كمك هاى مالى دشمنان به نتیجه نمی رسد

در روزهای آخر میهمانی خداییم . بر سفره قرآن این بار از تفسیر این آیه بهره بگیریم.

0

سرویس فرهنگی به دخت/

سوره الأنفال (8): آيه 37

لِيَمِيزَاللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَ يَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَهُ عَلى‏ بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَهُ فِي جَهَنَّمَ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ

ترجمه:

(اينهاهمه) به خاطرآن است كه خداوند (مى‏خواهد) ناپاك  را از  پاك  جدا  سازد و  ناپاك ها را روى هم  بگذارد  و  متراكم  سازد و  يكجا  در  دوزخ قرار  دهد  و اينها هستند زيانكاران.

تفسير:

شان نزول آيه هرچه باشد،  مفهوم آيه  يك  مفهوم  جامع است  كه تمام كمك هاى  مالى دشمنان حق  و عدالت را  براى  پيشرفت  مقاصد شوم شان  دربرمى‏گيرد.

نخست مى‏گويد:” كافران و دشمنان  حق اموال شان را انفاق مى‏كنند تا مردم را از راه خدا  بازدارند.”

(إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ)

 اما اين  صرف اموال  هيچ گاه  پيروزى  براى آنها  نمى‏آفريند. به زودى اين اموال را انفاق  مى‏كنند ، اما سرانجام  مايه حسرت  و اندوه شان خواهد بود.” (فَسَيُنْفِقُونَهاثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً)

” سپس مغلوب طرفداران حق مى‏شوند”

 (ثُمَّ يُغْلَبُونَ)

نه تنها در زندگى اين  جهان  گرفتار حسرت  و شكست  مى‏شوند، بلكه در سراى ديگر اين” كافران دسته جمعى به سوى دوزخ مى‏روند.”

(وَالَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ)

در اينجا به چند نكته بايد توجه داشت:

1-     از اين آيه استفاده مى‏شود كه آنها حتى قبل ازشكست خوردن متوجه بيهودگى كار خود مى‏شوند و چون نتيجه كافى در برابر اموالى كه صرف كرده‏اند نمى‏بينند، گرفتار رنج و اندوه مى‏گردند، واين يكى از مجازات‏هاى آنها در دنياست.

مجازات ديگرشان شكست برنامه‏هاي شان است، زيرا افراد زرخريد و مزدور و آنها كه به عشق مال و ثروت نبرد مى‏كنند، هرگز نمى‏توانند در برابر افراد باايمانى كه به خاطر هدف مقدسى مى‏جنگند، بايستند.

حوادث دنياى معاصر ما نيز بارها نشان داده كه دولت هاى نيرومند كه سربازان شان را با پول و وسائل شهوت تشويق به جنگ مى‏كردند، در برابر ملت‏هاى كوچكى كه از روى ايمان مى‏جنگيدند، به رسوايى مغلوب شدند.

علاوه براين دو مجازات دنيا، مجازات سومى نيز در جهان ديگر در پيش دارند كه همان گرفتارى آتش خشم و غضب الهى است.

2 –آن چه در آيه فوق آمده در جهان امروز ما نيز نمونه‏هاى فراوانى دارد، نيروهاى اهريمنى استعمار، وطرفداران ظلم و فساد و ستمگرى، وحاميان مذاهب خرافى و باطل، سرمايه‏هاى كلانى براى پيشبرد اهداف شان و بازداشتن انسان‏ها از راه حق به اشكال مختلفى مصرف مى‏كنند، گاهى در لباس مزدوران جنگى، و زمانى درشكل كمك‏هاى ظاهرا انسانى، مانند ساختن بيمارستان ها و درمانگاه ها، و زمان ديگرى به شكل كمك‏هاى فرهنگى و مانند آن، اما ماهيت و هدف نهايى همه يكى است و آن توسعه استعمار و ظلم و ستم است و اگر مؤمنان راستين همانند مجاهدان بدر صفوف متشكل و پرمقاومتى داشته باشند، مى‏توانند همه اين نقشه‏ها را نقش برآب كنند و حسرت اين سرمايه‏ها را به دل شان بگذارند، و سرانجام جمع شان رابه دوزخ بفرستند!

پس از آن كه درآيه گذشته سه نتيجه شوم انفاق هاى مالى دشمنان حق بازگو شد، درآيه بعد مى‏فرمايد: اين حسرت و شكست وبدبختى” براى آن است كه خداوند مى‏خواهد ناپاك را از پاك دراين جهان و جهان ديگر جدا سازد.”

(لِيَمِيزَاللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ)

اين يك سنت الهى است كه براى هميشه ” پاك” و ” ناپاك”، ” مخلص” و  ” رياكار”، ” مجاهدراستين” و” دروغين”، ” كارهاى الهى” و” شيطانى”، ” برنامه‏هاى انسانى” و” ضدانسانى” ناشناخته نمى‏مانند، بلكه سرانجام صفوف از يكديگر مشخص مى‏گردد، وحق جلوه خود را نشان خواهدداد، و البته اين درصورتى است كه طرفدارانش همانند مسلمانان راستين ” بدر” از آگاهى و فداكارى كافى برخوردار باشند.

سپس اضافه مى‏كند:

“خداوند ناپاك ها را به يكديگر ضميمه مى‏كند و همه را متراكم مى‏سازد و در جهنم قرار مى‏دهد.”

(وَيَجْعَلَ الْخَبِيثَ بَعْضَه عَلى ‏بَعْض فَيَرْكُمَهُ جَمِيعاً فَيَجْعَلَه فِي جَهَنَّمَ).

خبيث و ناپاك از هر گروه و در هر شكل و لباس سرانجام شكل واحدى خواهندداشت، وپايان كار همه آنها زيان و خسران خواهدبود، چنانكه قرآن مى‏گويد:” آنها زيانكارانند”

 (أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ)

تفسيرنمونه،ج‏7،ص: 159

 /انتهای متن/

درج نظر