آرایش و خودآرایی، هنری که هر زنی باید بداند

آرایش کردن هنریست که هرخانمی بلد باشد، هم به درد خودش می خورد و هم می تواند با آن کسب درآمد کند، به شرط این که خوب و حرفه ای یاد بگیرد و با مشتری خوش اخلاق باشد. این حرف خانم آرایشگریست که با به دخت در مورد حرفه اش صحبت کرده است.

0

 نعیمه ی مالمیر یک آرایشگر خبره و کاربلد است، متولد سال 1347  و اهل کرمانشاه. او ازدواج کرده و در حال حاضر پنج فرزند دارد و در تهران ساکن است. در مورد آرایشگری و جاذبه ها و فایده های آن حرف هایی شنیدنی دارد.

 

خانم مالمیر تا به حال سراغ چه هنرهایی رفته اید؟

  • من چون در سن پایین ازدواج کرده ام بعد از ازدواج به سراغ یادگیری هنر رفتم. اولین هنری که به سراغش رفتم خیاطی بود، که تا جایی که احتیاجات دوخت و دوز خانه را رفع کند، ادامه دادم و بعد از آن هم هر هنری راکه فکر می کردم به درد زندگی ام می خورد، دنبال کردم.

البته بعضی هنر ها را که علاقه ی بیشتری به آن داشتم به صورت تخصصی تر ادامه دادم و چون کارهای خانه و رسیدگی به بچه هایم برایم اولویت بیشتری داشت، سرعت پیشرفتم کمی پایین تر از کسانی بود که مجرد بودند ولی من کوتاه نیامدم و هر هنری را که فکر می کردم در آن می توانم به جایی برسم دنبال کردم.

 

معتقدم دختران جوان نبایند زندگی شان را به بطالت بگذرانند و برای هر کاری، از جمله آرایش، با مراجعه به این و آن، هزینه های اضافی پرداخت کنند.

 

از چه زمانی به سراغ آرایشگری رفتید؟

  • من از زمانی که ازدواج کردم به خاطر علاقه ی شخصی ام به هنر آرایشگری خودم مدام در پی یادگیری این هنربودم و خوب آن اوایل این مساله باعث می شد که دیگر نیازی به آرایشگاه رفتن و مراجعه به آرایشگر نداشته باشم و این خودش از نظر اقتصادی برایم بسیار بصرفه بود، اما به صورت تخصصی ده سال پیش برای دیدن دوره های تخصصی آرایشگری اقدام کردم.الان هنرجو هم دارم.

 

به نظرتان استقبال هنرجویان خانم از این هنر چقدر است؟

  • این هنر به خاطر ارتباط تنگاتنگی که با زیبایی دارد، بسیار مورد توجه زنان و دختران جوان است، مخصوصا که بیشتر خانم ها مایل هستند اصول خودآرایی را یاد بگیرند و در این مساله خودکفا بشوند و مدام برای هر مهمانی یا عروسی هزینه های سنگین تقبل نکنند.

من خودم معتقدم که دختران جوان نبایند زندگی شان را به بطالت بگذرانند و برای کارها وهنرهای مورد نیازشان مدام به بقیه افراد مراجعه کنند و هزینه های اضافی پرداخت کنند. به نظر من هنر آرایشگری و خودآرایی هنری است که هر زنی باید تا حدودی با آن آشنا باشد و برایش وقت بگذارد چون این هنر با حفظ جذابیت زن در حریم خانواده هم ارتباط مستقیم دارد.

 

هنر آرایشگری و خودآرایی هنریست که هر زنی باید تا حدودی با آن آشنا باشد و برایش وقت بگذارد. چون این هنر با حفظ جذابیت زن در حریم خانواده ارتباط مستقیم دارد.

 

بعضی هنرها ممکن است زمانی مد شود و بعد از مد بیفتد. به نظر شما هنر آرایشگری شامل این قضیه می شود؟

  • ببینید امکان دارد که در طول زمان میزان و نوع توجه به آرایش در هر نسلی متفاوت باشد. برای مثال در برهه ای از زمان آرایش خیلی بین دختر خانم های جوان مد نبود. در آن زمان بیشترین آرایش یک دختر شامل رسیدگی ساده به موهایش می شد؛ در آن زمان حتی اصلاح صورت را خیلی مناسب دختران جوان نمی دانستند، ولی در حال حاضر اینطور نیست. آرایش به نوعی برای تمام خانم ها در قشرها و سن های مختلف جا افتاده است.

