پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش پنجم

پاسخ سئوالات شایع این دفعه به موضوعات، جلوگیری از حاملگی، دیابت، کرم لایه بردارو شیر مادر می پردازد.کاربران گرامی می توانند سئوالات خود را از طریق ایمیل به دخت به نظر پزشک سایت برسانند.

532

سرویس خبر به دخت/

سوال: من به تازگی کودکم را از شیر گرفته ام؛ اما هنوز قاعده نشده ام. چکار کنم؟

پاسخ: معمولا چند هفته بعد از قطع شیردهی، قاعدگی شروع می شود. ممکن است تا دو ماه هم تاخیر داشته باشد. اما لازم است در دو مورد حتما دقت داشته باشید

اول این که مطمئن باشید که حامله نیستید. از روش مطمئن برای جلوگیری استفاده کنید و اگر هم نگران شدید با یک آزمایش خون خود را از نگرانی در بیاورید.

نکته دوم این که، هیچ علامت غیرطبیعی از قبیل درد و ترشحات و ناراحتی و یا تکرر ادرار نداشته باشید. اگر ناراحتی دارید به پزشک مراجعه و درمان کنید.

اگر چنین نگرانی هایی ندارید و همیشه هم قاعدگی منظمی داشته اید نگران نباشید به موقع قاعده خواهید شد و به دارو نیاز ندارید.

سوال: من به تازگی عقد کرده ام. در مورد جلوگیری از حاملگی نگرانم. کدام روش برای من مناسب تر است.

پاسخ : اگر در مورد جلوگیری خیلی جدی هستید از قرص جلوگیری استفاده کنید. هروقت هم فکر کردید، حامله بشوید می توانید قرص را قطع کنید، روش دیگر استفاده، از کاندوم و یا روش جلوگیری طبیعی است..

سوال: تست پاپ اسمیر چه اهمیتی دارد؟

پاسخ: تست پاپ اسمیر نمونه برداری است که از سلول های سطحی دهانه رحم گرفته و این نمونه روی شیشه مخصوص لام قرار داده می شود. این تست یرای بررسی تغییرات احتمالی در جهت سرطان دهانه رحم انجام می شود. نمونه گیرنده باید آدم وارد و حتی المقدور پزشک و یا ماما باشد و از دهانه رحم و نه از ترشحات واژن، نمونه گیری کند.

اگر آزمایشگاه تغییرات مشکوکی را گزارش دهد؛ حتما باید پی گیری شود. سرطان دهانه رحم خیلی کند پیشروی می کند. ده الی پانزده سال طول می کشد تا کاملا آشکار شود. این مدت طولانی به ما کمک می کند که بیماری را در مراحل خیلی اولیه و ابتدایی پیدا کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنیم. یکی از بهترین و اسان ترین راه برای تشخیص سرطان رحم انجام تست پاپ اسمیر و پی گیری نتایج آن است.

سوال: پدر من دیابت دارد. آیا بیماری او به من منتقل خواهد شد؟

پاسخ: ابتلای پدر شما به دیابت نوع دو به این معناست که شما در معرض این بیماری قرار دارید و باید مراقب خود باشید. می پرسید چگونه؟

– اضافه وزن و خدای ناکرده چاقی نداشته باشید.

– حتما پرتحرک باشید. حتما به طور مرتب (نیم ساعت در پنج روز هفته) ورزش کنید. هفته ای یک بار ورزش کردن فقط برای تفریح خوب است و برای حفظ سلامتی کافی نیست. پیاده روی کمی تند برای همه سنین، خیلی خوب و قابل انجام است.

– رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشید.

– از سن سی سالگی، هر سال قند خون خود را کنترل نمایید.

سوال: آیا کرم های لایه بردار می توانند باعث جوش شوند؟

پاسخ: بعضی کرم ها موجب افزایش حساسیت به آفتاب می شوند که می تواند به صورت جوش و یا التهاب پوست ظاهر شود. به همین جهت استفاده از کرم های لایه بردار را در پاییز و زمستان که افتاب ملایم تر است توصیه می کنند.

سوال: خواهرم پنج روز است که زایمان کرده. شیر خودش را می دهد. اما بچه کمی ناآرام است. از کجا بفهمیم که شیرش کافی است؟

 پاسخ: اگر روزی شش بار ادرار کند، که از خیس شدن کهنه و یا پوشک می توان فهمید، نشانه این است که شیر به مقدار کافی می خورد.یکی دو هفته اول لازم است مادر و اطرافیان صبر و حوصله داشته باشند تا شیر مادر به خوبی جریان پیدا کند و نوزاد هم یاد بگیرد که خوب مک بزند. از اضطراب و حکم دادن به این که شیرمادر کم است خودداری کنید و فوری شیرخشک و شیشه ندهید. شیر دادن هم روشی دارد که مادر جوان باید از پزشک، ماما، مراکز بهداشت و یا بزرگ ترهای خودش یاد بگیرد.

دکتر شریفه جعفری/ انتهای متن/

بخش های قبلی پرسش ها و پاسخ های پزشکی

پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش اول

پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش دوم

پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش سوم

پاسخ به سوالات پزشکی زنان و دختران / بخش چهارم

نمایش نظرات (532)