زنان 80 درصد تماس‌گیرندگان با سامانه تلفنی خط ملی اعتیاد

به گفته مسؤولان مربوطه، تاکنون مسایلی مانند خدمات درمانی، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان‌مدت، تماس جهت دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف موادمخدر و یا محرک توسط خانواده و یا آشنایان آنها و همچنین آگاهی‌رسانی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و راضی‌کردن فرد مصرف‌کننده برای مراجعه به درمان، از بیشترین مسائل مطرح‌شده با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.

0

مسایلی مانند خدمات درمانی، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان مدت، تماس جهت دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف موادمخدر و یا محرک توسط خانواده و یا آشنایان آنها و همچنین آگاهی‌رسانی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و راضی کردن فرد مصرف کننده برای مراجعه به درمان از بیشترین مسائل مطرح شده با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، سامانه تلفنی خط ملی اعتیاد با شماره 09628 از اسفندماه سال 87 به همت سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با موادمخدر کار خود را آغاز کرد و هم‌اکنون در تمام روزهای هفته از ساعت 8 تا 20 پاسخگوی تماس‌گیرندگان در سراسر کشور است.

سامانه خط ملی اعتیاد به منظور پیشگیری از اعتیاد و درمان آن راه‌اندازی شده و به ارایه اطلاعات لازم به تماس‌گیرندگان و پاسخگویی به سؤالات متعدد آنها می‌پردازد. بسیاری از تماس‌گیرندگان با این سامانه کسانی هستند که در خانواده خود فرد معتاد دارند اما نحوه برخورد صحیح با او را نمی‌دانند و وظیفه خط ملی اعتیاد، راهنمایی و ارجاع آنها به مراکز موردنیاز است.

به گفته مسؤولان مربوطه، تاکنون مسایلی مانند خدمات درمانی، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان‌مدت، تماس جهت دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف موادمخدر و یا محرک توسط خانواده و یا آشنایان آنها و همچنین آگاهی‌رسانی در خصوص نحوه اطلاع‌رسانی و راضی‌کردن فرد مصرف‌کننده برای مراجعه به درمان، از بیشترین مسائل مطرح‌شده با خط ملی اعتیاد بوده‌اند.

رصد چگونگی و زمان شروع و شیوع هر یک از انواع موادمخدر و محرک مصرفی در کشور و سیاست‌گذاری صحیح مبتنی بر شواهد عینی، یکی از اهداف اصلی راه‌اندازی خط ملی اعتیاد است و در همین راستا سؤال در مورد علائم ظاهری، رنگ و بوی موادمخدر و محرک، فراوانی زیادی بین سؤالات تماس‌گیرندگان دارد. در خصوص ترامادول نیز تماس‌های زیادی با سامانه گرفته می‌شود که تماس‌گیرندگان یا مصرف‌کنندگانی هستند که خواهان آگاهی از مراکز ترک و ارجاع به مراکز درمانی هستند یا در خصوص آثار و پیامدهای مصرف ترامادول پرسش‌هایی دارند.

زنان؛ 80 درصد تماس‌گیرندگان با سامانه ملی اعتیاد
سالانه بیش از 300 هزار نفر برای دریافت مشاوره با سامانه ملی اعتیاد تماس می‌گیرند. حدود 80 درصد از تماس‌گیرندگان زن هستند که از این میان تنها 5 درصد خودشان موادمخدر مصرف می‌کنند اما 33 درصد از این تماس‌ها مربوط به همسران و 29 درصد مربوط به مادران مصرف‌کنندگان می‌شود. حدود 20 درصد از تماس‌گیرندگان با سامانه ملی اعتیاد را نیز مردان تشکیل می‌دهند که در این میان 95 درصد از آنها مصرف‌کننده هستند.

تماس‌های مرتبط با مصرف «شیشه» در صدر تماس‌های انجام‌شده با سامانه ملی اعتیاد
تماس‌های مرتبط با مصرف «شیشه» در صدر تماس‌های انجام‌شده با سامانه ملی اعتیاد قرار دارد و پس از آن تریاک و هرویین در رتبه‌های دوم و سوم تماس‌های مرتبط با این سامانه قرار می‌گیرند. البته، به گفته مجید رضازاده؛ رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور این‌که شیشه در صدر تماس‌های خط ملی اعتیاد قرار دارد، به معنای افزایش مصرف شیشه نیست بلکه به نگرانی خانواده‌ها از گرایش فرزندانشان به این ماده محرک برمی‌گردد.

در میان استان‌های کشور، استان تهران در صدر بیشترین تماس با سامانه ملی اعتیاد قرار دارد و پس از آن استان‌های چهار محال و بختیاری، مازندران، مرکزی و خراسان شمالی بیشترین تماس‌ها را با این سامانه داشته‌اند. استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و یزد نیز آمار کمترین تماس‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

کمتر شاهد فرد تک‌مصرفی هستیم
به گفته رضازاده در سال‌های اخیر تماس‌های مرتبط با الکل نیز در سامانه ملی اعتیاد رشد پیدا کرده و افرادی که خواهان معرفی مراکز درمان و ترک الکل هستند، افزایش یافته‌اند. همچنین در میان تماس‌گیرندگان، افراد چندمصرفی که ترکیبی از مواد صنعتی، سنتی و الکل را تجربه می‌کنند، زیاد هستند و کمتر شاهد فرد تک‌مصرفی هستیم.

یکی از اولویت‌های مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در سال 96 افزودن یک شیفت کاری به سامانه خط ملی اعتیاد است که در صورت اجرای این طرح، مدت زمان فعالیت این سامانه تا ساعت 12 شب افزایش پیدا می‌کند.

 
/انتهای متن/
درج نظر