9 راه طبیعی برای کاهش کلسترول خون

اگر بر طبق  آزمایش ها میزان چربی و کلسترول خون تان بسیار بالاست، خوب است بدانید راه هایی طبیعی هم برای کاهش میزان کلسترول خون شناخته شده اند. یادتان باشد که داروهای مهار کننده کلسترول ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

0

کلسترول بالای خون ناشی از ژنتیک، عوامل وراثتی، عدم تحرک، چاقی و یا خوردن غذاهای خاصی است. کلسترول خون بالا (200+) می تواند زنگ خطری برای شما باشد. در واقع مقدار زیاد کلسترول در جریان خون مربوط می شود به سخت شدن و انسداد شریان های قلب که احتمال خطر حملات قلبی و مغزی را افزایش می دهد.

 

کلسترول بالا و دارو

در صورتی که مایلید نتایج کلسترول خون و نیز میزان لیپیدها ( نوعی چربی) را بدانید، بهتر است به انجام آزمایش های خون بپردازید.

اگر آزمایشات نشان دادند که میزان چربی و کلسترول خون تان بسیار بالاست، خوب است بدانید راه هایی به اثبات رسیده که در کاهش میزان کلسترول خون نقش مهمی دارند. گروهی از افراد برای کنترل میزان کلسترول از دارو استفاده می کنند که البته دارو در ضمن کاهش چربی بدن، از میزان تورم ساختار بدن نیز می کاهد. البته برخی از داروهای مهار کننده کلسترول مانند استاتین که نوعی ضد چربی به شمار می رود، ممکن است عوارض جانبی داشته باشد.

از جمله اثرات جانبی استاتین می توان به درد ماهیچه ها، آسیب کبد، کهیر پوستی، قند خون بالا، اختلال حافظه و گیجی اشاره کرد. بنابراین اکثر افراد ترجیح می دهند که با تغییرات برنامه رژیم غذایی خود و نیز سبک زندگی از روش هایی ساده تر استفاده کنند که این روش ها به طور طبیعی میزان کلسترول خون شان را پایین آورد.

 

راه های طبیعی درمان

اما شما  با روش های طبیعی هم می توانید کلسترول خون تان را پایین بیاورید:

  • رژیم مناسب غذایی: از یک برنامه غذایی مناسب که شامل میوه جات، سبزیجات تازه، بنشن، غلات،نخود، لوبیا، عدس، غلات کامل، روغن ماهی و منابع چربی های سالم می باشند، پیروی کنید.
  • ورزش: حداقل به مدت نیم ساعت به انجام دادن حرکات ورزشی هوازی بپردازید تا غلظت چربی و کلسترول شما در مدت زمانی که ورزش می کنید، بین 5 تا 10 درصد کاهش یابد.
  • وزن خود را کم کنید: اگر شما بسیار چاق بوده و اضافه وزن دارید، بدانید که کاستن وزن تان هر اندازه هم که ناچیز باشد در کاستن میزان کلسترول نقش چشمگیری خواهد داشت.
  • از خوردن چربی های ناسالم بپرهیزید:خوردن چربی به جذب ویتامین ها و مواد معدنی،ساختن سلول های بدن و افزایش انرژی کمک می کند. برخی از چربی ها سالم بوده اما گروهی از آنها مضر و خطرناکند.

چربی قابل تبدیل که به “چربی نیمه هیدروژنه” معروفند و چربی هایی که به طور صنعتی ساخته می شوند، بدترین نوع چربی ها هستند.

چربی ناسالم سبب حملات قلبی، سکته مغزی، مرض قند، تورم ساختار بدن، بالارفتن انسولین خون و نیز افزایش احتمال بیماری قند نوع 2 می شود.

  •  از چربی های سالم در غذای خود استفاده کنید: چربی های سالم شامل روغن آجیل، بذر، ماهی و سبزیجات می باشد مخصوصا اگر در دمای اتاق قرار داشته باشند.

چربی های سالم چند گونه است:

 چربی اشباع نشده ساده، روغن زیتون، روغن کانولا، کره بادام زمینی، آوکادو و روغن آوکادو، بیشتر آجیل ها و روغن آفتاب گردان است.

چربی اشباع نشده مرکب به کاهش تری گلیسرید و کلسترول مضر بدن کمک می کند و این چربی در روغن ذرت، روغن آفتاب گردان وجود دارد.

اسیدهای چرب امگا-3 به پیشگیری از سکته مغزی و قلبی کمک می کنند. این چربی در ماهی سالمون پخته شده، آب پز شده و یا کباب شده و نیز در قزل آلای رودخانه ای، ماهی ساردین، انواع ماهی های اقیانوسی و دریایی و کنسرو ماهی ، گردو، روغن کانولا، روغن دانه کتان، و نیز روغن دانه سویای هیدروژنه نشده وجود دارد.

توجه کنید که کپسول های روغن ماهی چنین خاصیتی را ندارند و در عوض روغن ماهی، بهتر است که خود ماهی را مصرف کنید. اسید های چرب امگا-6 و اسیدهای لینولئیک، برای بدن مهم و ضروری بوده و در روغن ذرت، گلرنگ، گل آفتاب گردان، گردو و سویا وجود دارد.

  • نخوردن روغن حیوانی: چربی های اشباع شده که اغلب به حالت جامد می باشند، مانند کره و یا روغن بیکن (نوعی گوشت ) احتمالا نسبت به سایر غذا ها در افزایش کلسترول خون نقش دارند. چربی های غنی شده شامل چربی در بستنی، فرآورده های لبنی و پنیر پر چرب، گوشت قرمز، روغن نارگیل ، تنقلاتی مانند چیپس سیب زمینی، شیرینی و میان وعده ها می باشند.

به توصیه کارشناسان، بهتر است سعی بر حذف کردن چربی ها نکنید. در عوض چربی غنی شده را با چربی های سالم و غلات کامل که دارای فیبر زیاد بوده و نیز میوه جات و سبزیجات تازه جایگزین کنید.

  • عصاره پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید: بر اساس گزارش مایو کلینیک، مطالعات نشان می دهند که مکمل های عصاره پروتئین، که در فروشگاه ها وجود دارند، در کاهش لیپیدها( نوعی چربی) و کلسترول نقش مهمی دارند.
  • فیبر مصرف کنید: خوردن غذاهای فیبر دار در کاهش چربی ها و نیز کلسترول نقش مهمی دارند. زیرا خوردن غذاهای فیبردار باعث می شود که کلسترول قبل ازجذب، از بدن دفع شود.

پس بهتر است که بر میزان فیبر قابل حل ، فیبری که آب را در طول عمل هضم غذا به خود جذب می کند، بیافزایید. فیبر محلول در آب در موادی مانند میوه، سبزی، غلات، حبوبات، عدس، لوبیا، سبوس، جو و بلوط وجود دارد.

فیبرهای نامحلول در آب مانند نان ، غلات کامل، ماکارانی، پاستا، سیب زمینی، گندم، ذرت و برنج نیز مهم بوده اما اثرات اندکی بر کاهش میزان کلسترول دارند. روزانه مصرف 25 تا 30 گرم فیبر کامل از غذاهای نام برده شده کافی است و بهتر است که از مکمل ها استفاده نکنید.

  • خوردن غذاهای غنی شده با استرول: دوغ، آب میوه و کره نباتی شامل استرول و استانول( چربی های غنی نشده) می باشند و این مواد مانع جذب کلسترول می شوند. خوردن حداقل 2 گرم از استرول و یا استانول در طول روز به کاهش کلسترول و لیپیدها بین 5 تا 15 درصد کمک می کند.

/انتهای متن/

درج نظر