نوجوانم وارد کانال های تلگرامی غیر اخلاقی شده، چه کنم؟

وقتی نوجوانی وارد سایت ها و کانال های غیر اخلاقی می شود، غالبا والدین نمی دانند در این موقعیت چه واکنشی نشان بدهند و چگونه رفتار کنند. مشاور سایت به دخت به بررسی این مسئله و چگونگی مواجهه با آن پرداخته است.

0

این حرف یکی از والدین است که به مشاور گفته:

وای نمی دونم چیکار کنم، چطوری باید رفتار کنم؟! اصلا مغزم کار نمی کنه. ما خیلی مواظب بودیم همیشه حواسمون بود که بچه های خوبی تربیت کنیم و دست از پا خطا نکنن. ولی نمیدونم چی شد این اتفاق افتاد. چند وقت پیش امین پسر 14 ساله م وارد کانال غیر اخلاقی تلگرام شده و مشغول دیدن فیلم پورن (سکس) بوده، همسرم وارد اتاق میشه و میبینه. اون شب پسرم حسابی کتک خورد. نمی دونم رفتار همسرم درست بود یا نه؟ شاید من هم به جای او بودم همین کار رو می کردم. ولی خیلی دلم به حال بچم سوخت، بد تنبیه شد. پسر خوبیه ولی با این کارش منم نمی تونم دیگه مثل قبلا باهاش برخورد کنم. البته امین از اون روز که کتک خورده به هم ریخته؛ خیلی نگران هستم. می ترسم بیرون از خونه با دوستاش هم  از این فیلم ها ببینه. وای خدای من! اصلا نمی تونم آروم و قرار داشته باشم. نکنه دیگه یاد گرفته باشه، دائم ازین فیلم ها ببینه و از راه به در بشه. موندم چه جوری رفتار کنم…

آسیب های شبکه های اجتماعی

عصر تکنولوژی و دیجیتال علاوه بر داشتن مزایا، مضراتی نیز برای جامعه و خانواده داشته است. شبکه‎های اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام و غیره پدیده های نو ظهوری هستند که خطرات و آسیب های جدی را برای خانواده‎ها به ارمغان آورده اند. گر چه می توان از این شبکه ها استفاده ی خوب هم کرد ولی فرهنگ غلط استفاده از آن‎ها می تواند آسیب های جدی را برای هر یک از اعضای خانواده در پی داشته باشد. این شبکه ها در هر زمان و مکان و با هر محتوایی برای همه ی افراد خانواده در دسترس هستند.

 نوجوانان یکی از کاربرانی هستند که مدت زمان زیادی را صرف استفاده ازین شبکه ها می کنند و احتمال ورود آن ها به کانال و سایت های غیراخلاقی بسیار بالا است.

نوجوانی

نوجوانی مرحله ای از سیر رشد انسان است که معمولا در دختران از سن 12 سالگی و پسران از سن 14 آغاز می‎شود. در این مرحله یک سری تغییرات هورمونی و جسمی در بدن رخ می دهد که باعث تغییر خلق و خو و رفتارهای نوجوان با اطرافیان می شود. نوجوانی مرحله حساسی است و هویت فرد در این مرحله شکل می‎گیرد. نوجوان در این موقعیت زندگی با بحران هویت مواجه است و اگر دیگران رفتارهای مناسب و درستی نداشته باشند، آسیب های جدی متوجه نوجوان خواهد بود. پس لازم است والدین و اطرافیان برخورد صحیحی با نوجوان داشته باشند.

راه کارهای برخورد با نوجوانی که کاربر کانال غیر اخلاقی است

اگر شما هم مانند مادر امین با این مسئله مواجه هستید، موارد زیر را بخوانید و اجرا کنید.

  • هنگامی که با این موقعیت روبرو شدید در ابتدا سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. در غیر این صورت شما نمی توانید عکس العمل صحیحی داشته باشید و ناخودآگاه رفتار نادرستی از شما سر می زند.
  • اگر دچار تنش روانی شدید سعی کنید ابتدا خود را از فشار روانی آزاد کنید.
  • مانند پدر و مادر امین رفتار نکنید (رفتار والدین امین درست نبوده). اصلا کتک نزنید. تنبیه بدنی نه تنها هیچ مسئله ای را حل نمی کند، بلکه مشکلات دیگری را به مسئله فعلی اضافه می کند (مانند امین که همان طور که مادرش می گوید: از روزی که امین کتک خورده به هم ریخته)
  • سراسیمه گوشی را از او نگیرید. تعیین ممنوعیت و محدودیت راه حل مسئله نیست. گرفتن گوشی و کتک زدن فرزند هیچ اثری ندارد، گرفتن گوشی و تعیین حد و حدود، تنها در منزل اثر دارد. فرزند شما خارج از خانه در مدرسه و جاهای دیگر می تواند با گوشی دوستان این فیلم و عکس ها را ببیند.
  • به هیچ عنوان از تنبیه لفظی استفاده نکنید. (گفتن کلماتی مانند خاک بر سرت، بیشعور، دیگه بچه من نیستی و کلماتی از این قبیل وضعیت را بدتر می کند و هیچ نتیجه ای ندارد)
  • در این موقعیت باید با لحن و گفتار مناسب با فرزند نوجوان خود برخورد کنید.
  • فرزند خود را سوال پیچ نکنید و دنبال مقصر نباشید. ممکن است نوجوان از سر کنجکاوی یا سوالاتی که به دلیل تغییرات جسمی که برای خودش پیش آمده دست به چنین کاری زده باشد (پرسیدن این قبیل سوالات: چرا وارد این کانال شدی؟ بگو کدوم دوستت بهت لینک گروه رو داد؟ و…. بی فایده است)
  • این رفتار نوجوان شما باعث نشود که شما از او کناره گیری کنید. با نوجوان خود دوست باشید تا بتوانید اولین تکیه گاه عاطفی فرزند خود باشید. به او اعتماد کنید. اگر رفتار نادرستی با نوجوان داشته باشید و او را طرد کنید، نوجوان به دوستان و روابط خارج از خانواده پناه می برد و آسیب های جدی و مخاطره آمیزی متوجه او خواهد بود.
  • کنار نوجوان خود بنشینید و با گفتار مناسب و کلمات زیبا به او بگویید:

من می دانم به دلیل بلوغ و تغییراتی که در جسم شما ایجاد شده برای شما سوالاتی پیش آمده و شما برای همین وارد این کانال ها شدید. ولی عزیزم دیدن این فیلم و عکس ها کمکی به شما نمی کند و برای هیچ کس مناسب نیست. این قبیل فیلم ها به همه آسیب می رساند؛ چون اثرات جبران ناپذیری روی مغز انسان به جا می گذارد و آرامش را از ما می گیرد. همچنین این کانال ها می تواند شما را در آینده نمی توانید ازدواج موفقی داشته باشید. ببین عزیزم اگر سوالی داری و من یا پدرت بتوانیم به آن جواب می دهیم، در غیر این صورت ما می توانیم به متخصص مراجعه کنیم و شما سوال خود را بپرسید و جواب بگیرید.

  • اگر خودتان نتوانستید جواب سوال های او را بدهید، حتما همراه فرزند خود به مشاور و روان شناس مراجعه کنید.

 

/انتهای متن/

 

 

 

 

درج نظر