بررسی جایگاه مهریه سنگین و حق طلاق در کارگاه آموزشی “اطلاعات حقوقی تنظیم عقدنامه”

بی فایده بودن مهریه سنگین، تاثیر شروط ضمن عقد و نیزجایگاه گرفتن حق طلاق در موقع عقد توسط دختران،‌ مباحثی بود که در در کارگاه آموزشی “اطلاعات حقوقی تنظیم عقدنامه برای بانوان” مطرح شد.

در کارگاه آموزشی “اطلاعات حقوقی تنظیم عقدنامه برای بانوان” که هفته پیش توسط مؤسسه صیانت از حقوق زنان برگزار شد، زهرا اسکندر وکیل پایه یک دادگستری به عنوان مدرس کارگاه اطلاعات حقوقی و کاربردی پیش از ازدواج از جمله اهمیت تعیین مهریه برای زنان، نحوه ی پرداخت مهریه توسط مردان و اهمیت شروط ضمن عقد را مطرح کرد.

4

وی در رابطه با بحث مهریه اظهار کرد:

“مهریه باید قابل ارزش‌ گذاری مادی و قابل به ملکیت در آمدن باشد. اصل مهم در مهریه، توانایی پرداخت است و اگر کسی توانایی پرداخت مالی نداشته باشد، مهریه تقسیط می‌گردد. از همین رو بهتر است مهریه را از اموال موجود تعیین کنید. اگر کسی مالی موجود نداشته باشد، نهایتاً می‌توان سکه و مواردی که در حال حاضر در نظر می‌گیرند را برای مهریه انتخاب کرد. از طرفی اگر کسی که توانایی پرداخت نداشته باشد، لحاظ کردن مهریه زیاد هیچ کاربردی ندارد، چون وقتی قرار است مهریه تقسیط شود، پس دریافت آن زمان‌ بر است و عملاً ارزش مالی مناسبی برای زن ندارد. پس تفاوتی بین مهریه زیاد با مهریه کم وجود ندارد. همچنین اگرچه پرداخت کامل مهریه بر عهده مرد است، اما در حال حاضر ما برای تا ١١٠ سکه قانون مجازات زندان داریم. یعنی اگر مرد تمکن مالی جهت پرداخت مهریه نداشته باشد و مهریه تقسیط گردد، در صورت عدم پرداخت بالای١١٠ سکه، زندان ندارد و این‌گونه عملاً تعهدی به پرداخت مهریه ندارد”.

این وکیل دادگستری در ادامه افزود:

“متأسفانه برای مردم ما جا نیفتاده که از وکیل در مسائل حقوقی مشورت و کمک بگیرند، لذا زنی که می‌خواهد مهریه ‌اش را مطالبه کند بهتر است از طریق وکیل و مشاوره های حقوقی اقدام کند. البته من هیچ توصیه و پیشنهادی در مورد نوع و میزان مهریه ندارم؛ تنها می‌گویم، آنچه که صحیح است اتفاق بیفتد این است که از مال موجود مهریه تعیین گردد. یعنی یک دین سنگین بر گردن کسی قرار ندهیم، چون مهم این است که مهریه پرداخت شود. در گذشته نیز مرسوم بوده که از اموال موجود مهریه را تعیین می‎کردند ولیکن الان به خاطر چشم‌و‌همچشمی، مهریه‌های سنگین جایگزین مهریه ‌های قابل دریافت گشته که بار منفی غیرمتعارفی بر مرد وارد می‌کند و معضلی برای ازدواج محسوب می‌شود. مسأله دیگر در پرداخت مهریه، عندالمطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه است. عندالمطالبه یعنی به محض خوانده شدن خطبه عقد، وظیفه پرداخت مهریه بر گردن مرد قرار می‌گیرد، اما در مهریه عندالاستطاعه که مرد وظیفه پرداخت آن را دارد، تنها زمانی که توانایی پرداخت ثابت شود قابل مطالبه است.”

وی در رابطه با شروط ضمن عقد هم گفت:

 ” من گرفتن کامل حق طلاق ضمن شروط عقد برای ازدواج اول را پیشنهاد نمی ‌دهم، زیرا این امر نه عرفاً نه اخلاقاً صحیح به نظر نمی‌ آید و بهتر است موارد مهمی که برای زن مهم و تعیین کننده است، در قالب شروط ضمن عقد جای بگیرد. یعنی شروط ضمن عقد در مواری که ذهن مشکک است و به نتیجه نمی‌رسد و در روحیات فرد اثرگذار است، مناسب به نظر می ‌رسد. البته اثر اول شروط ضمن عقد بار روانی موضوع است که به طرفین تأکید می‌ کند که موضوع برای آن ها اهمیت زیادی دارد و از طرفی در تعیین شروط ضمن عقد هر کس باید به خود مراجعه کند و موارد مهم و کاربردی را تعیین و از لحاظ حقوقی در عقدنامه مطرح نماید. اگرچه قانونگذار با توجه به مشکلات و نیازها یکسری از شروط را تعیین و در عقدنامه لحاظ کرده، اما امکان تغییر آن‌ها یا افزودن شروط  دیگر در عقدنامه وجود دارد و باید یادآور شوم تنها شروط ضمن عقد ثبت شده قابل استناد می باشد.”

/انتهای متن/

 

نمایش نظرات (4)