اجلاس بزرگداشت ” مریم الگوی قرآنی” در تهران برگزارشد

اولین اجلاس بزرگداشت حضرت مریم با شرکت نمایندگانی از کلیسای آشوری و تنی چند از کلیمیان ایرانی  در فرهنگسرای امام خمینی(ره) برگزار شد.

0

مهناز فولادوند/

 اجلاس ” مریم الگوی قرآنی”  به مناسبت هشتم سپتامبر روز میلاد حضرت مریم(س) به همت کانون فرهنگی بانو امین و اتحادیه بین المللی زنلان پیرو اردیان توحیدی برپا شد.

 

مقام حضرت مریم در قرآن

 در آغازاین اجلاس آیت الله حائری شیرازی طی سخنانی به تبیین نگاه قرآن به جایگاه زنان از جمله مقام حضرت مریم پرداخت و با اشاره به نقش مهم همسر جناب عمران که فرزندش را برای خدمت در معبد نذر کرده بود، تاکید کرد که از نظر قرآن دختر مقامی والا دارد؛ چرا که کمتر کسی از اولیاء خدا بوده که برایش از بهشت مائده بیاید و این در مورد حضرت مریم پیش آمده است. قرآن به ایشان اطلاق سیدة نساء العالمین  در زمان خودشان کرده است. وحتی به دعای ایشان است که به حضرت زکریا که فاقد فرزند بود، در سنین کهولت یحیی عطا شد.

سپس رمزی گرمو اسقف کلیسای آشوری در مورد مقام والای حضرت مریم نزد مسیحیان سخن گفت و تاکید کرد که مناقب حضرت مریم  در کتب عهد قدیم و عهد جدید آمده؛ البته در کتاب عهد قدیم نام حضرت مریم قید نشده و فقط به اشاره از ایشان یاد شده است.

سپس ماری یونانی عضو اتحادیه آشوریان ایران ضمن تشکر از دست اندرکاران این همایش خاطر نشان کرد: ما افتخار می کنیم که درکشور مسلمانی زندگی می کنیم که برای حضرت مریم جشن میلاد می گیرند در حالی که قاعدتا می بایستی  ما برگزار کننده این مراسم می بودیم.

 وی اضافه کرد: ما در طول سال چهارعید داریم که درآنها با آداب و مراسمی خاص جایگاه حضرت مریم را گرامی می داریم  که این عید یکی از آنهاست.

1

دختران ابراهیمی

سخنران بعدی هاجرحسینی زن امریکایی الاصل مسلمانی بود که سالها پیش از دین کاتولیک به اسلام روی آورده است. وی در سخنانش بر این نکته تاکید کرد که حضرت مریم کسی بود که از دنیای مادی اطرافش برید و به سوی خدا هجرت کرد و خداوند هم به او حضرت عیسی را عطا فرمود.

 وی در بخشی از سخنانش گفت: ما در دانشگاه جرج تاون واشنگتن گروهی ایجاد کرده ایم با عنوان “دختران ابراهیمی” که از دختران پیرو سه دین توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام تشکیل شده است و هدفش رساندن پیام الهی توحید به همه مردم دنیاست.

خانم دکتر لاویان از زنان کلیمی در بخش بعدی این همایش به شعرخوانی در مورد حضرت مریم، حضرت فاطمه و حضرت آسیه پرداخت.

 

وحدت موحدان عالم

 در خاتمه همایش معصومه طاهری دبیر اجلاس ضمن تقدیر و سپاسگرازی از شرکت کنندگان اظهار داشت:

از نظر ما نه داعش نماینده مسلمان هاست، نه صهیونیسم نماینده یهودیان و نه سران فاسد و جنایتکار غربی نماینده مسیحیان.  مقصد ما این است که با برپایی این همایش وحدتی بین پیروان ادیان ابراهیمی بر اساس مقدسات مشترک و قال قبول میان این ادیان ایجاد کنیم.

پیام اختتامیه اجلاس بوسیله حجت الاسلام قائم مقامی قرائت شد که درآن اظهار امیدواری شد که جهان بسویی برود که درآینده ای نه چندان دور موحدان و مومنان عالم  نهایتا به آن وحدتی دست یابند که قراراست عیسای مسیح(ع) در معیت حضرت مهدی موعود(عج) ایجاد کنند.

در این اجلاس شخصیت هایی چون لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی،  معصومه فرزانه مشاوراوقاف وامور خیریه و ایران رکن آبادی از مجمع جهانی اهل بیت شرکت داشتند.

/انتهای متن/

درج نظر