سزارین در کشور ما «بلا» شده است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: متأسفانه سزارین در کشور ما بلا شده است، روزگاری سزارین برای نجات جان جنین بود، اما امروزه سزارین خسارت جدی در پی دارد و بسیاری از مشکلات تنفسی بر اثر سزارین در نوزادان به وجود می‌آید.

0

سرویس خبر به دخت/ 

سید علیرضا مرندی در همایش سالانه انجمن پزشکان کودکان ایران و سی‌و چهارمین بزرگداشت دکتر محمد قریب گفت: اطفال آسیب‌پذیر هستند ولی در عین حال آینده‌ساز کشورند.

این متخصص کودکان ادامه داد: ما برای سلامت کودکان به سرمایه‌گذاری عظیمی نیاز داریم که علاوه بر آن کیفیت زندگی کودکان نیز باید در نظر گرفت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: امروزه با پیشرفت جامعه پزشکی و همچنین ارتقاء کیفیت زندگی، خیلی از مرگ و میرها کاهش یافته؛ اگر چه هنوز هم خیلی زیاد است.

مرندی به کیفیت زندگی کودک از مرحله انعقاد نطفه تا زایمان و تولد و بزرگسالی اشاره کرد و گفت: متأسفانه سزارین در کشور ما بلا شده است، روزگاری سزارین برای نجات جان جنین بود اما امروزه سزارین خسارت جدی در پی دارد و بسیاری از مشکلات تنفسی بر اثر سزارین در نوزادان به وجود می‌آید.

این متخصص کودکان ادامه داد: متأسفانه به خاطر عمل سزارین وزن تولد بچه‌ها کاهش پیدا کرده اگر چه در ظاهر جثه و ظاهر نوزاد خوب است، اما کم توانی در مکیدن پستان و شیشه باعث شده که تمام تلاش نوزاد برای مکیدن هدر رود و در نتیجه وزن نوزاد کاهش بیابد از سوی دیگر بچه‌هایی که زودتر از ۳۹ هفته یا در همان ۳۹ هفته به دنیا می‌آیند با مشکلات تنفسی و عفونت‌های زیاد مواجهند.

وی به علت مرگ و میر کودکان در گذشته اشاره کرد و گفت: در گذشته علت مرگ و میر عمدتاً اسهال بود ؛ همچنین استفاده از آب آشامیدنی آلوده؛ اما امروزه متأسفانه مشکلات مادرزادی، کروموزومی، حوادث و سوانح از جمله علل مرگ و میر کودکان است.

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر