توسعه ورزش بانوان نیازمند مشارکت بخش خصوصی است

معاون وزیر ورزش و جوانان معتقد است توسعه ورزش بانوان بدون تفکر مشارکت بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار مهر، فریبا محمدیان بعدازظهر سه‌شنبه در نشست تخصصی ورزش بانوان استان اردبیل تصریح کرد: با وجود اینکه مطالبات ورزشی بانوان در چهار سال گذشته به گوش مسئولان رسیده و بانوان در عرصه‌های ورزشی و مدیریتی توانمند شده‌اند اما در ورزش بانوان نیازمند تفکر مشارکت بخش خصوصی هستیم.

وی افزود: بخش دولتی می‌تواند زیرساخت‌ها را فراهم سازد اما لازم است با مشارکت بخش خصوصی حتی اشتغال مطلوبی در حوزه ورزش بانوان ایجاد شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه کشور ایران برخوردار از اقلیم و اقوام متنوع است و این تنوع منجر به تنوع استعدادهای بیولوژیکی شده است، اضافه کرد: بانوان ورزشکار کشور در سال‌های اخیر توانسته‌اند استعدادها و توانمندی‌های خود را اثبات کنند.

محمدیان با اشاره به کسب ۲۲ مدال در بازی‌های باکو ادامه داد: تنها شش مدال طلای بانوان ایرانی توانست رنکینگ کشور را بهبود بخشیده و رتبه سوم آن را حفظ کند.

فریبا محمدیان

وی همچنین با بیان اینکه دختر ۱۶ ساله ایرانی از ایلام «آدینا صادقیان» توانسته در جام جهانی تیراندازی مدال برنز را کسب کرده و به عنوان پدیده تیراندازی شناخته شود، اضافه کرد: از سویی دختران نوجوان ایرانی در مسابقات قهرمانی دومیدانی نوجوانان آسیا خالق شگفتی بودند.

به ازای هر ۴۴ زن اردبیلی یک نفر فعالیت ورزشی دارد

معاون وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه در مقابل این استعدادها همچنان نیازمند توسعه ورزش بانوان هستیم، اضافه کرد: به عنوان مثال لازم است اختصاص سهم ۲۷ صدم درصد به بخش ورزش بانوان در استان‌هایی از جمله اردبیل مدیریت شود.

محمدیان متذکر شد: با وجود اینکه نسبت جمعیتی زنان به مردان در اردبیل ۴۹ به ۵۱ است، ۲.۵ درصد از جمعیت زنان استان ورزشکار سازمان یافته هستند و به عبارتی از هر ۴۴ زن اردبیلی تنها یک نفر در هفته سه روز فعالیت ورزشی دارند.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی در فضاهای شهری تنها گوشه‌ای از ورزش مورد نیاز بانوان را شامل می‌شود، ادامه داد: در توسعه ورزش بانوان مناسب‌سازی باشگاه‌های ورزشی مدنظر است.

معاون وزیر ورزش و جوانان تأکید کرد: ورزشگاه‌ها می‌بایست به‌گونه‌ای ساماندهی شوند که بانوان ورزشکار حضور یابند و در عین حال اصول اعتقادی و معنوی حضور بانوان نیز رعایت شود.

سهم نامطلوب ورزش در اوقات فراغت

محمدیان بخشی دیگر از برنامه‌های اولویت‌بندی شده را ارتقا سهم ورزش در اوقات فراغت جمعیت بانوان دانست و گفت: به طور میانگین این سهم ۴.۵ تا پنج ساعت بوده و در شهرستان‌ها به مراتب بیشتر از کلان شهرها است.

وی با اشاره به آماده‌سازی سخت‌افزاری ارتقا این سهم ادامه داد: توسعه ورزش بانوان شاغل در دستگاه‌های اداری نیز مورد تأکید است و با هماهنگی با معاونت زنان ریاست جمهوری در ستاد ملی زن و خانواده تلاش می‌شود تا مصوبه ورزش کارکنان زن دولت احیا شود.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین به ضرورت اجرای طرح سنجش قامت و حرکت اشاره کرد و گفت: ساختار قامتی زنان و دختران تحت پوشش هیئت‌ها و ادارات شهرستانی با مشارکت آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها سنجش می‌شود.

به گفته محمدیان هر چند برخی زنان کار روزانه را به مثابه فعالیت ورزشی می‌دانند اما مطالعه صدها زن نشان می‌دهد اغلب از ناهنجاری‌های حرکتی و قامتی رنج می‌برند.

وی تأکید کرد: بانوان ورزشکار می‌توانند دفاتر مشاوره در این خصوص ایجاد کرده و در راستای سنجش قامت و حرکت با وزارت ورزش همکاری کنند؛ در عین حال اشتغالی برای خود ایجاد کنند.

وی متذکر شد: مطالعات نشان می‌دهد اغلب مشکلات حرکتی و نابه هنجاری‌های قامتی به دلیل ضعف آگاهی زنان و دختران است و ما نیازمند دفاتر مشاوره در سطح کشور هستیم.

یارانه ۳۰ درصدی برای ورزش بانوان اردبیل پیش‌بینی شود

معاون وزیر ورزش و جوانان به ظرفیت‌های کم‌نظیر گردشگری ورزشی اردبیل نیز اشاره کرد و با ذکر مثالی  پیست اسکی آلوارس را نام برد.

محمدیان افزود: بانوان ورزشکار اردبیلی می‌توانند شرکت‌های گردشگری راه‌اندازی کرده و زمینه حضور تورهای ورزشی را در استان اردبیل فراهم سازند.

وی همچنین خواستار ارتباط دهی صنایع‌دستی استان با ورزش شد و گفت: هیچ هیئت ورزشی با پول دولتی نمی‌تواند اداره شود و ما نیازمند جلب مشارکت بخش خصوصی هستیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: انتظار از مدیران استان این است که از محل منابع دولتی سوبسیدی برای ورزش بانوان تدارک ببینند و هرچند متناسب با جمعیت ۴۹ درصد از اعتبارات می‌بایست به ورزش بانوان اختصاص یابد، ۳۰ درصد دیگر نیز به این میزان اضافه شود.

محمدیان متذکر شد: دلیل این درخواست به محدودیت‌های فرهنگی برای چانه‌زنی بانوان با مدیران اقتصادی بازمی‌گردد و به عنوان مثال در استانی مانند اردبیل که اغلب مدیران اقتصادی مرد هستند، بانوان با محدودیت چانه‌زنی اقتصادی مواجه هستند.

وی همچنین به ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ورزشی تأکید کرد و گفت: انتظار می‌رود از ظرفیت قانون بخشودگی مالیاتی برای داوطلبان بخش خصوصی که پروژه ورزشی احداث می‌کنند مورد توجه قرار گیرد.

/انتهای متن/

درج نظر