زنان در بیست و یکمین نمایشگاه قرآن

در ماه رمضان امسال، نمایشگاه قرآن پذیرای بسیاری از قرآن‌دوستان و حقیقت‌جویان بود. در این بین حضور زنان به عنوان بازدیدکننده و فعالان در نمایشگاه بسیار مشهود بود. در ادامه گزارشی از فعالیت آنان را با هم می‌خوانیم:

0

سرویس اجتماعی به دخت؛ سودابه قیصری/

حجاب و عفاف

بخش‌ حجاب و عفاف به طور خاص به حوزه پوشش‌های اسلامی زنان تلق دارد. در این بخش که در زیرزمین شبستان دایر گردیده است, در 38 غرفه انواع چادر ، پارچه‌های چادری، دوخت رایگان چادر ساده و دانشجویی، چادر احرام و متعلقات حج، چادر تکلیف، انواع پوشش‌های حجاب و آموزش بستن شال و روسری ب رعایت حجاب کامل عرضه می‌شود. در این بخش، جُنگ خوش‌حجابی و طراحی غرفه‌ای برای سنجش ذهنیت کودکان نسبت به حجاب، قرآن و نماز نیز طراحی شده است.

 هم‌چنین نشست‌هایی با مو ضوع حجاب در طول نمایشگاه برگزار شده است که بخشی از آنان به قرار زیر است:

در نشست آسیب‌های خانواده در عصر غیبت و جایگاه قرآن در رفع آن، خانم معین‌الاسلام؛ مدرس حوزه عملیه با بیان اینکه خانواده و حفظ آن در عصر غیبت یکی از مهم‌ترین وظایف زن منتظر است، گفت: «ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که به تعبیر بزرگان، عصرآخر الزمان است. در این دوره، عصر جنگ علیه خانواده است. تلاش‌های صهیونیستی برای از هم پاشیدن خانواده، از مدت‌ها قبل شروع شده است.

تافلر در کتاب موج سوم نقشه براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران را طرح‌ریزی می‌کند. او می‌گوید اگر بخواهیم ایران را به جایی برسانیم که جوانانش از گناه احساس ناراحتی نداشته باشند، باید خانواده را در ایران از بین ببریم. در صورتی‌که خانواده از بین برود، ارزش‌های دیگر از بین می‌رود و هیچ‌کسی در خانواده تعهدی به ارزش‌ها و آداب خانواده ندارد. این دوره تلاش می‌کنند زن را به بیرون از خانوده بکشانند و او را دچار فرد گرایی کنند. هم‌چنین با ترویج لذت و شهوت‌گرایی مرد را نیز به بیرون از خانه می‌کشانند.»

 وی در پایان نشست با اشاره به وظیفه زن منتظر بیان داشت: «در روایات ما آمده است که برای زنی که کوچکترین قدمی برای رضایت همسر خود و گرم نگه‌داشتن محیط خانه بردارد، ثواب بسیار زیادی ذکر شده است. ما در این دوران باید سعی کنیم تمام برنامه‌های خود را به صورت خانوادگی انجام دهیم و منزل خود را تبدیل به پایگاه ولایت کنیم تا آموزه‌های دینی برای کودکان از درون خانه شکل بگیرد.»

وی با تاکید بر کانونی‌بودن حریم خانه در تعاملات اجتماعی و تربیتی فرزندان اذعان داشت: «در قدیم رسم بر این بود که مجالس روضه‌های هفتگی و ماهانه در خانه‌ها برگزار می‌شد و کودکان با صدای تلاوت قرآن و اذان پدر از خواب بیدار می‌شدند. برای تربیت فرزندان صحیح باید خانه را محل ورود فرشته‌ها کنیم که تلاوت قرآن کریم، اطعام به فقرا، نماز شب، زیاد استعفار کردن سبب گشایش روزی و نزول ملائک در خانواده می‌شوند و از سوی دیگر، پرداختن به گناه، مال حرام و نامشروع، موسیقی‌های حرام، ماهواره و… باعث ورود شیطان و گناه به درون خانواده می‌شود.»

