نگاهی کوتاه به فیلم های ضد اسلامی و ایرانی

ایران از زمانی که خود را از زیر خیمه استکبار بیرون کشید و عَلم استقلال و عدالتخواهی را بالا برد، جدا از جنگ فیزیکی و سخت صهیونیسم، هدف سینمای غرب و به عنوان مشخص “هالیوود”هم قرار گرفت که تاکنون دهها فیلم و سریال با میلیون ها دلار هزینه علیه ایران اسلامی ساخته و اغلب به صورت رایگان در سطح جهانی توزیع شده است. اگرچه متولی اصلی برخی از این فیلم ها هالیوود نبوده، اما حمایت ویژه آمریکا از آنان بر ناظران روشن بوده است.

0

سرویس فرهنگی به دخت/

در همین راستا می توان به فیلم های ضدایرانی اشاره کرد که اطلاعات سطحی کارگردان و نویسنده درباره جامعه ایران و تحریف واقعیات، ویژگی مشترک همه آنهاست.

پرسپولیس

یکی از آخرین فیلم‌هایی که انقلاب ایران را هدف قرار داد، فیلم “پرسپولیس”محصول ۲۰۰۷فرانسه، ساخته “مرجانه ساتراپی”و همتای فرانسویش بوده است. این فیلم در خلال روایت داستان دختر نوجوان ۱۴ساله‌ای پس از وقوع انقلاب اسلامی مدعی می‌شود که فضای حاکم بر جامعه ایران دیگر مناسب زندگی نیست. بنابراین نوجوان یاد شده توسط خانواده‌اش برای ادامه زندگی به اروپا فرستاده می‌شود.

فرار از تهران

یکی دیگر از فیلم‌هایی که با موضوع انقلاب اسلامی ایران هم‌اکنون در دست ساخت است، فیلم “فرار از تهران”ساخته “جورج کلونی”است. “جرج کلونی”و “گرانت هسلو»، همکار فیلمنامه‌نویس او، بر مبنای ماجرای همکاری سازمان “سیا»، هالیوود و دولت کانادا برای خروج شش شهروند آمریکایی از ایران در جریان تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹فیلمنامه این فیلم را نوشته‌اند. این فیلم هم‌اکنون در دست ساخت است. جالب آن است که این فیلم را کمپانی صهیونیستی “برادران وارنر”می‌سازد که فیلم ضد ایرانی “۳۰۰”را در کارنامه کاری خود دارد.

مستند نسل جدید تهران
“سارا باوار»، فیلمساز ۳۰ساله هالیوودی در این فیلم تلاش کرده تا به مخاطب اینگونه القا کند که نسل پس از انقلاب اسلامی ایران به شدت با مفهوم آزادی بیگانه است، آنچنانکه وی در یکی از مصاحبه‌های خود مدعی شده که با ساخت این مستند در تلاش بوده تا نگرانی و اضطراب جوانان ایرانی را به تصویر کشد و بدین‌ ترتیب صدای جوانان غمگین ایرانی را به گوش جهانیان برساند. “باوار”در این مصاحبه ضمن آنکه جوانان ایرانی را خواستار فرهنگ غرب و آزادی‌های جنسی معرفی می‌کند، به نقل از یک پسر دبیرستانی مدعی‌ می‌شود که آزادی برای این نسل (نسل پس از انقلاب اسلامی) کاملاً ناشناخته است، آنچنانکه نمی‌دانند که اصلا آزادی به چه معناست؟ “سارا باوار»، برای ساخت این مستند کوتاه دو سال پیش به تهران سفر کرده و با عده‌ای از جوانان ایرانی مصاحبه کرده است.

خانه‌ای از شن و مه
فیلم خانه‏ای از شن و مه محصول سال ۲۰۰۳میلادی ، که از روی کتاب “آندره دوباس”با همین عنوان ساخته شده است زندگی یک خانواده یک ژانرال ارتش طاغوت را به تصویر می‌کشد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در پی مصادره اموالشان، از ترس جانشان به آمریکا مهاجرت می‌کنند. کلنل بحرانی که اکنون برای تامین معاش زندگی خانواده اش در چند شیفت و جای مختلف (حتی کارگری) کار می‏کند،مجبور می‌شوند که خانه نسبتاً مجلل خود را بفروشند و خانه دختری افسرده که به دلیل عدم پرداخت مالیات به مناقصه گذاشته شده است را با وجود نارضایتی او بخرد. در فیلم “خانه‌ای از شن و مه»، “شهره آغداشلو”بازی می‌کند که از زمانی که به آمریکا مهاجرت کرده علی‌رغم ملیت ایرانی‌اش، نام تعدادی فیلم ضد ایرانی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است.

