رشد 14 برابری مدیریت زنان روستایی

یک جامعه شناس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت توانمند سازی زنان روستایی برای ایفای نقش موثر در میادین اجتماعی گفت: مهم‌ترین استراتژی برای تحول جایگاه زنان، توانمند سازی آنان است؛ اما توانمند سازی زنان تنها به معنای «مهارت آفرینی» و «اشتغال‌زایی» برای آنان نیست. بلکه زنان باید همگام با تغییر سبک زندگی روستایی در عرصه مدیریتی روستا، نظیر دهیاری ها و شورایاری ها حضور یابند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، موسی عنــبری ضمــن اشاره به روز جــهانی «زنان و روستا»، با تاکید بر اهمیت حضور زنان درعـــرصــه‌هــای مدیریــتــی روســتـــایــی ادامـــه داد: «توانمندسازی» زنان به معنای حضور آنان در همه حوزه های مدیریتی، فعالیت های محیطی ومشارکت های اجتماعی است.زنان روستایی باید تلاش کنند با وجودمحدودیت هایی که وجود دارد در شورایاری ها و دهیاری ها حضور یابند و با احیای فضای‌روســتا، از اضــمحلال یــکی از مــهم‌ترین عرصه های تولید در کشور که در سال‌‍های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است جلوگیری کنند.

وی با انتقاد از ورود سبک زندگی شهری و مسلط شدن رسانه هایی همچون تلویزیون در کاهش فعالیت اجتماعی وتعاملات رو در روی روستاییان ادامه داد: با ماشینی شدن کشاورزی یکی از اقشاری که بیش از همه از دایره فعالیت خارج می شوند، زنان هستند. این اتفاق باعث خانه نشین شدن زنان روستایی شده است. نباید مکانیزم توسعه و نوسازی روستایی در حدی بالا باشد که این مدرن سازی، مکانیزم های زندگی روستایی را در هم بکوبد.

 عنبری با اشاره به نقش زنان در فرایند توسعه کشورها تصریح کرد: نقش زنان در این زمینه تا حدی است که در همه آثار، دیدگاه ها و نظریات توسعه، در مبحثی جداگانه به اهمیت حضور زنان در این میدان پرداخته شده است. در حوزه سیاست نیز همواره بر روی انگیزه ها، خواسته ها و نیازهای زنان حساب جداگانه ای باز می‌شود. فراموش کردن نقش اعضای نیمی از اجتماع در شرایطی که روستاها با مهاجرت روستاییان به شهرها در حال اضمحلال هستند، باعث می شود پتانسیل بخشی زیادی از جمعیت نادیده گرفته شود.این جامعه شناس با اشاره به بازاندیشی زنان در هویت و جایگاهشان در دنیای امروز ادامه داد: امروزه زنان نسبت به گذشته توانایی و قدرت بیشتری برای حضور در اجتماع پیدا کرده اند.

در حال حاضر پیشرفت های تکنولوژیکی به کمک زندگی دشوار عشایری و روستایی گذشته آمده و آنها را وارد فضایی از رفاه شهری کرده است. همراه با این تغییرات است که زنان دیگر تنها در خانه حضور ندارند و وارد فضای «کنشگری اجتماعی» شده اند و می کوشند به شرایط عادلانه ای برسند که بتوانند در آن به ایفای نقش بپردازند.

/انتهای متن/

درج نظر