شوهر چشم‌چران ماری سرتق

ماری هنوز از نامزدش شاکی است و این دفعه برای چشم چرانی…. عمه و بقیه برایش توصیه هایی دارند.

1

سرویس ما و زندگی به دخت/

–       تحقیقات به نتیجه رسیده، می دونستی که مردها به‌طور ميانگين روزانه 43 دقيقه را صرف خيره شدن به جنس مخالف مي‌كنند كه اين ميزان برابر با 259 ساعت يا تقريبا 11 روز در سال است. جمع اين زمان در فاصله بين 18 تا 50 سالگي يك مرد مي‌شود بيش از 11 ماه و 11 روز.

–       خب به تو چه مربوطه؟

نیلا بلا این را در جواب افاضات ماری گفته بود که با عصبانیت، دست به سینه نشسته بود رو به روی ما.

ماری سریع سربرگرداند که: چون من با یکی از این مردها سر می کنم?!

–       نه!

نیلا و من گفتیم با هم. عمه وارد اتاق شد و از همان دم در داد زد که: دوباره چی شده؟

–       با هم که بیرون می رویم، دائم سرش می چرخه؛ غر غر می کند که: وای چه شال بد رنگی،… دگمه های لباس زرده رو ببین داره از هم باز می شه،… کفش عروسکی به این بد رنگی نوبره،… شلوارش داره از پاش در می آید،… بعضی ها اصلاً سلیقه سِت کردن ندارنها،… آرایشش را ببین، میمون هرچه زشت تر، اداش بیشتر و…

چشمش همه جا کار می کند. بعضی وقت ها فکر می کنم اگر با او نبودم متلک هم می انداخت…

نیلا بلا گفت: بعدش با آنها هم دوست می شد دیگه، نه؟

بقیه حرفش را قورت داد از ترس چشم غره ی ماری سرتق.

–       آن قاعده معروف مشكل را حل مي‌كند: «مرد‌ها سر و ته يك كرباسند!» همه شنيده‌اند كه مردان از راه چشم عاشق مي‌شوند و زنان از راه گوش.

عمه گوهر گفت: تند نرو ، یادت باشد تو با فردي كه فرهنگ و تربيتي متفاوت دارد ازدواج كرده‌اي، نمي‌تواني انتظار داشته باشي كه او همان‌طور كه از كودكي به تو القا شده ‌ رفتار كند. شايد بد نباشد گاهي هم دنيا را از دريچه باور‌هاي او ببيني و بعد در مورد رفتار‌هايش قضاوت كني.

–       یعنی چه؟

–       فراموش نکردی که ساسان از خانوده درب و داغونیه، مدتی را هم پیش دایی اش در خارج از کشور بوده، جایی که آزادی های بی حد وحصرش بنیان خانواده را متزلزل کرده، الگوی او در این رابطه مادر وپدرش نبوده اند… اون این طور یاد گرفته..

–       خوب من چه کار کنم؟ اصلاً خوبه من هم همه اش jتو نخ لباس و صورت مردهای دیگر باشم.

عمه گوهر با ملایمت گفت: دوره نامزدی برای همین است که سنگ‌هاي‌تان را وا بكنيد، قبل از ازدواج نظرات خود را در مورد محدوده روابط زن و مرد (از جمله نگاه، صحبت كردن و…) با همسرت در ميان بگذار. محدوده‌هايي كه مورد نظرت هست توضيح بده. آن وقت مي‌تواني بگويي كه آيا فلان رفتار همسرت در چارچوبي كه قبلا در موردش توافق كرده بوديد جا مي‌گيرد يا طبق اين چارچوب، رفتار انجام شده نادرست و سزاوار مجازات است.

نیلا ادامه داد: اگر مي‌خواهي همسرت را به‌دليل نگاهش متهم كني، بايد بتواني رفتاري را متفاوت از رفتار‌هاي هميشگي‌اش ببيني و بعد مهر چشم‌ناپاكي را رويش بچسباني. اگر تو با هر رفتار همسرت برانگيخته مي‌شوي، بهتر است قبل از قضاوت در مورد او، خودت را زير ذره‌بين بگذاری. اگر نتواني ذهن‌ خودت را مديريت كنی، با گذشت زمان دامنه اين سوء‌ظن‌ها بيشتر مي‌شه و هر حركتي از طرف مقابل زير ذره‌بين قرار مي‌گيره.
در واقع فكر‌ت را الك كن. سعي كن حساب گذشته را از امروز‌ جدا كنی و نه براي آنچه پشت سر گذاشته‌اي كسي را متهم كني و نه به‌‌دليل گذشته او، روي رفتار‌هاي امروزش حساسيت به خرج دهي.

