9 راهکار خوب برای یک مهمانی دلپذیر نوروزی همراه با بچه ها

مهمانی رفتن با کودک و شیطنت های او در عید نوروز معمولا برای پدر و مادر تبدیل به یک دلهره می شود. مخصوصا اینکه کودکان در مهمانی دوست دارند به هر چیزی دست بزنند و به هر جایی سرک بکشند .
با این چند راهکار عملی و ساده شما می توانید همراه کودک تان در همه مهمانی های نوروزی شرکت کند و از این مهمانی ها لذت ببرید.

1

ما همگی باید با اصول تربیت بچه ها آشنا شویم و در جلسات مهمانی ، خانوادگی و دوستانه به جای پرداختن به مسائل بیهوده درباره این اصول صحبت کنیم . تربیت صحیح باید اصلی ترین دغدغه پدران و مادران ما بشود . اگر ما بتوانیم سخن گفتن علمی و درست درباره تربیت را در جمع های دوستانه و فامیلی به صورت یک فرهنگ متعالی در بیاوریم ، به صورت چشمگیری می توانیم با  ناآگاهی های تربیتی مبارزه کنیم .

 برای اینکه در عید نوروز با خیالی آسوده به مهمانی بروید این نکات را رعایت کنید :

1- در خانه کودک تان را محدود نکنید

یکی از دلایل رفتار مخرب کودکان در مهمانی ها ، جلب توجه و سختگیری های پدر و مادر در خانه است . جیغ زدن ، تخریب کردن ، رفتارهایی که حتی برای خود والدین هم عجیب هستند ، همه از کودکانی سر می زنند که به خاطر سختگیری های والدین شان ، در خانه محدود هستند . اگر در خانه به کودکتان اجازه کودکی کردن و حرکت ندهید ، فرزندتان این رفتار شما را در        مهمانی ها و در مقابل چشم دیگران تلافی خواهد کرد . معمولا والدین خیلی جدی ، توجهی به نیاز فرزندشان برای جلب توجه نشان نمی دهند و با محروم کردن آنها از توجه ، باعث ایجاد واکنش هایی از طرف فرزندشان می شوند . کودکان هم با دیدن بی توجهی دیگران نسبت به این نیاز ، چنین رفتارهایی را بروز می دهند و عمدا کاری می کنند که همه نگاه ها به سمت آنها خیره شود .

2- محبت خود را در مهمانی از او دریغ نکنید

از دلایل دیگر شیطنت و رفتارهای عجیب کودکان در مهمانی می توان به جلب توجه اشاره کرد . وقتی در مهمانی محبت خودتان را از او دریغ می کنید و به خصوص زمانی که به کودک دیگری در مهمانی توجه نشان می دهید ، طبیعی است که فرزند شما هم از روشی برای جلب توجه شما استفاده کند . در این شرایط به هیج وجه نباید کودک را تحقیر کنید . تحقیر کودک به خاطر رفتارهایش ، عزت نفس او را پایین می آورد و این احساس را در او ایجاد می کند که دیگر جایی در دل دیگران ندارد . اگر کودکان گمان کنند که در مقابل دیگران به عنوان « بچه بد »شناخته می شوند ، دیگر تلاشی برای « بچه خوب » بودن ، نمی کنند . چرا که انگیزه شان را از دست می دهند .

3-اسباب بازی همراه خود داشته باشید

فراموش نکنید پیش از رفتن به مهمانی اسباب بازی مورد علاقه کودک تان را با خودتان همراه داشته باشید . به این ترتیب دیگر لازم نیست از میزبان بخواهید که وسایلی برای سرگرمی او در اختیار شما قرار بدهد یا مدام در حال جمع کردن وسایل خانه میزبان از جلوی دست فرزند خود باشید .

4-به کودک اخطار قبلی ندهید

 قبل از اینکه به مهمانی بروید درباره کارهایی که کودک نباید انجام دهد، اخطار قبلی ندهید . گاهی                حساسیت والدین به این رفتارها دامن می زند . آنها به خاطر نگرانی های خودشان ، قبل از اینکه اتفاقی بیفتد  کودک را از بعضی از کارها منع می کنند . به این ترتیب در ذهن او پیش زمینه به وجود می آید که امکان انجام رفتارهای مخرب هم برایش فراهم است . در چنین وضعیتی ذهن کودک پس از ورود به مهمانی ، سمت انجام آن کار می رود .

