ماست خوب است اما …

امروزه در اکثر سفره های ما ایرانیان ، ماست همراه غذا مصرف می شود و متاسفانه خانواده ها امروز مانند دیگر رسوم غلط تغذیه ای، بدون دبیر وآگاهی این ماده غذایی مفید را مصرف می کنند و کودکان خود را نیز به خوردن غلط ماست تشویق می کنند و عادت می دهند.

1

سرویس سلامت به دخت/

باید بدانید که خوردن ماست همراه با غذا توصیه نمی شود ، چرا که خلطی که با خوردن ماست همراه غذاهای پختنی مخصوصاً غذاهای گوشتی تولید می شود ، خلط سالمی نمی باشد . ماست را در قدیم همراه غذا نمی خورند ، بلکه به صورت میان وعده مصرف می شده است . داخل ماست، لبو، گردو ، کشمش ، بادام زمینی ، پسته و فندق را می ریختند و به صورت عصرانه یا چاشت به عنوان میان وعده میل می کردند .

با این کار اولاً اثر بدی که ماست خورده شده با غذا ، در تولید خلط سالم دارد از بین می رود (چرا که با یک فاصله از غذا مصرف می شود) ، ثانیاً سردی ماست نیز گرفته می شود .

ماست یک میان وعده خوب

بچه ها معمولاً ماست را خیلی دوست دارند. پس خوب است به جای دادن ماست همراه غذا به کودکان ، ماست  را به صورت میان وعده یا حتی در برخی مواقع آن را به عنوان غذا (بدون این که در کنار آن غذای پختنی دیگری مصرف شود) همراه با مقداری نان سنگک به کودک بدهید . حتی می توان با مقداری دم کرده زعفران، هم سردی ماست را بگیرید و هم آن را رنگی نمایید تا برای کودکان جذاب تر شود . آب لبوی پخته شده نیز برای زیبا کردن رنگ ماست پیشنهاد می شود .

این نکات را هم درخوردن ماست درنظر بگیرید:

– خوردن ماست با سرکه (ترشی جات) یا آبلیمو در دراز مدت باعث لک های پوستی می شود

– از آنجا که طبیعت ماست سرد است، توصیه می شود ماست با غذاهای سرد دیگر میل نشود. . بیشتر شیرازی ها  ماست و خرما را به عنوان دسر استفاده می کنند.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (1)