بدون دخترم هرگز
این فیلم روایتی دروغین از زندگی یک زوج ایرانی و آمریکایی است، “بدون دخترم هرگز»، محصول سال ۱۹۹۱داستان زنی آمریکایی به نام بتی است که به همراه دخترش و شوهرش دکتر محمودی به ایران سفر می‌کند ولی با کشوری (مثلاً) پر از وحشت و دلهره روبه‏رو می‌شود. “برایان دیلبرت»، کارگردان آمریکایی سعی کرده تا در این فیلم که به روایت شخص “بتی محمودی”ساخته شده به مخاطب اینگونه القا کند که پس از وقوع انقلاب اسلامی، زنان در جامعه ایران از هیچ گونه حق و حقوقی برخوردار نیستند و مردان با آنها همچون بردگان خود رفتار می‌کنند و آنها نیز حق هیچگونه اعتراضی ندارند.

هواپیمای ۱۰۳
یکی دیگر از این فیلم‌ها، فیلمی جدید به تهیه‌کنندگی جاسوس سابق اسرائیل است که برای ساخت آن با “استیون اسپیلبرگ”صحبت شده است و این کارگردان نیز برای ساخت آن فیلم اظهار علاقه کرده است.
هر چند این فیلم هنوز نامی قطعی نیافته، اما فعلا با نام “هواپیمای ۱۰۳”خوانده می‌شود و قرار است که به‏زودی جلوی دوربین برود. این فیلم درباره موضوع حادثه سقوط هواپیمای لاکربی است که در آن نه لیبی که ایران بعنوان مقصر اصلی این حادثه معرفی خواهد شد. اگرچه این فیلم مستقیما به موضوع انقلاب اسلامی نمی‌پردازد ولی هدف آن کاملا سیاسی می‏باشد و ایران پس از انقلاب اسلامی را هدف قرار داده است.

مستند ترس مقدس
این فیلم مستند محصول کشور آمریکا است که در سال ۱۹۹۷براساس کتابی به همین نام که با استناد به آرشیو سازمان سیا نوشته شده بود، ساخته شد. “ترس مقدس»، داستان پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی و حمله به سفارت آمریکا و گروگانگیری ۵۲نفر از اعضای این سفارت است. در این فیلم ادعا شده که این افراد تنها عده‌ای زن و مرد بی‌گناه بودند‌ که قربانی انقلابی وحشتناک شدند و در واقع امام خمینی از همان ابتدای پیروزی انقلاب، با نام اسلام به تهدید وحشتناکی علیه غرب و غربی‌ها تبدیل شد!
دو فیلم “پسران خمینی”و “دلتا فورس”نیز از دیگر فیلم‌هایی است که سینمای غرب تلاش کرده تا ضمن به تصویر کشیدن صحنه‌هایی دروغین چهره جهانی انقلاب اسلامی ایران را تخریب کند، آنچنانکه در فیلم “دلتا فورس”که در سال ۱۹۹۶در آمریکا ساخته شده است، سعی شده تا سرپوشی بر تجاوز و شکست نیروهای آمریکایی در حادثه طبس گذاشته شود.
هر چند در پاسخ به فیلم “دلتا فورس»، فیلم “طوفان شن”به کارگردانی جواد شمقدری ساخته شد، اما باید گفت کم‌کاری در ساخت فیلم با موضوع انقلاب اسلامی، در تأثیر گذاری فیلم‏هایی که بر ضد انقلاب اسلامی ساخته و پرداخته شده‌اند، مؤثر بوده‌ است.

فیلم 300
به جز یک اکشن سه بعدی، چیز دیگری برای ارائه نداشت. اما چیزی که ما ایرانیان را شگفت زده کرد، تصویری بود که از ارتش ایران در زمان جنگ با اسکندر یونانی نشان داده می شد. در این ارتش همه جور موجود و هیولایی به چشم می خورد. سربازان سیاه پوست که مشخص نیست در آن زمان در کجای ایران زندگی می کردند! و البته خود خشایارشاه که خود را خدا می خواند! همه ما می دانیم که ایرانیان در زمان وقوع این جنگ یکتاپرست بودند(زرتشتی) و هیچگاه خشایارشاه خود را خدا ننامید اما او در این فیلم بارها این جمله را تکرار می کند.

 سنگسار ثریا
فیلمی عجیب و غریب که حتی مکان وقوع داستانش هم به درستی مشخص نبود. این فیلم درباره زنی به نام ثریا بود که به دلیل اعتقاد بر باورهایش و ایستادگی در برابر شوهرش، از طرف وی به ارتباط نامشروع با مردی دیگر متهم شد و آخرش هم سنگسار می شود! انسانهایی که در فیلم “سنگسار ثریا”حضور دارند کوچکترین شباهتی به یک انسان ایرانی ندارند و مشخص نیست که سازندگان چگونه به چنین موجوداتی نام ایرانی داده اند. موضوعات ریز و درشت در فیلم “سنگسار ثریا”یکی پس از دیگری به صورت اشتباه به مخاطب ارائه می شود و تماشاگر ناآگاه هم چاره ایی به جز توهین بر مردم ایران نمی بیند! این فیلم در زمان اکران به شدت تحویل گرفته شد و همانطور که انتظار داشتم، کلی هم بد و بیراه نصیب ایرانیان به دلیل فرهنگ وحشی صفتشان کرد!. همانطور که گفم قانون سنگسار در کشور ایران وجود دارد و بحث های بودن یا نبودنش هم دنبال می شود، اما اینکه با استفاده از این موضوع فیلمی سرتاسر اشتباه ( غارت منزل زنی که مرده توسط اهالی ده! ) ساخته شود، موضوعی است که قلب ایرانیان را آزرده می کند.