هم‌چنین در نشستی دیگر، خانم طاهره همیز، استاد و مشاور دانشگاه، فارغ التحصیل رشته فقه و حقوق در سلسله جلسات سبک زندگی قرآنی در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به موضوع نهادینه سازی حجاب واجب قرآنی در جامعه پرداخت و با اشاره به وجود کشمکش‌های فراوان در طول تاریخ بر سر مسئله حجاب افزود: «لزوم وجود و وجوب حجاب همواره مورد مناقشه همه انسان‌ها در سراسر دنیا بوده است که حتی این کشمکش‌ها و حساسیت آن به واژه سازی شهید حجاب نیز ختم شد.» خانم همیز در ادامه این نشست به بیان تعریف جامعی از حجاب پرداخت و گفت: حجاب یعنی حائل بین تو و نامحرم و این فقط محدود به پارچه، نگاه و گفتار نیست. بین دو نامحرم در فضای بیرونی حائلی عفیف درست کنید تا بتوانند به مقاماتی برسند که محبوب خدا باشند و به کارهای اجتماعی و انسانی خودشان هم برسند. هر کسی که تنها درباره‌ی پارچه، رنگ و… بحث می کند و روی ریزه‌کاری‌ها دست می‌گذارد، اصلاً نمی‌فهمد اسلام چه می‌خواهد. مقصد اسلام رشد جامعه‌ی جهانی و تخلق به اخلاق‌الله است.»

ره‌یافتگان

بخش دیگر نمایشگاه که با دوره‌های قبل تفاوت بسیار دارد، بخش ره‌یافتگان است؛ در این غرفه تازه مسلمانان از تجربه تغییر دین خود می‌گویند. در شب‌های گذشته بیشتر مهمانان را زنان تشکیل دادند که از قاره‌های مختلف و از مذاهب گوناگون به اسلام مشرف شدند. همه این افرا د با مطالعه و پرسش در باره هستی و غایت زندگی اسان، اسلام را شناخته و به مذهبی تشیع گرویده بودند.

خانم ستسو سوگی متو، درباره حجاب و ضرورت ان در جامعه معتقد است: «حجاب برای سلامت جامعه و خانواده لازم است امروز اگر بنیاد خانواده در اروپا و آمریکا سست است و اغلب جدایی‌ها و طلاق زوجین در غرب به خاطر ولنگاری و نبود حجاب است؛ روابط آزاد جنسی برای خانواده امنیت ایجاد نمی‌کند در حالی که حجاب یک حفاظ امنیتی برای زن و خانواده است.»

خانم آنا جوانا مالو دوروتو که در سابق یک مسیحی کاتولیک بود و در ایتالیا زندگی می‌کند درباره حجاب گفت:«وقتی کسی در کشور غیر مسلمان و غربی محجبه می‌شود، تفاوت خود با دیگران را رسما اعلام می‌کند. حجاب برای خانم‌ها یک ایثار است و رعایت آن نیاز به درک بالا دارد. حجاب برای من تنها یک انتخاب مذهبی و ایدئولوژی نیست بلکه موضعی سیاسی است تا بگویم من ابزار نیستم. حجاب برای من پرچم مبارزه است، مبارزه با نگاه ابزاری به زن؛ زن یک موجود محترم است و به خاطر شخصیت و انسانیتش باید به او ارزش گذاشت و محترم شمرد.»

خانم اتسکو هوشیمو، که در خانواده‌ای بودایی- مسیحی رشد یافته بود، جذابیت دین اسلام را یکتاپرستی می‌داند:« در دین مسیحیت نیز یکتاپرستی وجود دارد اما با چیزهای دیگر در هم آمیخته است؛ با اینکه برخی نکات در مسیحیت را قبول داشتم اما دین کاملی برایم نبود.»

سبک زندگی قرآنی

در بخش سبک زندگی قرآنی نیز، غرفه‌ای برای خواهران جهادگر اختصاص یافته است. در این بخش دانشجویان که در فعالیت‌های جهادی خود به روستاهای دور افتاده می‌روند، به تشریح و تبلیغ فعالیت‌های خود می‌پردازند. به گفته مسئول این غرفه، برادران جهادگر به ساخت مدرسه و مسجد اقدام می‌کنند و خواهران جهادگر به حوزه آموزش، بهداشت و تبلیغ می‌پردازند. بسیاری از افراد که هر ساله در این طرح شرکت می‌کنند، از بانیان و همراهان همیشگی این طرح‌ها هستند.

