آرایش افراطی در انگلیس تنها مختص زنان بدکردار بود

آرایش، در بین درباریان اروپای قدیم بسیار بیشتر از مردم این قاره رواج داشته است. در عین حال در کشورهای مختلف اروپا هم میان درباریان در آرایش، تفاوت های مهمی وجود داشته است.آرایش در انگلیس حد و اندازه داشته و در فرانسه به راه افراط رفته است.

0

فاطمه قاسم آبادی/

همانطور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم آرایش در هر دورانی متناسب با اعتقادات و تفکرات آن دوران بوده است و به نوعی تعریف مخصوص خود را داشته است. .آرایش در اروپا و به ویژه در بین در باریان که مسلما تعریف شان با مردم معمولی ( که ناگزیر وقتی برای آرایش با مفهومی که ما می شناسیم نداشته اند ) تفاوت های زیادی داشته است.

 

آرایش در دربار الیزابت اول

انگلیسی ها با توجه به روحیه ی نسبتا خشک و رسمی که داشته و دارند، نوع عرفتار متفاوت وبه به تبع آن روحیات و سلیقه ی متفاوتی هم داشته اند. در دربار انگلستان در دوره ی الیزابت اول (1558 تا 1603 ميلادي) ماسک هاي صورت متداول شدند.

در اين دوره ماسک هايي از ترکيب پودر پوست تخم مرغ، زاج سفيد، بوراکس، بادام، تخم خشخاش، شير، شراب، کره، ميوه و سبزيحات ساخته مي شد. گونه و لب ها ملایم آرايش مي شدند و آرايش چشم ها نیز بسيار کمرنگ بود.

در واقع زیبایی به نوعی بیشتر به زیرسازی وابسته بود تا آرایش، چرا که مردم انگلستان آرایش غلیظ را تنها مختص زنان بدکردار می دانستند و در شان یک بانوی محترم نمی دیدند که بیشتر از آنچه که باید به چشم بیاید.

 

دربار لویی شانزدهم، ملکه ی خوشگذران

در زمان لویی شانزدهم که بیشتر به خاطر همزمان شدن با انقلاب کبیر فرانسه و همسرش ملکه ماری آنتوانت معروف است، شیوه ی زندگی شاه و ملکه و درباریان فرانسه و به خصوص آرایش های آنها به حد اعلای خود رسید.

ماري آنتوانت(1755 تا 1793 ميلادي) ملکه خوشگذران فرانسه و اکثر خانم هاي مرفه درباری فرانسوي در آن دوران برای زیبایی پوست خود، حمام توت فرنگي و شير مي گرفتند. لب ها و گونه های آنها شديداً با رنگ هاي صورتي و نارنجي آرايش مي شدند. به ابروها فرم های غیر طبیعی داده مي شد ولي از سايه ی  چشم زياد استفاده نمي شد و پودرهاي خوشبو براي صورت استفاده مي کردند. اين دوره به دوره ی افراط و زياده روي در آرايش معروف است.

 

کلاه گیس های مخصوص

در این دوره بیشتر خانم ها و حتی آقایان به جای آرایش موهای خود از کلاه گیس های بسیار بزرگ و با ارتفاع زیاد استفاده می کردند! در این دوران اغلب اشراف به جای رنگ طبیعی موهای خود، رنگ سفید شیری را ترجیح می دادند و بیشتر یا موهای خود را به این رنگ در می آوردند و یا از کلاه گیس هایی به این رنگ استفاده می کردند.

 

بیزاری مردم عام از درباریان

بر خلاف اشراف و درباریان، مردم روز آن دوران فرانسه در وضع فلاکت باری زندگی می کردند و نه تنها آرایش جزو زندگی شان نبود بلکه به نوعی این سبک زندگی آنها را به یاد درباریان خوشگذرانی که از آنها نفرت داشتند، می انداخت.

 

به جای نان شیرینی بخورند!

این نفرت شدید مردم فرانسه از روش و منش درباریان و به خصوص ملکه ی فرانسه باعث شد داستان های زیادی پیرامون زندگی ملکه بر سر زبان ها بیفتد. برای مثال گفته شده که زمانی که صدای انقلاب فرانسه بلند شده بود، ملکه از کسی پرسید: که مردم چه می‌خواهند؟

آن شخص پاسخ داد: گرسنه‌اند و نان می‌خواهند. و شهبانو گفته بود: اکنون که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند!

البته هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ماری آنتوانت این سخنان را بر زبان رانده باشد، ولی این در واقعیت مطلب که در آن زمان درباریان در فساد و تباهی غرق شده بودند  و مردم عام و بینوایان جامعه در بند فقر وفلاکت بودند، کمکی نمی کند.

 

تفاوت روش زندگی و سرنوشت دو ملت

مردم فرانسه در کل دنیا از قدیم همانطور که به صداقت و سادگی معروفند، به همان نسبت به بی بند و باری و علاقه به آزادی های افراطی هم شهرت دارند.

در هر صورت آرایش در بین مردم فرانسه هم مثل مردم انگلستان بین گروه خاصی رواج داشت، ولی تفاوت بزرگ بین دو ملت در اینجا بود که انگلیسی ها همواره برای آرایش حدی خاص و رسمی داشتند و همین روحیه ی متفاوت و بدور از عیاشی های افراطی شان باعث شد که در بیشتر درگیری ها و جنگ های بین این دو کشور انگلستان پیروز میدان باشد چرا که آنها هرگز عوامل سقوط را برای خود نمی پسندیدند ولی برای همسایه جایز می دانستند.

/انتهای متن/

درج نظر