به نظر من اگر هر کسی بداند کجا و چقدر باید آرایش کند این هنر، هنر بسیار کاربردی و ارزشمندی است که می تواند برای یک خانم جوان بسیار مفید واقع شود. در مورد مد شدن و از مد افتادن هم باید بگویم که اگر با دید یک ارزش برای حفظ طراوت زندگی مشترک و زنده ماندن حس زیبایی در زنان به آن نگاه کنیم، این هنر هرگز بین زنان جوان از مد نمی افتد.

 

هنرجویانی که برای یادگیری این هنر سراغ شما می آیند، بیشتر برای خودآرایی به شما مراجعه می کنند یا برای داشتن حرفه و استقلال مالی؟

  • از هر دو قشر من مراجعه کننده دارم، ولی به خاطر توجه زیادی که در حال حاضر نسبت به آرایش در جامعه ی ما بوجود آمده است، به نوعی بازار این هنر داغ شده و به خاطر همین هم خیلی ها به امید اینکه بتوانند از این طریق به استقلال مالی برسند، به سراغ یادگیری تخصصی این هنر می آیند.

البته اگر این دسته کار را درست و تخصصی یاد بگیرند و اخلاق خوبی با مشتری های شان داشته باشند، حتما در کسب درآمد هم موفق می شوند.

 

به نظر من اگر هر کسی بداند کجا و چقدر باید آرایش کند، این هنربسیار کاربردی و ارزشمند می شود.

 

محیط یادگیری این هنر از نظر اخلاقی برای خانم های جوان چگونه است؟

  • به نظر من اصل تاثیر را محیط بر انسان نمی گذارد، بلکه انسان است که می تواند محیط را تحت تاثیر قرار بدهد، یعنی کسی، حالا فرق نمی کند که دختر جوان باشد یا خانم سن و سال دار، تا موقعی که نخواهد بقیه نمی توانند بر او اثر بگذارند و او را وارد راهی کنند که او نمی خواهد. در مورد آرایشگری هم همین طور است، کسانی که علاقمند به یادگیری هستند می توانند با کمی تحقیق و رفتن به آموزشگاه های تحت نظارت و مطمئن، با خیال راحت این هنر را دنبال کنند و در آن به موفقیت برسند.

 

به نظر شما هزینه ی تهیه ی وسایل و یادگیری این هنر چقدر است؟

  • این هنر بیشتر از اینکه وابسته به وسیله باشد، نیازمند ذوق و سلیقه است. البته مسلم است که وسایل خوب هم در جلوه ی کار تاثیر زیادی دارد، منتها وسیله، مخصوصا اگر جنس متوسط باشد، خرج چندانی ندارد؛ آن خرجی که بیشتر به حساب می آید، خرج کلاس و آموزش دیدن پیش استاد خبره است که اصول آرایشگری را به خوبی به هنرجویش یاد بدهد. به نظر من اگر هنرجویی لِم اصلی کار را یاد بگیرد، بعدش دیگر با هر وسیله ای بهترین کارها را ارائه می دهد.

 

هنر آرایشگری بیشتر از اینکه وابسته به وسیله باشد، نیازمند ذوق و سلیقه است و مهم آموزش دیدن پیش استاد خبره است که اصول آرایشگری را به خوبی به هنرجو یاد بدهد.

 

شما به عنوان یک آرایشگر چقدر از درآمدتان راضی هستید؟

  • شکر خدا راضیم، منتها این اواخر چون در کنار کارهای خانه و آرایشگری، درس هم می خوانم، خیلی نمی توانم روی کارم تمرکز کنم. به هر حال وقتی را هم که برای خانواده باید در نظر گرفت، برای من خیلی مهم است ولی با سبک شدن بعضی کارهای دیگرم امیدوارم دوباره بتوانم به روال سابقم برگردم و کارم را بیشتر توسعه دهم.

 

البته در کار آرایشگری روابط اجتماعی بسیار مهم است؛ اگر خانم آرایشگر بتواند با اخلاق خوب، اعتماد و رضایت مشتری هایش را جلب کند، می تواند درآمد خوبی داشته باشد.

 

به نظر شما یک خانم با شغل آرایشگری می تواند به استقلال مالی برسد؟

  • بله مسلم است، منتها اوایل کارش نباید توقع داشته باشد که درآمد بالایی داشته باشد، ولی بعد از مدتی در صورتی که کیفیت کارش خوب باشد و منصفانه با مشتری هایش برخورد کند، می تواند درآمد خیلی خوبی از این حرفه داشته باشد.

البته در کار آرایشگری روابط اجتماعی بسیار مهم است، اگر خانم آرایشگر بتواند با اخلاق خوب، اعتماد و رضایت مشتری هایش را جلب کند، همان مشتری ها برایش مشتری های دیگری می آورند و وضعیت مالی اش هم کم کم خوب می شود.  

ادامه دارد…

/انتهای متن/

درج نظر