تأثیر اینفلوئنسرهای وطنی بر فرهنگ مصرفی
نمیتوان نقش اینفلوئنسرها را تنها عامل بروز و تشدید مصرفگرایی در جامعه دانست، اما از سویی نمیتوان تأثیر آن را هم در شیوع این فرهنگ در جامعه نادیده گرفت.
اینفلوئنسر (influencer) در لغت به معنای تأثیرگذار است. فردی که شاید تخصصی در زمینه خاصی نداشته باشد، اما توانسته با به اشتراک گذاشتن مداوم پستهایی عامه پسند از زندگی شخصی و کاری خود در شبکههای مجازی بویژه اینستاگرام، مخاطبان بسیاری را جذب و هواخواه خودش کند.
اینفلوئنسرها در دنیا تبدیل به یکه تازان جهان متنوع اینستاگرام شدهاند. در ایران بعضی از اینفلوئنسرهای وطنی فارغ از تمام اتفاقات و حوادث روز جامعه و دنیا، به کار خود مشغولند و توجیه خود را برای این فراغت از سودای جهان دارند و در هر شرایطی در حال تبلیغ در راستای کسب درآمد و القای نیازهایی نه چندان ضروری به مخاطبان خود هستند.
نگاهی به عدد فالوئر سلبریتیهای پولی نشان میدهد که ما بهعنوان مخاطب، به آنها اجازه دادهایم تا آرام و بیصدا بخزند زیر پوست جامعه و شیوهای خاص از زندگی را تبلیغ کنند، آنها از نیاز ما به داشتن یک الگو در سبک زندگی تغذیه میکنند و درآمد دارند.
افزایش تمایل به خرید بجز اینکه نتیجه زندگی در دنیایی پر از تنوع محصولات و تولیدات در حوزههای مختلف است، نتیجه نمایش زندگی مصرف زده اینفلوئنسرهایی است که شغلشان مصرفگرایی است. البته آنها هرگز به این نکته اعتراف نمیکنند و گاهی نقاب حمایت از محیط زیست به چهره میزنند و استوریها و پستهایی در نقد مصرفگرایی منتشر میکنند، حرفهایی میزنند که با تصویری که از زندگی شخصیشان به نمایش میگذارند بهطرز محسوسی تناقض دارد و این تناقضها گاهی در بزنگاههایی خود را نمایان میکند و هزینههایی هم برای آنها در پی دارد.
ریشه مصرفگرایی را از زوایای بسیاری میشود مطالعه کرد، این امر محصول مجموعهای از عوامل است که هر کدام باید از زاویهای مستقل بررسی شوند. نمیتوان نقش اینفلوئنسرها را تنها عامل بروز و تشدید مصرفگرایی در جامعه دانست، اما از سویی نمیتوان تأثیر آن را هم در شیوع این فرهنگ در جامعه نادیده گرفت.