ایرانی! ایرانی بخر
از گروه هایی در شبکه های اجتماعی شروع شده و حالا نمایشگاهی از روسری های ایرانی برپاکرده اند. هدف شان یک چیز است: باوراندن این که کالای ایرانی هم خوب است و باید خرید تا چرخ تولید در کشور بچرخد و جوان ها بیکار نمانند و …
فرشته میرزا/
پس از ابلاغ اصول کلی نظام در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی، بسیاری از افراد عادی و نخبگان جامعه، به دور از هرگونه نگاه دولتی و حمایتی از سوی آن، سعی بر اجرایی کردن این توصیه کاربردی داشتند.
نگاه جهادی به یک راهکار بینظیر
در واقع شناخت ماهیت این راهکار بینظیر، که مؤثرترین روش برای برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور تلقی میشود، موجب شد تا هر یک از اقشار جامعه، بهخصوص بانوان کشور تلاش کنند تا نقش خود را در این میان پیدا کنند.
عدهای از بانوان کشور با بینش جهادی به این پروژه ملی و با ترغیب و تشویق یکدیگر به استفاده از کالای ایرانی و به منظور حمایت از تولیدات داخلی، اقدام به راهاندازی جنبشهایی در این زمینه کردهاند.
آسیه سلیمی نمین، تحصیلات مرتبط با علوم اجتماعی دارد و بانویی است که سالهایی از عمر خود را در خارج از کشور گذرانیده است، اما اکنون دغدغه ی او و همفکرانش درحمایت از تولیدات داخلی، منجر به راهاندازی نمایشگاه و فروشگاهی از تولیدات روسری کاملاً ایرانی شده است.
آسیه سلیمینمین در همین رابطه به خبرنگار بهدخت میگوید: سالها در زمینهی مسائل اجتماعی و خانواده فعالیت کردهام و با فضای فرهنگی کشور آشنایی دارم. چند وقتی است که در دنیای مجازی، با عدهای از دوستان، حرکت خودجوشی در شبکههای اجتماعی با موضوع معرفی محصولات برتر ایرانی به خانمها، راه انداختیم .
وی میافزاید: به همین ترتیب، علاوه بر شناسایی اجناس و اقلام مختلف ایرانی، با مشورت مصرفکنندگان محصولات مختلف ایرانی، شروع به تهیه لیستی از بهترین کالاهای ایرانی برای تهیه جهیزیه کردیم، لیستی که محصولاتی از قبیل وسایل برقی تا لوازم آرایشی و بهداشتی را در خود گنجانده و تاکنون مورد استفاده بسیاری از دختران قرار گرفته است.
اجناس مرغوب ایرانی را از کجا پیدا کنیم؟
این فعال فرهنگی در ادامه میگوید: در واقع سوال اصلی مخاطبان ما این بود که «حالا ما اجناس مرغوب ایرانی را از کجا پیدا کنیم؟» و همین پرسش، مقدمه برگزاری این نمایشگاه شد، در مرحله اول به معرفی روسریهای ایرانی پرداختیم که اکنون در حال برگزاری دومین دوره از آن هستیم.
وی درمورد شیوه معرفی روسریهای داخلی اظهار میکند: برای این محصول شش برند داخلی پیدا کردیم که تمام آنها هم اسم های خارجی دارند و ما یکی از آنها را انتخاب کرده و با سرمایه کمی که داشتیم این نمایشگاه را راهاندازی کردیم. علاوه بر اینکه کیفیت این روسری ها نسبت به مشابه خارجی آن بسیار بالاتر است، قیمت بسیار پایینتری هم دارد.
سلیمی با اشاره به اینکه محصولات تزئینی و گیرههای روسری بانوان هنرمند نیز در این نمایشگاه موجود است، میگوید: انتظار داشتیم استقبال بیشتری از این نوع حرکات صورت بگیرد و من حس می کنم که این مسئله برای خانم های ایرانی، هنوز تبدیل به یک حرکت جهادی نشده است.
برای این حرکت زنانه نیاز به تبلیغ داریم
این نویسنده و محقق تاریخی با بیان اینکه پس از جنگ جهانی اول، خانم های ایرانی برای مقابله با واردات پارچههای خارجی جنبشی به نام خواتین را تشکیل دادند تا در مقابل از بین رفتن محصول داخلی مقاومت کنند، میگوید: ما اکنون نسبت به 110 سال قبل از ابزار رسانه ای بهتری برخورداریم پس باید فعالیتهای بزرگتری را در این مورد اجرا کنیم.
وی میافزاید: ما برای برپایی این نمایشگاه از هیچ کس سرمایه نخواستیم اما برای این حرکت زنانه نیاز به تبلیغ داریم، ما باید به جایی برسیم که یک خانم ایرانی حتی برای خرید یک سوزن به دنبال جنس ایرانی آن برود.
سلیمی معتقد است: خیلی از وسایل و لوازم بسیار مرغوبی که مردم فکر میکنند وارداتی و خارجی باشند، دراصل ایرانی بوده و با بهترین کیفیت و متأسفانه با اسمهای خارجی در بازار عرضه میشوند و جالب اینکه برخی از لوازم آرایش و ادوکلن های خیلی خوب ما با بهترین برندهای خارجی رقابت میکند.
پتانسیل و توانمندی داریم، اما اعتماد به نفس نه!
این کارشناس اجتماعی، زنان را مؤثرترین افراد در ایجاد خودباوری ملی میداند و اظهار میکند: باید این اعتماد به نفس را به وجود بیاوریم که من ایرانی هستم و باید ایرانی بخرم، من با هر گرایش سیاسی و اعتقادی که هستم، اما یک ایرانی هم هستم و حتی اگر قیمت کالای ایرانی مقدار بسیار کمی بالاتر از مشابه خارجی باشد و کیفیت آن کمی هم پایینتر باشد، همان را خریداری کنم تا اشتغالزایی بیشتر شود و فرزند من هم در آینده فرصت شغلی در کشور پیدا کند.
سلیمی تأکید میکند: باید اجناس داخلی مصرف کنیم و با تقاضاهای مکرر از فروشندگان بخواهیم تا محصول ایرانی و مرغوب را در فروشگاهها عرضه کنند؛ ما کار را در همین جمع کوچک خودمان تجربه کردیم و به خاطر بیکیفیت بودن لوازم بچه یکی از کارخانههای داخلی آنقدر پیگیری کردیم که مشکل آن محصول برطرف شد.
وی میافزاید: اگر ما این حرکت مردمی را راه بیندازیم و تمام ایرانیها این موضوع کمک کنند، بهجای اینکه سرمایه ایرانی به جیب یک جوان چینی برود، وارد خانهی یک هموطن ایرانی می شود. طبیعی است که جوان ایرانی مشکل اشتغال دارد و خانوادههای ایرانی درگیر مسائل اقتصادی اند، وقتی اجازه دادهایم جنس چینی بازار ایران را قبضه کند.
وی با اشاره به اطلاع رسانی ضعیف در حمایت از محصولات داخلی، اظهار داشت: ما خانمها باید محصولات خوب را به همدیگر معرفی کنیم و از خانواده و دوستان خودمان شروع کنیم، اما ما اطلاع رسانی نمی کنیم. حتی تلویزیون رسمی ما شامپوی خارجی را تبلیغ میکند در صورتیکه ما بهترین شامپوهای ایرانی را داریم. شاید خیلی از محصولات داخلی باکیفیت نباشند، اما حداقل از همان خوبها حمایت کنیم و فرصت را در اختیار اقلام وارداتی قرار ندهیم.
/انتهای متن/