همسر سردمزاجم مدام در حال تغییر دکوراسیونه

پرسش از شما، پاسخ از مشاور روانشناسی

سردمزاجی همسر مشکل رایجی است که یکی از کاربران به دخت در مورد آن سوال کرده است و در کنار آن از یک مساله دیگر یعنی تغییر دکوراسیون دائمی خانه توسط او گله کرده است. مشاور سایت به دخت خانم راضیه جمال زاده به هر دو سوال این کاربر پاسخ داده است.

0

سوال:

با سلام خدمت شما و سایت خوبتون.

من آقایی ۳۴ ساله هستم که حدودا ۷ ساله ازدواج کردم.

همسر من مدام در فکر در حال تغییر دکوراسیون در خونه است.

دیوار خونه رو هرروز سوراخ می کنه تابلوهارو جابه جا میکنه.

من حقوق آنچنانی ندارم اما تا جایی که میتونم برای خونه آن چیزی که نیاز داره میخرم.

اما باز غر میزنه که خونم به چشم نمیاد.

در صورتی که فکر نمی کنم توی فامیل از نظر وسایل و تمیزی کسی خونه من رو داشته باشه.

در رابطه زناشویی هم خیلی سرده که اینم برای من خیلی عذاب آوره.

لطفا راهنماییم کنید.

ممنونم.

آقای رضایی 

 

پاسخ مشاور:

با عرض سلام و وقت بخیر

عنوان کردید که همسر شما دائم در حال تغییر دکوراسیون منزل هستند و علی رغم تلاش شما برای تهیه مایحتاج خانه، ایشان رضایت کافی نداشته و اظهار ناراحتی می کنند.

من شما را راهنمایی می کنم ولی بهتر است برای بررسی دقیق تر مشکل و چرایی رفتارهای همسرتان، حتما همراه ایشان به متخصص مراجعه کنید.

در ابتدا به این سوال پاسخ دهید و جواب را با خود بررسی کنید: “در مقابل خواسته ها و ناراحتی همسرتان چه واکنشی نشان می دهید؟

بسیاری اوقات این خود ما هستیم که با رفتارهایمان باعث می شویم دیگران خواسته ها و توقعات غیر معقول داشته باشند. اگر در مقابل اظهار ناراحتی همسرتان سعی می کنید خواسته های بیش از اندازه ی او را برآورده کنید کار شما درست نیست. بنابر این موارد زیر را بخوانید و عملی کنید:

  • هر چه شما به خواسته های بی اندازه ایشان اهمیت داده و وسایل غیرضروری را بخرید، همسر شما به کارش ادامه می دهد. شما عنوان کردید که حقوق شما در حد متوسط است پس تهیه کردن بعضی از لوازم غیر ضروری خانه کار عاقلانه ای نیست. در مقابل انتظارات غیر معقول همسرتان با لحن مناسب و آرام با ایشان صحبت کنید.
  • همسر شما می خواهد خانه به چشم بیاید و این یعنی تهیه وسایل لوکس و دکور که هیچ استفاده ای ندارد. پس لازم است شما با این مسئله قاطعانه برخورد کنید.
  • سعی کنید با کلماتی که بار مثبت دارند (نظیر همسر عزیزم، …) صحبت خود را آغاز کرده و با همین کلمات ادامه دهید، با دلیل و توجیه منطقی ایشان را متوجه اشتباه شان کنید. از هر گونه درگیری لفظی، بلند کردن صدا، دعوا و… به شدت خودداری کنید.
  • بعضی اوقات افراد از بیکاری، مشغول کارهای بیهوده می شوند. برای همسرتان کار یا سرگرمی (بنابر صلاحدید خودتان و شرایط همسرتان در داخل یا خارج از خانه) ایجاد کنید.
  • اگر قبلا صحبت کردید و صحبت شما تأثیر نداشته، می توانید از مداخله نفر سوم استفاده کنید. این نفر می تواند دوست، فامیل یا آشنایی که با همسر شما رابطه صمیمی تری دارد باشد. از فردی که همسر شما وی را قبول دارد و صحبت های او را می پذیرد، بخواهید همسرتان را متوجه انتظارات نادرست و غیر عقلانی اش کند.
  • اگر فرزند ندارید و شرایط مناسب است، حتما اقدام به بچه دار شدن کنید، مشغولیت همسر شما با بچه‎داری می تواند مانع کارها و خواسته های اضافی شود.
  • گزینه بهتر و مناسب تر کمک گرفتن از مشاور و روان شناس مورد اعتماد و با صلاحیت است. همراه همسر خود به مشاور مراجعه کنید. با مداخله مناسب مشاور و بررسی جزئی تر، مسئله حل خواهد شد.

و اما مشکل دوم خود را سرد بودن همسرتان عنوان کردید که باعث ناموفق بودن رابطه زناشویی شما شده است. در این مورد می توانم بگویم: همسر شما یا مشکل فیزیولوژیکی دارد یا دچار خطای شناختی در مورد رابطه جنسی است. بنابر این نیاز است به مشاور و روان شناس مراجعه کنید تا با بررسی دقیق تر، مشکل مشخص و درمان شود. می توانید ابتدا موارد زیر را عملی کنید، اگر از صحبت کردن به نتیجه ای نرسیدید حتما همراه همسرتان به متخصص مراجعه کنید.

  • سعی کنید طبق دستور قبلی با استفاده از لحن مناسب با همسرتان صحبت کنید و نارضایتی خود را از رابطه بیان کنید.
  • احساسات و خواسته ی های خود را برای ایشان بازگو کنید.
  • نظر ایشان را در مورد رابطه زناشویی بپرسید.
  • از وی بخواهید در مورد احساساتی که هنگام رابطه زناشویی دارد، صحبت کند.
  • اگر افکار و دیدگاه ایشان در مورد رابطه جنسی منفی بود. از او بخواهید در مورد غریزه جنسی و منافع جسمی و روانی آن بیشتر مطالعه کند.
  • اگر هنگام رابطه، درد و ناراحتی دارند ممکن است مشکل جسمی در میان باشد و مراجعه به پزشک نیاز است.

 

/انتهای متن/

درج نظر