 اسکندر
الیور استون کارگردانی است که به دلیل مطالعه و پرداختن به جزییات به شهرت رسیده است. از او فیلم “جان اف کندی”را بخاطر داریم که با وسواس زیاد ساخته شده بود و تمام زوایای ترور را بررسی می کرد. اما متاسفانه در فیلم “اسکندر”کاملا قضیه برعکس شد! اسکندر خونخوار تبدیل به یک قهرمان شد و زمانی که در فیلم، به ایران حمله می کند با استقبال گرم ایرانیان وارد ایران می شود، از تخت جمشید خوشش می آید، و وارد قصری می شود که مشخص نیست یکی از کلوب های شبانه آمریکاست یا قصر سلطنتی داریوش ! در همه کتابها به این واقعیت اشاره شده است که زمان حمله اسکندر به ایران، او ایرانیان را قتل عام کرد و تخت جمشید را به آتش کشید و دخترزیبای داریوش را به همسری برگزید. اما در فیلم دختری که اسکندر به همسری برمی گزیند دختری سیاه و رقاص است که کوچکترین شباهتی به دختر یک پادشاه ندارد! نقطه اوج داستان این بود که اسکندر در کاخ داریوش درباره صلح جهانی صحبت می کرد! این سخنرانی شباهت زیادی به حرفهایی داشت که در آن روزها از دولت آمریکا شنیده می شد. تحریف تاریخی این فیلم حتی صدای مورخان خود آمریکا را هم درآورد.

 کشتی گیر
فیلم “کشتی گیر”با بازی میکی رورک یکی از فیلمهای خوب سال ۲۰۰۸ آمریکا بود اما متاسفانه در اواخر فیلم هنگام مبارزه رندی با یک مبارز سرسخت همه چیز به یکباره ناخوشایند می شود! حریف او در مبارزه فردی است به نام آیت الله! که در ادامه آن داستان پرچم شکستن و…. اول از همه باید این سوال را از سازندگان پرسید که به واقع آنها چند نفر ایرانی را دیده اند که اسمشان “آیت الله “باشد؟! البته واضح و روشن است که هدف از انتخاب این نام، چیزی بیشتر از یک اسم بوده است و صحنه شکستن پرچم ایران نیز این داستان را تکمیل می کند.

شرایط
این فیلم اگرچه جدی و مصمم است، اما تصویری خلاف واقع از آنچه که در کشورمان وجود دارد ارائه کرده است. فیلم مغلطه ایی است از انواع و اقسام مشکلات که همه آنها در یکجا جمع شده اند. دین و مذهب، همجنسگرایی، سرکوب، آزادی و موضوعاتی از این دست، در فیلم “شرایط”به شکل کاملاً مضحک و ناشیانه ایی مورد بررسی قرار گرفته است. شرایط درباره دختری به نام عاطفه و دوست صمیمی اش شیرین که عاشق جشن های شبانه و رقص و مشروب هستند. پس از مدتی این ۲ در می یابند که احساساتشان کمی فراتر از ۲ دوست معمولی است و به همین جهت به همجنس بازی روی می آورند.

مریم کشاورز کارگردان این فیلم که سال هاست ایران را به چشم ندیده است، سعی کرده در شرایط مشکلات جوانان را زیر ذره بین ببرد و به دنیا نشان دهد که مشکلات جوانان ایرانی چیست. اما نهایت مواردی که او توانسته به آن فکر کند این است که “جوانان مواد مخدر می خواهند، پارتی می خواهند، فرار از مدرسه می خواهند، همجنسگرایی می خواهند و… “. خانم کشاورز پیش از ساخت این فیلم با مسئولین جشنواره ساندنس درباره ساخت این فیلم صحبت کرده بود و آنها هم اعلام کردند که خانم کشاورز را حمایت خواهند کرد!. نتیجه تعامل آنان در فیلم “شرایط”ظهور کرده است: شخصیت های ایرانی، رابطه جنسی آمریکایی!

البته در کنار این فیلم های سینمایی باید به مستندهایی چون “ایرانیوم”یا سریال صدها قسمتی “۲۴”هم اشاره کرد که یک سریال ضداسلامی و ضدایرانی است. سریال نژادپرستانه ۲۴ که فصل هشتم و آخر آن سال جاری میلادی به پایان رسید با محوریت تروریست و خشونت طلب نشان دادن مسلمانان و در چند فصل هم با محتوای ضدایرانی ساخته شده است. حتی برخی از بازیگران آن هم ایرانی هستند. از جمله شهره آغداشلو.

منبع: سایت بیداری اندیشه/انتهای متن/

درج نظر