جمع آوری کودکان کار و خیابانی با خلاء قانونی مواجه است

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی خلاء قانونی داریم بر لزوم حمایت های قانونی از آنان تاکید کرد.

0
به گزارش به دخت به نقل از خانه ملت، جلیل مختار با بیان اینکه جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی مستلزم حمایت های قانونی مناسب است، تصریح کرد: قوانین باید متناسب با پدیده های اجتماعی جدید تصویب شود زیرا اگر از آسیب های اجتماعی نوپدید مانند کودکان کار و خیابانی غافل شویم در آینده با بحران های خطرناکی روبرو خواهیم شد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مقابله با پدیده سازمان یافته کودکان کار و خیابانی باید در دستور کار دستگاه های ذی ربط قرار گیرد، تصریح کرد: در برخی موارد مشاهده می شود کودکان سازمان یافته برای فعالیت های خاص در خیابان ها هستند بنابراین باید به گونه ای عمل کرد که سوء استفاده از این کودکان توسط افراد سودجو به حداقل برسد.

جمع آوری کودکان کار و خیابانی با خلاء قانونی مواجه است/ شرح وظایف دستگاه ها برای ساماندهی موقتی است

این نماینده مردم در مجلس دهم، بر لزوم برخورد قضایی مناسب با والدین و افراد شیادی که کودکان را مورد بهره کشی قرار می دهند تاکید کرد و ادامه داد: افزایش حضور کودکان در خیابان ها و کسب درآمد از طریق تکدی گری موضوعی است که دستگاه قضا باید به آن توجه جدی داشته و با شناسایی مافیای تکدی گری با آنها برخورد کند.

مختار با یادآوری تحقیق و پژوهش میدانی درباره کودکان کار اهواز، گفت: برخی از این کودکان درآمد بالایی را از این طریق کسب می کردند که این موضوع انگیزه های سودجویانه را در مافیا افزایش می دهد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تلاش دستگاه ها برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی به تنهایی کارساز نیست، گفت: باید فرهنگ سازی ها و میزان مشارکت مردم در این امر افزایش یابد، شهروندان باید کمک های نقدی خود را به سازمان های حمایتی واریز نمایند و تحت هیچ شرایطی به کودکان کار و خیابانی هیچ گونه وجهی داده شود زیرا قسمت عمده ای از درآمد این افراد متعلق به مافیای تکدی گری است.

مختار بر لزوم حمایت سازمان های مردم نهاد، کمیته امداد و بهزیستی از والدین نیازمند کودکان کار و خیابانی تاکید کرد وگفت: با شناسایی و حمایت های لازم از کودکان کار و والدین نیازمند آنها می توان گام اساسی در جهت ساماندهی کودکان کار و خیابانی برداشت.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم، با بیان اینکه سازمان بهزیستی می تواند متولی بحث آموزش کودکان کار و خیابانی باشد، تصریح کرد: آموزش مهارت های زندگی به کودکان کار و خیابانی به منظور کاهش آسیب به این کودکان باید در دستور کار بهزیستی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و خیابانی خلاء قانونی داریم، ادامه داد: متاسفانه شرح وظایفی که قانون در رابطه با جمع آوری و ساماندهی کودکان کار برای سازمان هایی دولتی تعریف کرده مناسب نیست و به صورت موقت است به گونه ای که در این رابطه قوانین مناسب نداریم که دستگاه ها را ملزم به جمع آوری و ساماندهی دائمی آنها کند.

مختار با یادآوری اینکه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان می تواند نقش موثری در رفع مشکلات کودکان کار و خیابانی داشته باشد،گفت: این لایحه صرفا برای دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان و مقابله با خشونت علیه آنها است بنابراین به صورت جدی تلاش خواهیم کرد اکثر مصداق هایی که به کودکان مربوط است را در آن بگنجانیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امیدواریم با تصویب این قانون بتوان وضعیت نامناسب کودکان کار و خیابانی را سامان بخشید زیرا کودکان هنوز از نظر عقلی به رشد کامل نرسیدند که بتوانند خیر و شر را تشخیص دهند بنابراین قانون بایدحمایت از آنها را عهده دار شود.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از تکدی گری کودکان اتباع بیگانه در کشور انتقاد کرد و گفت: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان باید به گونه ای کامل و بدون نقص باشد که در مورد تمامی کودکان چه داخلی و چه اتباع بیگانه شمولیت داشته باشد؛ از آنجایی که خانواده برخی از کودکان متکدی اتباع بیگانه غیرمجاز در کشور زندگی می کنند بهتر است وزارت کشور طبق قانون این افراد را شناسایی و هر چه سریع تر به کشورشان عودت دهد.

/انتهای متن/

درج نظر