لزوم اشاعه فرهنگ واسطه گری در امر ازدواج

آسیب های اجتماعی در جامعه امروزی از حد طبیعی و نرمال خارج شده و لازم است مردم به شیوه جهادی برای مقابله با این آسیب ها وارد صحنه شوند. یکی از این آسیب ها کاهش ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق است. باید سر منشأ را پیدا کرده و با آن مبارزه کنیم.

0

به گزارش به دخت به نقل از مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی، خبرنگار  شب گذشته (14 دی) اولین همایش تخصصی قرارگاه عملیاتی زنان و خانواده با موضوع “تبیین ازدواج از دیدگاه اسلام” با همکاری بنیاد فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، موسسه قرآن و عترت علی ابن موسی الرضا (ع)، کانون فرهنگی راه روشن، موسسه فرهنگی ذکری و حوزه علمیه جواد الائمه (ع) با سخنرانی حجت الاسلام غلامی و آقای دکتر بانکی پور (استاد حوزه و دانشگاه) در سالن همایش رفاه برگزار شد.

خانم حاج حاطم، هدف این همایش را مقدمه ای برای برگزاری کارگاه های تخصصی در جهت اشاعه امر وساطت در ازدواج از طریق تشکلات مردمی و مؤسسات فرهنگی و قرآنی به واسطه خیرین دانست و افزود حذف کامل واسطه گری خانواده ها باعث ناموفق بودن ازدواج و نقص انتخاب شده است.  ایشان تصریح کردند فرهنگ واسطه گری در جامعه امروز جا نیفتاده و بایستی کارگروه های وساطت، فرهنگ اعتماد و احترام به وساطت گری را توسعه دهند.

 

 

اولین سخنران جلسه، حجت الإسلام غلامی با اشاره به مداخله مجامع بین المللی در امور زنان ایران و سایر نقاط جهان گفت: مجامعی که تحت نظام سلطه هستند به راحتی مسائل را زیر پا می گذارند و به نفع خود عمل می کنند. این مجامع با بهره کشی ظالمانه از زن و استفاده ابزاری، زن را در جهت نظام سرمایه داری به یک عروسک خیمه شب بازی تبدیل کرده و قصد غربی سازی کل جامعه زنان را دارند؛ آن ها معتقدند کسانی که غربی بشوند می توانند در مسیر پیشرفت قرار بگیرند. این مجامع که خود مسبب مشکلات بسیاری هستند با این جهت گیری می خواهند مشکلات زنان را حل کنند!

وی تصریح کرد صدها تشکلات در اقصی نقاط کشور اسلامی ایران وجود دارد که می توانند مسائل اجتماعی، فرهنگی و مسائل مربوط به زنان را حل کنند. این تشکلات مردمی که ثمره حماسه های دهه اخیر هستند بعد از حماسه 9 دی متحول شدند. تشکلات در حوزه زنان که توسط خود مردم ایجاد شده بایستی تقویت شوند. مقام معظم رهبری در دیدار با مردم کرمانشاه گفتند” هر جا که امور را به مردم واگذار کردیم پیروز شدیم مثل انقلاب، جنگ و… ” مردم ایران شایستگی دفاع از مرزهای فرهنگی را دارند و باید در جهت متحول کردن امور فرهنگی بکوشند. آسیب های اجتماعی در جامعه امروزی از حد طبیعی و نرمال خارج شده و لازم است مردم به شیوه جهادی برای مقابله با این آسیب ها وارد صحنه شوند. یکی از این آسیب ها کاهش ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق است. باید سر منشأ را پیدا کرده و با آن مبارزه کنیم. ایشان در ادامه سرمنشأ این آسیب ها را اجرای مدل های نامتوازن توسعه، کوتاهی و سیاست های غلط در بعضی زمینه ها، به انزوا کشاندن سبک زندگی اسلامی و اشاعه سبک زندگی غربی دانست و گفت فاصله گرفتن از اسلام حقیقی، آلوده شدن به آسیب های اجتماعی بیشتری را در پی دارد. پس راه حقیقی مبارزه با این چند منشأ است تا شاهد افزایش ازدواج و کاهش طلاق باشیم. در طلاق عوامل بسیاری از جمله اعتیاد، بیکاری و… دخیل هستند ولی عامل فرهنگی در رأس عوامل است. اگر آموزش فرهنگی درست انجام شود جلوی طلاق های پوچ گرفته می شود. ما طرفدار گسترش ازدواج عقلانی، آگاهانه و پایدار هستیم. باید بین دختران و پسران جامعه ارتباطی ایجاد شود تا ازدواج شکل بگیرد و این امر از طریق گسترش، تقویت مؤسسات و تشکلات مردمی مجاز، مورد اعتماد و امین محقق می شود.

در ادامه همایش دکتر بانکی پور، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان از بیداری و آگاهی آحاد جامعه از مسائل و مشکلات ازدواج ابراز خرسندی کرد و اذعان داشت مسئله ازدواج، مسئله نگران کننده ای است و باید جامعه به طور جدی و کاربردی با این مسئله برخورد کند. وی گفت  مشکل ازدواج درباره پسرانی که سن آن ها بالا رفته ایجاد وسواس فکری در انتخاب، خو کردن به زندگی مجردی، مشاهده زندگی ناموفق در اطرافیان و درباره دختران سن بالا علاوه بر موارد ذکر شده مقایسه خواستگارهای حال با خواستگارهای قبلی است. معیارها و ملاک های ازدواج زیاد شده است؛ این معیارها بیشتر در بعد اجتماعی مطرح است و ضابطه علمی، عقلانی و شرعی ندارد. یکی از راه کارهای افزایش ازدواج، حذف و اضافه منطقی معیارهای ازدواج و مبارزه با باورهای غلط است.

وی ادامه داد: پیامبر (ص) تابو شکن بزرگی بود که در ازدواج تابوشکنی کردند. اولین تابو، تابو سن شناسنامه ای بود. صاحب نظران بسیاری در این عرصه گفتند در ازدواج لزومی ندارد سن عقلانی، فیزیولوژیکی مطابق با سن شناسنامه ای باشد و ما این را در تابو شکنی حضرت رسول (ص) در ازدواج با حضرت خدیجه (س) می بینیم. پیامبر (ص) ازحضرت خدیجه کوچک تر بودند؛ سن عقلی ایشان در مقایسه با سن شناسنامه ای بزرگتر بود. هم چنین سن فیزیولوژیکی و ظاهر حضرت خدیجه مطابق با سن شناسنامه ای نبود. پس اگر الگوی ما حضرت محمد (ص) هست باید تابوشکنی کنیم و در پسران سن عقلی و در دختران سن ظاهری را ملاک قرار دهیم. دیگر تابوشکنی پیامبر (ص) این است که اسناد تاریخی نشان می دهد که حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر دو ازدواج داشتند. آیه 5 سوره تحریم ویژگی های همسران خوب را این گونه برشمرده: همسرانی مسلمان، با ایمان، فرمان بردار، توبه کننده، عبادت کننده، روزه دار، بیوه یا دوشیزه. این آیه قرآن و  هم چنین ازدواج پیامبر ص نشان می دهد که بین دوشیزه و بیوه فرقی نیست. پیامبر ص اسوه حسنه ای هستند برای مبارزه با باورهای غلط در جهت ترویج ازدواج.

/انتهای متن/

درج نظر