لیزر چیست؟

این روزها لیزربه عنوان درمان بعضی از بیماری ها و برای ایجاد زیبایی تبلیغ و از سوی کسانی که این روش را برای کسب زیبایی انتخاب کرده ا ند تبلیغ یا توصیه می شود. به راستی لیزر چیست؟ آیا لیزر می تواند معجزه کند و زیبایی را در این حدی که شاهد تبلیغات آن هستیم به ارمغان بیاورد؟ اگر شما تصمیم به لیزر دارید پیشنهاد می کنیم اول این مطلب را بخوانید.

2

سرویس سلامت به دخت/

حدود 15 سال است که لیزر وارد علم پزشکی شده و در این مدت کاربردهای زیادی پیدا کرده و موجب پیشرفت های زیادی در پزشکی شده است. در دستگاه ليزر ماده اي به نام “داي” وجود دارد كه با جريان برق تحريك مي شود. با تحريك اين ماده كه جنس آن در هر نوع از ليزر متفاوت است، امواج فتوني خاصي توليد مي شوند. اين امواج توسط عدسی هایی که در دستگاه ليزر وجود دارند همگرا شده، از دستگاه خارج می شوند.

به طور مثال برای رفع مو های زائد ،نور توليد شده به بافت مو مي تابد و امواج فتوني ليزر توسط رنگدانه فوليكول مو جذب مي شوند. به عبارت دیگر، رنگدانه های فوليكول مو، امواج نوري را مي گيرند و به صورت گرما آزاد مي كنند. گرماي زياد باعث تخريب فوليكول هاي مو می شود. اگر در مناطقی از بدن، موها رنگد انه نداشته و سفيد باشند، ممكن است ليزر مؤثر نباشد.

تا به حال لیزری اختراع نشده که بتواند موها را صد در صد از بین ببرد. بلکه، ليزر نوعي درمان مثل دارو يا الكتروليز است، كه مي تواند رشد موها را کمتر كند.

ویژگی های ليزر:

– ليزر در رفع موهاي ريز موثر نيست. همچنين ليزر روي موهاي سفيد و كركي كه فاقد رنگدانه هستند، اثر نمی کند.

– يكي ديگر از موارد مهم كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اين است كه در اثر گرما و انرژي كه به بافت مو مي رسد، ممكن است پوست دچار سوختگي، تيرگي، لك و حتي سفيد شدن شود. از اين رو بايد در انتخاب انرژي مناسب براي هر فرد دقت كرد.

– بهترين بيماران براي درمان ليزر، افراد با پوست روشن و موهاي ضخيم و مشكي هستند و هرچه رنگ مو روشن تر و رنگ پوست تيره تر باشد، درمان مشكل تر است.

– فاكتورهايي مانند زمينه هورموني، اختلال تخمدان، اختلال غده فوق كليوي و ريسك ايجاد گوشت اضافه، همگي در انتخاب فرد مناسب براي انجام ليزر تأثيرگذارند.

– از آنجا كه موهاي بدن انسان از نظر مرحله رشد هم زمان نيستند، ممكن است يكبار ليزر براي از بين بردن كامل موهاي زائد كافي نباشد و نياز به تكرار چند جلسه داشته باشد.

– درد و عوارض كمتر، بعد از عمل ليزر از مزيت هاي ليزر بوده و سرعت عمل بيشتري در اين روش وجود دارد. به طوري كه در يك جلسه می توان سطح وسيعي از بدن را مورد درمان قرار داد.

– ليزر براي تمام موهاي بدن انجام مي شود. اينكه موهاي كدام قسمت از بدن بهتر به ليزر جواب دهد به فرد و ویژگی های پوست وی بستگی دارد..

– پاسخ ليزر در پوست هاي روشن بهتر است. به دليل آن كه در پوست هاي روشن راحت تر مي توان انرژي دستگاه را پايين ویا بالا برد و با شرايط مطلوب تري ليزر كرد. اما در پوست هاي تيره نمی توان به راحتی در مورد تغییر انرژی دستگاه اقدام کرد. زیرا، احتمال دارد در مسير نور ليزر در پوست، پوست بسوزد، یا تحريك و تيره شود. پوست تیره زمان بيشتري نياز دارد تا ترميم شود. اگر در پوست سفيد اين اتفاق بيفتد، راحت تر ترمیم می شود.

– معمولاً تعداد جلسه هاي درمان ليزر 4 تا 6 جلسه است و هنگامي كه بيمار به يك پاسخ نسبي مناسبی در بهبود رسيد و  80 تا 70 درصد موها كم شد؛ چند جلسه ديگر، هر 3 يا 6 ماه يك مرتبه، تكرار مي شود تا ميزان موهای زائد كاهش یابد.

پزشكان متخصص یا آريشگاه ،موفقیت در هر دو روش الكتروليز و ليزر، را تابع دقت عمل و تخصص فرد درمان گر است. يعني ميزان كارايي و هم چنين احتمال بروز عوارض در اين روش ها، به مهارت و دانش پزشک بستگي دارد. زيرا پزشك، فوليكول مو را مي شناسد و با دقت بيشتري اين كار را انجام مي دهد.

متاسفانه اين كار در آرايشگاه ها به صورت غير قانوني انجام مي شود و بسياري از خانم ها با عوارضي مثل فرو رفتگي ها و جاي زخم روي صورت و بدن  )به دليل انجام الكتروليز يا ليزر توسط افراد غيرحرفه اي در آرايشگاه ها) به پزشك متخصص پوست مراجعه مي كنند.

توصيه پزشکان اين است كه خانم هايي كه دچار موي زائد هستند از مراجعه به افراد غير متخصص خودداري كنند.

همچنين توصيه مي شود افراد حتما قبل از ليزر يا الكتروليز با پزشك معالج خود مشورت كنند و با مشورت او الكتروليز و يا ليزر را انتخاب نمايند. البته در حال حاضر بيماران،علی رغم گران تر بودن الکترولیز، بيشتر روش ليزر را انتخاب مي كنند. در برخي موارد درمان تركيبي هم پيشنهاد مي شود. يعني بخشي از درمان توسط ليزر و بخشي ديگر به روش الكتروليز انجام می شود.

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)