افزايش 35 درصدي سقط‌هاي قانوني

رئيس سازمان بهزيستي کشور در حاشيه ديدار با نماينده سازمان جهاني بهداشت، WHO در جمع خبرنگاران گفت: «توسعه کمي و کيفي اورژانس اجتماعي در 140 شهر بالاي 150هزار نفر از اقدامات سال آينده بهزيستي خواهد بود.»

0
به گزارش به دخت به نقل از آی سبک، انوشيروان محسني‌بندپي، همچنين درباره برنامه‌هاي غربالگري اين سازمان هم گفت: طبق هدف‌گذاري‌هاي صورت‌گرفته تا پايان برنامه ششم توسعه، پوشش غربالگري شنوايي‌سنجي، تنبلي چشم و… به بيش از 90 درصد خواهد رسيد. اين درحالي است که هم‌اکنون نسبت به سال‌های گذشته پيشرفت خوبي در حوزه غربالگري‌ها داشته‌ايم. درحال‌حاضر، آگاهي‌ها افزايش يافته و به موجب اقدامات سازمان بهزيستي، حساس‌سازي و آگاه‌سازي ايجاد شده است که اين مسئله اهميت بسيار زيادي دارد.

بندپي در ادامه به سقط‌هاي قانوني اشاره کرد و گفت: در دو سال اخير نسبت به سال‌های گذشته سقط‌هاي قانوني رشد 35 درصدي داشته‌اند و اين درحالي است که اين سقط‌ها به منظور جلوگيري از معلول‌زايي به‌صورت قانوني و با استفاده از شرع و قانون صورت مي‌گيرند. در سال 94، رشد قابل‌توجهي درباره سقط‌هاي قانوني داشتيم؛ به‌طوري‌که تعداد آنها به هزار و 350 مورد در سال 94 رسيد و در سال 95 نيز در 9 ماهه اخير، بيش از هزار و 400 سقط قانوني در کشور صورت گرفته است.

رئيس سازمان بهزيستي کشور همچنين درباره برنامه‌هاي مهم سال آتي اين سازمان گفت: افزايش مهارت‌هاي زندگي، افزايش آموزش فرزندپروري و… از اهداف مهم سال آينده سازمان بهزيستي هستند تا جايي که در سال جاري سامانه «ثبت الکترونيکي طلاق» را در خراسان رضوي راه‌اندازي کرديم. به موجب اين سامانه، افراد قبل از ورود به دادگاه‌ها و ثبت رسمي دادخواست طلاق و پيش از آنکه بخواهند وارد چرخه وکلا شوند، از همان ابتدا به چرخه خدمات مددکاري و روان‌شناسي ورود پيدا مي‌کنند و درزمینه حل منازعات زناشويي آنها اقدام خواهد شد. اکنون اين طرح به صورت پايلوت در پنج شهر خراسان‌رضوي در حال اجراست تا پايان فروردين نقاط قوت و ضعف آن بررسي و در سال آينده در 11 استان کشور توسعه خواهد يافت.

رئيس سازمان بهزيستي کشور، همچنين درباره مراکز ماده «16» نيز گفت: بهزيستي براي قبول تصدي مراکز ماده «16»، خواسته‌هاي کارشناسي را مطرح و بر شيوه «دادگاه درمان‌مدار» تأکيد کرد که درحال‌حاضر، ستاد مبارزه با موادمخدر تمام نقطه‌نظرهاي کارشناسي‌شده بهزيستي را در اين حوزه پذيرفته است. طرح «دادگاه‌هاي درمان‌مدار» در سال آينده به صورت پايلوت در پنج استان تهران، قزوين، البرز، سيستان و گيلان آغاز خواهد شد. بر‌اساس اين طرح، ترک اعتياد افراد با پيگيري‌هاي مددکاري، روان‌شناسي و روان‌شناختي توأم خواهد شد و در صورت فراهم‌شدن مقدمات، احتمال آغاز اين طرح تا قبل از پايان سال جاري وجود دارد.» او در ادامه ضمن بيان آنکه بهزيستي در اين حوزه در همکاري با ستاد مبارزه با موادمخدر مشکل اعتباري ندارد، گفت: براي اجراي طرح «دادگاه‌هاي درمان‌مدار»، همکاري بسيار خوبي با قوه‌قضائيه داشتيم. اين درحالي است که در گذشته اين همکاري‌هاي بين‌بخشي، حلقه مفقوده اقدامات اجتماعي در کشور بود.

رئيس سازمان بهزيستي کشور همچنين به طرح جمع‌آوري کودکان کار و خيابان و متکديان نيز اشاره کرد و در پاسخ به اين سؤال که آيا کودکان پس از جمع‌آوري و ساماندهي مجددا به خانواده تحويل داده مي‌شوند، گفت: سعي داريم تا پس از پذيرش کودکان، والدين آنها را شناسايي کنيم و چنانکه از مشکلات مالي آنها مطمئن شديم و بر ما روشن شد که اين خانواده به موجب مشکلات مالي و فقر معيشتي فرزند خود را وارد چرخه کار مي‌کند، حتما از خانواده حمايت شده و تحت پوشش قرار خواهد گرفت اما چنانکه عوامل ديگري موجب ورود کودک به چرخه کار باشد، بررسي خواهد شد و با هر يک از عوامل، رفتاري درخور خواهد شد. درحال‌حاضر، در حال رايزني با قوه‌قضائيه هستيم تا چنانکه کودکي بيش از سه‌بار در طرح‌هاي جمع‌آوري توسط بهزيستي پذيرش و شناسايي شد، ديگر او را به خانواده تحويل ندهيم بلکه به‌سرپرست شناسايي‌شده و مراکز شبه‌خانواده بهزيستي سپرده شود.

/انتهای متن/

درج نظر