هیچ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد، چون در ارزش انسانی، فرقی بین مرد یا زن وجود نداشته و اصول انسانیت در هر دو یکی است.

عمرانی افزود: از نظر قرآن کریم ملاک انسان‌ها در تفاوت بین آن‌ها تقوا بوده و جنسیت ملاک ارزشمندی در تفاوت‌گذاری نیست و از آن‌جایی که روح انسان متأثر از جنسیت نیست؛ لذا مؤنث بودن دلیلی برای محرومیت از بسیاری از حقوق اساسی‌اش نخواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد:  بدین ترتیب زن هم به عنوان یک انسان حق مشارکت سیاسی داشته و همسان با مرد بعنوان یک انسان واجد تمام شرایط می‌بایست از جهت ارتقای نقش و مشارکت سیاسی در جامعه تلاش نماید.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی و استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع مشارکت سیاسی زنان مورد عنایت جدی رهبران کشور قرار داشته و همواره این نیمی از جمعیت موثر نقش بسزایی در سپهر سیاسی این کشور ایفا نموده‌اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: حضور پررنگ زنان در صحنه‌های سیاسی، علمی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی از نماینده مجلس تا معاونان رییس‌جمهور گرفته تا مقام قضاوت در دادگاه‌های خانواده همگی نشان دهنده ارزش دادن نظام جمهوری اسلامی ایران به مقام زن می‌باشد.

منبع: فارس/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)