5- وقتی کودک همبازی ندارد

گاهی کودک بدون اینکه گرسنه باشد ، طلب غذا می کند یا بدون آنکه نیاز به دستشویی رفتن داشته باشد از والدین می خواهد که او را به دستشویی ببرند . این نشانه ها یعنی او در مهمانی به دنبال هم بازی است و چون چنین کسی در مهمانی نیست سعی می کند با جلب توجه بزرگترها به نیازهای خود این کمبود را جبران کند . در این شرایط نباید از کودک توقع داشته باشید که مانند یک بزرگسال برخورد کند . او نمی تواند در جمعی که برایش خسته کننده است ، ساعت ها آرام و بی حرکت بنشیند . بهتر است والدین با نمایش یک فیلم کارتونی یا آوردن اسباب بازی که کودک با آن سرگرم می شود ، فضای مهمانی را برای او دلپذیر کنید ، تا دیگر فرزندتان برای جلب توجه آنها ، به این رفتارهای جایگزین دست نزند .

6- تنبیه نکنید

کودکان با دیدن توجه بزرگترها شرطی می شوند و رفتارشان را تکرار می کنند . پس اگر کودکی کار اشتباهی می کند ، نباید بیشتر به آن توجه کرد بلکه با کم توجهی باید به او ثابت کرد که این راه مناسبی برای جلب توجه نیست . شما نباید با تنبیه کردن و برخورد سختگیرانه باعث لجاجت او شوید . تنبیه جدی و برخورد سختگیرانه ، یکی از دلایل تکرار ا رفتارهای مخرب است و در واقع می تواند این رفتارها را در کودکان تقویت کند . اگر والدین کودک را تهدید کنند و از این جمله استفاده کنند ؛ « اگر دوباره این کار را انجام دهی ، تنبیه می شوی » باید انتظار دیدن دوباره همان رفتار را داشته باشند .

7- از قصه ، نقاشی و برنامه های آموزشی استفاده کنید

از روش های دیگری که به وسیله آن می توانید آداب مهمانی رفتن را به کودک خود بیاموزید، قصه ، نقاشی، فیلم و شعر است . آداب مهمانی را می توانید با مهمان بازی به کودک یاد دهید . یک بار شما مهمانِ خانه فرضی او شوید و بار دیگر او مهمانِ خانه شما . هر بار نقش دو کودک (یک بار نقش کودک بی ادب ، بار دیگر نقش کودک با ادب ) را بازی کنید و هر بار از آدم های خیالی که نقش عمو ، خاله ، دایی ، عمه و… را بازی می کنند نظرخواهی کنید و نظرشان را راجع به هر دو کودک بپرسید .

8- اجازه ندهید دیگران کودکت ان را تربیت کنند

گاهی والدین تمام تلاش شان را برای نشان دادن واکنش درست به اشتباهات کودکان انجام می دهند اما ناآگاهی اطرافیان و دخالت های شان ، کنترل شرایط را برایشان دشوار می کنند . حتما به یاد داشته باشید که کنترل رفتارهای دیگران ، به تسلط والدین بستگی دارد . والدین می توانند با حرف یا رفتار ، به دیگران بگویند که حق مداخله در نظام تربیتی آنها را ندارند و همراه با احترام ، برایشان توضیح دهند که فرزندشان به چه دلیلی این رفتار را نشان می دهد و بهترین واکنش به کارهای او چیست .

9- مهمانی را برای کودک تان خاطره انگیز کنید

اگر در نزدیکی منزل میزبان ، پارکی وجود دارد با بردن کودک خود برای لحظاتی هم که شده به پارک، خاطرات خوبی برایش بسازید . در صورتی که میزبان هم فرزند کوچکی دارد، می توانید باهم به پارک بروید .

 

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)