نیلا گفت که می دانست ماری هر سه روز یک بار از رفتار شوهرش ناراضی است و تصمیم به طلاق می گیرد.

عمه گوهر گفت: منتظر آينده باش. افرادي كه براي نخستين بار با چنين رفتاري از سوي همسرشان روبه‌رو مي‌شوند، ابتدا دچار ترديد مي‌شوند و براي اينكه ترديد‌شان به يقين تبديل شود، هر نگاه و رفتار همسرشان را زير ذره‌بين قرار مي‌دهند و نسبت به او حساس مي‌شوند. اين حساسيت‌ها به رفع مشكل كمك نمی کند، بلكه باعث اضطراب بيشتر و گاهي بيماري وسواس و بدبيني مي‌شود. اين رفتار‌ها به تو آسيب مي‌زند و او را هم دچار تنش مي‌كند.در آينده اين تنش به تكرار رفتار ناشايست تبديل می شود….

تازه، آسمان و ريسمان نباف. اگر واقعا يقين پيدا كردي كه همسرت به شكلي متفاوت به زنان ديگر نگاه مي‌كند، زياده روي نكن و اين رفتار او را به ديگر جنبه‌هاي زندگي‌تان تعميم نده، مثلا نگو او به زنان ديگر نگاه مي‌كند، پس مرا دوست ندارد يا اينكه او به ديگران نگاه مي‌كند، پس حتما رفتار‌هاي نادرست ديگري را هم انجام مي‌دهد كه من از آنها بي‌خبرم. درصورت دیدن چنين رفتاري، سعي كن بيشتر از قبل مديريت زندگي‌تان را به دست بگيري و نگذار اين رفتار همسرت ديگر حوزه‌هاي زندگي‌تان را هم  درگير كند.

نیلا گفت:  قانون‌هاي تازه وضع كن، انتظاراتت را در محدوده شرع و عرف با او در ميان بگذار و اگر بعد از آن رفتارش را انكار كرد، ابتدا اين انكار را بپذير و بعد با كمك او دوباره چارچوب جديدي را براي حدود روابط تان تعيين كن. در ضمن عمليات انتحاري ممنوع!احتمالاً بعد از اينكه احساس كردي همسرت به شكلي متفاوت به زنان ديگر  نگاه مي‌كند، خشمگین شدی، عصبانی شدی و… اما قبل از نشان دادن هر واكنشي، بايد به‌خودت فرصت دهي تا خشمت را مديريت كنی و بعد از فروكش كردن هيجان و خشم، بار ديگر آن  رفتار را بازبيني كني؛اگر بعد از اين بررسي دوباره به اين نتيجه رسيدي كه رفتار او صحيح نبوده، آن را صريحا با او درميان بگذار و نگراني‌هايت را به همسرت بگو. وقتی به نتیجه نرسیدی، با مشاور و متخصص‌ درددل كن. رفتارت را ارزیابی کن و به نتیجه برس.

ماری گفت: پس حالا دارم چه کار می کنم؟

نیلا گفت: یاد بگیر، سفره دلت را پیش هر کس باز نكني،…

ودر جواب دهان باز مانده ی ماری گفت: منظورم گلین خانوم است که فامیل را پر کرده که تو شانس نداری و داری بدبخت می شی و… پس بچه‌بازي ممنوع! چشمت را باز کن . با هر کسی حرف نزن و هيچ وقت براي انتقام دست به عمل متقابل نزن، عصبانیت خود را به‌صورت يك رفتار منفعلانه (مثلا قهر كردن بدون اينكه دليلش را به همسرت بگويي) بيان نكن. اين شيوه‌های مجازات ، در نهايت زندگي‌تان را درگير يك سيكل معيوب عمل و عكس‌العمل می کند كه هيچگاه پايان نمي‌يابد و تنها به تو و زندگي‌تان آسيب مي‌زند.

عمه گفت: حالا تو آمار به این دقیقی را از کجا پیدا کردی؟ نکند خیره شدی به مردهایی که با نامزد یا شوهرشان قدم می زدند و در دفترت علامت زدی که چند نفر با دیدن این قیافه های اجق وجق زیر لب چیزی به همراه شان می گویند؟

–       نه بابا، این آمار را انگلیسی ها در آوردند، من فقط تعمیمش دادم،.. ایران و انگلیس ندارد که…

ماری سرتق گفت و خیره ماند به ما که با دهان باز او را نگاه می کردیم.

فریبا انیسی/ انتهای متن/

نمایش نظرات (1)