قرآن باوران فاطمی

 غرفه قرآن باوران فاطمی با بازخوانی مقام زن در تاریخ و با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر این که زن در متن تاریخ و نه در حاشیه ان قرار دارد، به فعالیت زنانی که به واسطه زنانگی و زندگی به شیوه اسلامی توانستند مقاومت کنند و جزو زنان برجسته شوند، پرداخته است. در گفتگویی که با مسئول غرفه داشتیم، خانم فاطمه با اشاره به این‌که جهاد و زنان، موضوع محوری این بخش است ، اذغان داشت که در همین راستا 30 پوستر در ارتباط با چهار گروه زنان جهادی شامل همسران شهید، مادران شهید، زنان شهیده و زنان امدادگر در این بخش برای بازدیدکنندگان به نمایش درآمده است. برپایی میز گفت‌و‌گو با موضوعاتی همچون جایگاه زن، جهاد و حجاب و میز جایزه برای تشویق دختران محجبه از دیگر برنامه‌های این بخش است. همچنین در طول برگزاری نمایشگاه سه نماهنگ مستند با موضوع «زنان عرصه جهاد» در محل این بخش به نمایش درمی‌آید. تقدیر و اهدای جوایز به دختران خوش حجاب و برگزرای مسابقه از فعالیت‌های جانبی این بخش محسوب می‌شود.

رونمایی از کتاب زمانی برای زن بودن با موضوع جهاد و زنان درباره 80 زن حوزه‌های مختلف جهادی و در طیف‌های چهارگانه همسران شهید، مادران شهید، زنان شهیده و زنان امدادگر از دیگر برنامه‌های این بخش در بیست و یکمین نمایشگاه قرآن کریم به شمار می‌رود.

مشاوره قرآنی

 بخش دیگر که حضور زنان در ان چشم‌گیر است، بخش مشاوره قرآنی است که با استفاده از زنان متخصص و محجبه به ارائه رایگان مشاوره‌های مختلف، خانوادگی، ازدواج، تحصیلی، سبک زندگی اسلامی، تربیت و … می‌پردازند.

 

زنان بازدیدکننده

اما حضور زنان به عنوان بازدیدکنندگان در چند بخش بیش از سایر بخش‌ها دیده می‌شود: نمایشگاه حجاب و عفاف، بخش ره‌یافتگان در ساعت 11، غرفه سراب و حقیقت، مشاوره قرآنی و سفره عقد آسمانی؛ اغلب این زنان جوان و به دنبال یافتن چرا در زندگی‌شان هستند. در گفتگو با یکی از زنانی که در بخش ره‌یافتگان بی‌صبرانه منتظر شروع جلسه بود، به سختی تغییر مذهب اشاره کرد و گفت:« ما در جامعه‌ای اسلامی بزرگ شدیم و از ابتدا با این شیوه پوشش آشنا بودیم اما کسی که در دل غرب زندگی می‌کند، گذشتن از همه آزادی‌های بی حد و حصر کار ساده‌ای نیست. باید ایمانی قوی و دلی پاک داشت.»

 

حفظ  تلفنی  قرآن کریم 

غرفه  حفظ  تلفنی  قرآن کریم  نیز یکی از بخش‌های بیست و یکمین نمایشگاه  قران کریم است که  به همت  زنان   فعال در این حوزه  اداره می‌شود.

حوزه‌های  علمی  خواهران  

 یکی  از بخش‌های  جالب و مهم در سالن  شبستان به   مرکز  مدیریت   حوزه‌های  علمی  خواهران   اختصاص  دارد که  به  بازنمایی فعالیت‌هایشان   در   حوزه‌های  علمیه   پرداخته‌اند. دوره‌های  تربیت مربی  تدبر   هوشمند  قرآن   کریم،  طرح زمزمه  قرانی  و … از طرح‌های  که در  این سال‌ها  در  مدارس  حوزه علمیه خواهران  اجرا  شده است.

 یکی  دیگر  از  نهادهای مردم نهاد  توسط  زنان  و در  حوزه  زنان   فعالیت دارند، سازمان   زنان   انقلاب  اسلامی  است.  این  سازمان  به مدیریت   خانم نوبخت فعالیت خود را از سال  1390 در  زمینه   گسترش  و تقویت   مشارکت عالمانه زنان در  تبلیغ  و ترویج   دین اسلام آغاز  کرد. در این  بخش این گروه  به معرفی  فعالیت‌های  خود   و جذب  نیروی  فعال  و مربی   می‌پردازند.

ورزش و آیین جوانمردی

زنان اغلب به همراه فرزندان خود و به صورت گروهی با اقوام در نمایشگاه شرکت می‌کند و تلاش دارند اعجاز قرآن را به فرزندانشان منتقل کنند. بخش ورزش و آیین جوانمردی که با برگزاری نشست‌ها به شیوه رفتار جوانمردانه و کمال‌جویانه در ورزش می‌پردازد، هر شب میزبان مادران و فرزندانشان اعم از دختر و پسر برای آشنایی با چهره‌های ورزشی است.

/انتهای متن/

درج نظر